Citat:
Ursprungligen postat av
Silverclaw
Hej!
Det är mycket gnäll i Sverige från "fattigpensionärer" som arbetat "ett helt liv" men nu på ålderns höst tvingas leva i yttersta armod.
Oftast har dessa, de fattigaste pensionärerna, en uppfattning om vad det innebär att arbeta "ett helt liv" som avviker ganska rejält från min definition.
De har vidare inte sett om sitt hus och sparat själva till sin pension trots att de fått sina brandgula kuvert med pensionsprognoserna varje år senaste decennierna.
Och det är inte så att det är folk som slavade vid 1900-talets början i sotiga fabriker eller som hemslavinnor vi talar om utan folk vars yrkeskarriär toppade mitt under brinnande högkonjunktur efter andra världskriget. Fyller man 65 i år så är man född 1954!
Så till min fråga: Är detta utbredda jag-har-så-dålig-pension-gnället utbrett i hela västvärlden eller är det förbehållet vissa länder? Vilka i så fall?
Och vilket land på jorden har de pensionärer som är nöjdast med sin pension?
Hur har du själv gjort?
Det finns många inom handeln som enbart har deltid. Kanske enstaka extra jobb.
Tidigare hade många ingen tjänstepension.
Många kvinnor tog hand om hem och barnen och gubbe fick jobba heltid och sedan har gubben gått bort och kvar är kvinnor med dålig pension.
Många inom vård och omsorg har dåliga pensioner nu.
Men visst en del borde sett över sin pension men aldrig haft möjlighet att ha eget sparande.
Är du så naiv att du inte fattar hur folk har det?
Ca 60% av alla pensionärer har garantipension på ca 12 000 kr per månad före skatt.
Jag har ett helt annat läge med rejäl pension men tycker synd om de som jobbat sedan de varit 15 år och knappt kan leva på sin pension.
Troligen har jag betydligt högre pension än du kommer få men är tillräckligt ödmjuk inför dina jävla anklagelser.