2026-08-27, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Ett intressant fall att snegla mot är Sami Jacobsson, Eskilstuna tingsrätt dömde honom nyligen till tolv års fängelse för medhjälp till mord och mordförsök.

Han hyrde en stuga och en hyrbil åt de som utförde ett mord.

Då har han ju hjälpt till för att brotten skall kunna begås.
Det som blir intressant här i Fagersta är ifall endast påhejningar och uppmaningar räcker för att bli dömd till medhjälp. Nu vet ju inte vi vad han är häktad för, men skulle det t.ex vara 16 åringen som köpt svärdet till Liam så kommer förmodligen det bli en dom likt ditt rättsfall.
Citera
2026-08-27, 22:20
Medlem
Citat:
Ett intressant fall att snegla mot är Sami Jacobsson, Eskilstuna tingsrätt dömde honom nyligen till tolv års fängelse för medhjälp till mord och mordförsök.

Han hyrde en stuga och en hyrbil åt de som utförde ett mord.

Fy fan vad sjukt. Vad fick tjejen som hjälpte till med tortyrmordet på Tove i Vetlanda? Alltså var på plats, eldade upp kroppen, planerade det osv.
Ett år väl?
Citera
2026-08-27, 22:26
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Fy fan vad sjukt. Vad fick tjejen som hjälpte till med tortyrmordet på Tove i Vetlanda? Alltså var på plats, eldade upp kroppen, planerade det osv.
Ett år väl?
Vet faktiskt inte, men både förra och den här regeringen har höjt straffen en hel del.

Sedan har vi ingen information ännu vad det gäller den nya killen, och han är inte dömd ännu heller.
Citera
2026-08-27, 22:27
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasertryckaren
Det som blir intressant här i Fagersta är ifall endast påhejningar och uppmaningar räcker för att bli dömd till medhjälp. Nu vet ju inte vi vad han är häktad för, men skulle det t.ex vara 16 åringen som köpt svärdet till Liam så kommer förmodligen det bli en dom likt ditt rättsfall.

Ska bli intressant att följa. Personligen ser jag gärna att "påhejningar och uppmaningar" bör kunna räcka för medhjälp. Om han hade gjort dådet även utan stöttning från sin "community" kanske vi aldrig får reda på. Att risken för den här typen av dåd ökar generellt om du har onlinestöd tvivlar jag inte en sekund på.
Citera
2026-08-27, 22:32
Medlem
Citat:
Det handlar om planering. Efter dådet så läste jag även chattar där datumet var 29 juli tror jag, men det kan ha varit 29 juni, om att Liam skrev att han tillsammans med en annan person planerat något och att han själv inte skulle leva inom en viss framtid.

Såg sedan något om 3 veckor i ett inlägg här i tråden som gjorde att jag kanske mindes fel att det var 3 veckor framåt som det skulle ske.

Iallafall så är det därmed väldigt klart att de chattarna bör ha varit äkta och att den här aktören planerat Liams attentat tillsammans med honom.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/tonarspojke-i-fagerstadadet-begars-haktad/

Citat:
En 16-årig pojke misstänks för medhjälp till mord och medhjälp till mordförsök efter skoldådet i Fagersta.

Nu häktas han.

Enligt häktningsframställan kan dådet ha planerats sen i maj.

Pojken förnekar brott

Citat:
Enligt häktningsframställan begicks brotten han är misstänkt för mellan den 1 maj och den 21 augusti, vilket betyder att planeringen kan ha pågått i drygt tre och en halv månad innan svärdattacken på Brinellskolan.

Det är dock inget åklagare Ann-Sofie Trossing vill utveckla.

– Jag vill inte närmare kommentera det eller hur vi har kommit fram till det, säger hon.

Frågan är, vem har varit drivande i det hela. Liam framstår som något "sårbar" men det är inte riktigt läge för att spekulera i huruvida det är detsamma som lättstyrd. Han kan mycket väl ha drivits av kändisskap och status mer än sucidala tendenser och självradikaliserat sig genom oavbruten egen-hjärntvätt. Jag menar att man inte ska utgå ifrån 16 åringens roll varit större än Liams personliga ansvar men jag skulle inte bli jätteförvånad om rättspsykiatriska kom fram till att Liam är lite "bakom flötet". Han ger ett sådant intryck av den lilla information som finns om honom. I det kan en yngre gärningsman likaväl mentalt vara jämnårig med honom också.
Citera
2026-08-27, 22:33
Medlem
Citat:
Har också tänkt lite på detta. Men i brottsbalken kap23 står det att den som främjat gärningen med råd eller dåd också skall dömas till ansvar. Samt "Den som inte är att anse som gärningsman döms, om han eller hon har förmått annan till utförandet, för anstiftan av brottet och annars för medhjälp till det."

Tvekar dock på att en dom är möjligt om inte Liam har sagt exakt vad och när han skulle utföra attacken, och just det blir påhejat av den andra killen.

EDIT: Dessutom enligt brottsbalken kap3 : "För försök eller förberedelse till mord, dråp, barnadråp eller sådan misshandel som inte är ringa, och för stämpling till mord, dråp, grov misshandel eller synnerligen grov misshandel eller underlåtenhet att avslöja eller förhindra sådant brott döms det till ansvar enligt 23 kap."

Ja, här kan det nog bli fråga om medhjälp både till mord, försök till mord och synnerligen grov misshandel alternativt skyddande av brottsling. Beror ju på hur engagerad han var. Kan ju t.o.m bli anstiftan. Dessutom vet vi ju inte hur hans egna planer såg ut. Där kan det bli fråga om förberedelsebrott om planerna nått tillräckligt långt.

Men vi vet för lite. Något fängelsestraff lär det inte bli, som värst några år på SIS. Sedan kan det förstås bli feta skadestånd för händelserna i Fagersta. Grabben läser på Natur och nu hänger hans framtida liv på en skör tråd.
Citera
2026-08-27, 22:37
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Ska bli intressant att följa. Personligen ser jag gärna att "påhejningar och uppmaningar" bör kunna räcka för medhjälp. Om han hade gjort dådet även utan stöttning från sin "community" kanske vi aldrig får reda på. Att risken för den här typen av dåd ökar generellt om du har onlinestöd tvivlar jag inte en sekund på.
Då kommer ju det besläktade fallet med "Chai" femboy Kevin Johansson (FB) Umeå: Tonåring drivande i hemlig pedofilgrupp på Discord (2024-05-26) som utpressade Slain (FB) Stockholm: Knivattack på man i Hässelby - upplagt på Telegram (2024-09-11) till attackerna.

Slain vara bara 14 år och läser man FUP så utpressade Kevin honom väldigt hårt att utföra attackerna. Kevin var även väldigt högt uppsatt inom 764 så han och sin kumpan kunde pressa Slain hårdare.

Den domen faller om c:a 1 månad
Citera
2026-08-27, 23:24
Medlem
Citat:
Snälla, tråden har precis tagit sig ur det jävla tjatträsket när höger vänster idioter har gått OT hela tiden, samtidigt som flashbacks autister sitter dreglandes nakna med fingerfärg ritandes stamtavlor.

Som jag skrev är deras gemensamma nämnare Nej UT.

Precis, den diskussionen kan vi lägga ner. Finns som jag sagt inga indikationer på att LN haft andra motiv än att utöva våld för våldets skull och inte heller någon anledning till att misstänka nationalistiska eller främlingsfientliga motiv. Jag utesluter inte det senare helt och hållet men håller det för osannolikt då han själv har invandrarbakgrund. Så någon gemensam nämnare mellan honom och "Nej Ut" ser jag inte.

Varför han drömmer om att bli berömd i de våldsbejakande kretsar, han hänger i, är antagligen i första hand relaterat till hans uppväxt. Sedan kan det förstås även finnas en medfödd svaghet, av något slag, som gjort honom extra lätt att "rekrytera".
Citera
2026-08-28, 00:56
Medlem
Citat:
Edit: Enligt mig är det mycket mer intressant att diskutera varför, och hur detta kan stoppas istället för att rita stamtavlor

Har du några idéer? En gemensam nämnare för gärningsmännen är att många har fallit offer för mobbing. Men vissa gärningsmän är väl även offer inom dessa nätverk via utpressning osv.
Citera
2026-08-28, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverpondus
Problemet är att Tiktok kommentarer anses vara en nyhetskälla. Enligt den förlorade generationen. Man kan ju fortfarande trolla tex.
Det vet inte vad är ens.
Hör också vad du säger , och ja du har ju rätt vi får se om det kommer upp mera är nog ganska sen i tråden nu
Citera
2026-08-28, 01:49
Medlem
Tycker även att det är konstigt att han blev häktad för medhjälp till brotten i Fagersta när nyhetssidor skriver att han planerade ett eget skoldåd. Borde han inte bli häktad för förberedelsebrott och utredas av Stockholmspolisen då?
Citera
2026-08-28, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Enligt uppgifter i tråden var mamman knarkare och brydde sig inte i sonen.

Hur mycket källa finns i dom uppgifterna ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in