2026-08-22, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deitrichhhh
Det du skriver stämmer inte. Autister får inte utbrott, de får mentala sammanbrott. Det är inte samma sak som utbrott/raseriutbrott. Det är mer likt panikattacker. Autister får det vid överstimulering och stress. Det här yttrar sig som att de drar sig undan och isolerar sig, inte kan fokusera, stänger ner helt eller börjar gråta. Vissa får det vid för mycket intryck eller i högljudda miljöer. Det orsakar inte att de begår våldsbrott. Autister mår bra igen så fort de lämnat miljön som orsakar överstimulans.

Autismleende? Vad är ett autismleende? Majoriteten av autister ser ut som vem som helst och har samma ansiktsuttryck som alla andra. Man kan inte se på en bild om någon har autism eller inte. Det enda med ansiktsuttryck och autister är att om man pratar med VISSA autister, så matchar kanske inte deras ansiktsuttryck den sociala interaktionen. Det är inget man kan se på en bild dock.

Exempel: du ger en komplimang till en person med autism. Personen säger tack och uttrycker stor glädje, men ansiktsuttrycket är helt neutralt. Det matchar alltså inte med vad som sägs.

Autister är inte mer lättlurade än neurotypiska människor. Flesta är otroligt logiska och övertänker allting in i minsta detalj. Autister är oftast ateister och tror på forskning osv, vilket säger mycket då neurotypiska är religiösa i mycket högre grad. Religion är ett exempel på hjärntvätt, går emot logik, fakta och forskning.

Barn som utsätts för våld och vanvård får inte symtom som liknar autism. De barnen får aknytningsproblem, ångest, depression och trauma som inte har med autism att göra. Det finns absolut autister med depression, ångest, trauma och ankytningsproblem, men det är inte symtom på autism.

Autism innebär bara att ens hjärna fungerar annorlunda, det innebär inte att man är en våldsam person eller dum i huvudet. Många av de främsta forskarna i världen har och hade autism. Det är för att autister ser världen från en annan vinkel och tänker utanför boxen.

Om något verkar gärningsmannen ha en antisocial personlighetsstörning. Personer med antisocial personlighetsstörning är kapabla att begå grova brott som det här. Seriemördare som exempel har ofta antisocial personlighetsstörning.

Blanda inte in autism i saker som det här, du har felaktig information om vad autism är och verkar blanda ihop det med utvecklingsstörningar.

Autism är extremt felaktigt representerad i media, flesta vet inte vad autism faktiskt innebär.

Du har så rätt. Har ett autistiskt barn. Hanterar man dem rätt så är de lättare och hantera och är snällare än genomsnittet.
Citera
2026-08-22, 19:08
Medlem
GM är väl född i Sverige?
Citera
2026-08-22, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
"Misstänkta 18-åringen tvingades utöva kampsport" - Sveriges Radio

Pappan har tvingat honom att utöva kampsport och även utsatt honom för hot. Är det verkligen synd om föräldern?

Nja.., men jag antar att ungen även har en mamma.., syskon, släkt och vänner. Alla är inbegripna i mitt inlägg och det blir naturligtvis konstigt om jag skulle börja sortera ut. Vi vet inte heller om någon annan släkting betett sig illa mot honom och skulle exkluderas. Du förstår vart jag vill komma.
Citera
2026-08-22, 19:09
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zypadera
"18-åringen tvingades att träna kampsport mot sin vilja och fick begränsat med mat under sin uppväxt, enligt offentliga handlingar. "

Han växte upp under tuffa förhållanden och blev ett monster.

Om det är killens egna ord så kanske det inte var så illa som det låter. Som förälder måste man ibland ställa lite krav på sina ungar. När ett barn tjatat länge för att börja med en sport ( särskilt om det varit dyrt med utrustning, medlemskap mm) och de vill sluta efter första gången, så vill nog de flesta föräldrar att de ska fortsätta ett tag till och ge det en chans.

Begränsat med mat? Det behöver inte betyda att han svalt eller fick gå hungrig. Om killen har någon funktionsnedsättning så kan dumma frågor få ännu dummare svar.

Om det verkligen var så tuffa förhållanden så är det tragiskt att det fick fortgå.
Citera
2026-08-22, 19:10
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
carlos är ett ovanligt namn i ungern
Inte bland zigenare.
Citera
2026-08-22, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swer99
Jag vet inte, ungersk-spansk bakgrund, du menar inte nordeuropé?
Hans hudfärg är "vit" men hans ansiktsdrag får honom att se ut att vara från balkan eller mellanöstern. Han skulle lika bra kunna vara turk eller nästan från sydamerika.
Citera
2026-08-22, 19:12
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
GM är väl född i Sverige?

Hans far var nog från Ungern.
Citera
2026-08-22, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deitrichhhh
Det du skriver stämmer inte. Autister får inte utbrott, de får mentala sammanbrott. Det är inte samma sak som utbrott/raseriutbrott. Det är mer likt panikattacker.

Öh, va? Har du träffat en enstaka person med autism eller? Jag har träffat många och det är otroligt vanligt med regelrätta "utbrott". Både mot sig själv, föremål och japp, annan person. Det är inte på nåt sätt likt "panikattacker" i sin presentation. Anledningarna har du ju fått rätt iofs, det är ofta att nåt inte gått som man tänkt eller en situation där man känner sig pressad.
Citera
2026-08-22, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Om det är killens egna ord så kanske det inte var så illa som det låter. Som förälder måste man ibland ställa lite krav på sina ungar. När ett barn tjatat länge för att börja med en sport ( särskilt om det varit dyrt med utrustning, medlemskap mm) och de vill sluta efter första gången, så vill nog de flesta föräldrar att de ska fortsätta ett tag till och ge det en chans.

Begränsat med mat? Det behöver inte betyda att han svalt eller fick gå hungrig. Om killen har någon funktionsnedsättning så kan dumma frågor få ännu dummare svar.

Om det verkligen var så tuffa förhållanden så är det tragiskt att det fick fortgå.

Man tvingar väl inte sina barn till en sport eller träning som dom inte gillar? Är du inte svensk?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skivadbanan
Nja.., men jag antar att ungen även har en mamma.., syskon, släkt och vänner. Alla är inbegripna i mitt inlägg och det blir naturligtvis konstigt om jag skulle börja sortera ut. Vi vet inte heller om någon annan släkting betett sig illa mot honom och skulle exkluderas. Du förstår vart jag vill komma.
Jag förstår din tanke, men det är väl ganska konstigt att yttra sig om folk man inte vet något om. Hade du ens koll på vad pappan gjort? Mamman vet jag inget om. Bättre att inte yttra sig om man inte sitter på all info.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Hans far var nog från Ungern.

Ja ,det jag menar är att han är svensk medborgare.
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojardumedmig
Vad har snubbens motiv varit hat mot babbar eller ?

Nån klassisk incel som hamnat i nån riktigt jävla ond ekokammare på nätet där avskrap såsom Breivik och Anton Lundin avgudas. Fruktansvärt tragiskt hur det kan barka så inåthelvete
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in