2026-08-21, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Två invandrare intervjuas i Aktuellt. Den ena säger att "deras vän stabbade honom i armen och de såg att det rann blod på armen".

Inga frågor på varför invandrarnas vän bar kniv i skolan?!!!!
Om man som jag lyssnar på P1 hela dagarna så inser man att journalister inte ställer rätt frågor. De ställer bara frågor och påstår saker som gynnar vänstersidan. Så är det. Jag har lyssnat på P1 i 25 år. Så blir det när man är yrkesförare och inte gillar musik och reklam.
Citera
2026-08-21, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
No Lives Matter-rörelsen har generellt sett inga politiska åsikter förutom möjligtvis anti-feminism.

Att de klassas som "högerextremister" beror på att de använder många olika symboler som förknippas med NS-Tyskland. De är edgelords.

De attackerar däremot allt och alla.

Det handlar om radikaliserade unga. De sitter inte hemma och läser Julius Evola direkt. Men de marineras i nazistisk estitik. Solkors, svastikor, totenkopf må vara meme-symboler men det är ju inte slumpmässigt valda. De hyllar Breivik, Tarrant, Anton Lundin Petterson etc. Såklart är det högerextremt. Löjligt att påstå något annat.
Citera
2026-08-21, 21:18
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Årets bragdguld till polispatrullen i det lilla samhället Fagersta.

14:06 larm inkommer
14:09 polispatrullen på väg
14:16 GM nedkämpad

Medalj av stora klassen.

Helt enig. En föredömlig insats av polisen.
Senast redigerad av Styrkelyftare 2026-08-21 kl. 21:27.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Med tanke på vilka han avgudade så är det mest sannolika att offren var random, dvs de som kom i vägen.

Vet inget om vem han avgudade. Känner du honom eller tror du att du gör det för du sett några enstaka grejer på sociala medier?
Citera
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frost37
Mina tankar går i första hand till den avlidna flickans närstående.

Polisens oerhört snabba gripande av gärningsmannen har nog förhindrat en ännu större tragedi.

Första larmsamtal till polisen: 14.06

Gärningsmannen skjuten och gripen 14.16

Detta är inget annat än sensationellt snabbt av polisen i en glesbygdskommun.

Ja, det var väldigt snabbt.

Såvitt jag har hört ska polisen inte bry sig om någonting annat än att oskadliggöra gärningsmannen i det första skedet, inte skadade eller någonting, utan gå rakt på så fort som möjligt. Verkar som om det funkade bra här.

Däremot kan man undra varför eleverna ska fortsätta vara inrymda i så många timmar.

Visst, polisen finkammade väl alla 17 000 kvadratmeter först.

Hur kom den före detta eleven in? Brukar man inte ha stängda ytterdörrar på skolan numera?

Nu går det förstås att följa med ett flöde in ändå ...
Citera
2026-08-21, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Årets bragdguld till polispatrullen i det lilla samhället Fagersta.

14:06 larm inkommer
14:09 polispatrullen på väg
14:16 GM nedkämpad

Medalj av stora klassen.

Håller med, får rysningar. 10 minuter!!! Otroligt
Citera
2026-08-21, 21:19
Medlem
Men frågan kvarstår fortfarande varför en presskonferens blir framflyttad två gånger under 4 timmar.
Citera
2026-08-21, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
Vet du om hans pappa?

Det finns bara ca 30-40 Nebel i Sverige, och jag vet att Carlos blir Karoly på ungerska, och det finns en Karoly Nebel på Backen 120 utanför Sundsvall.
Citera
Medlem
Kryckmannens avatar
En avliden och tre skadade stämmer mycket bra med vad man under eftermiddagen kunnat läsa sig till mellan raderna.

Mycket bra agerat av de första poliserna på plats.
Citera
Medlem
Citat:
Synd att polisen inte satte en i hans skalle. Han kommer billigt undan och lär väl dömas till 15 år och vara ute om typ 10. Vilket jävla avskum.

GM hade kanske hoppats att han blev dödad, som många andra som gör sånt där. Så är ju bättre att han får sitta i fängelse ist.

Polisen som isf hade dödat honom hade inte mått så bra efteråt, och ett bra tag efteråt. Så för polisens skull, så är det ju bra att det bara blev benet.
Citera
2026-08-21, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePrivacyTerms
Det handlar om radikaliserade unga. De sitter inte hemma och läser Julius Evola direkt. Men de marineras i nazistisk estitik. Solkors, svastikor, totenkopf må vara meme-symboler men det är ju inte slumpmässigt valda. De hyllar Breivik, Tarrant, Anton Lundin Petterson etc. Såklart är det högerextremt. Löjligt att påstå något annat.

Det handlar ju snarare om glorifierade av allt som kan kopplas till massmord snarare än någon politisk filosofi. De hatar människor, oavsett vilken typ av människor det handlar om.
Citera
2026-08-21, 21:22
Medlem
Citat:
Vet du om hans pappa?

Nej. Och jag kan ha fel. Men. Det finns bara ca 30-40 Nebel i Sverige, och jag vet att Carlos blir Karoly på ungerska. Det finns en Karoly Nebel på Backen 120 utanför Sundsvall som flyttade samtidigt som sonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in