2026-08-20, 21:39
Medlem
Hej!

Det är mycket gnäll i Sverige från "fattigpensionärer" som arbetat "ett helt liv" men nu på ålderns höst tvingas leva i yttersta armod.

Oftast har dessa, de fattigaste pensionärerna, en uppfattning om vad det innebär att arbeta "ett helt liv" som avviker ganska rejält från min definition.

De har vidare inte sett om sitt hus och sparat själva till sin pension trots att de fått sina brandgula kuvert med pensionsprognoserna varje år senaste decennierna.

Och det är inte så att det är folk som slavade vid 1900-talets början i sotiga fabriker eller som hemslavinnor vi talar om utan folk vars yrkeskarriär toppade mitt under brinnande högkonjunktur efter andra världskriget. Fyller man 65 i år så är man född 1954!

Så till min fråga: Är detta utbredda jag-har-så-dålig-pension-gnället utbrett i hela västvärlden eller är det förbehållet vissa länder? Vilka i så fall?

Och vilket land på jorden har de pensionärer som är nöjdast med sin pension?
Citera
2026-08-20, 21:50
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverclaw
De har vidare inte sett om sitt hus och sparat själva till sin pension trots att de fått sina brandgula kuvert med pensionsprognoserna varje år senaste decennierna.

"Problemet" är ju att det för låg- (och i dessa dagar medel)inkomsttagare handlar om att att om man inte har några extra pengar att investera så innebär pensionen att inkomsterna kapas med i stort sett hälften även om utgifterna är mer eller mindre de samma (eller ännu högre, tack vare inflation o.s.v.)

Om man varit tvungen att använda upp alla pengar för att leva så kan man knappast beskylla folk för att de inte sparat till pensionen. Att man ska kunna göra det kräver ju att man har några extra pengar att spendera till att börja med. Det finns absolut folk som pissat bort pengarna på onödigheter men det finns ju också en stor del som inte gjort det och trots det inte har någon pension att tala om.

Vad gäller din fråga tror jag det väldigt mycket ett västligt fenomen. Inte pga att man får mindre pengar här utan rent kulturellt. I stora delar av världen är det en självklarhet att barnen tar hand om föräldrarna när dom blir gamla. Men här på våra breddgrader har det kontraktet brutits från båda håll. Mor/farföräldarna deltar inte på samam sätt i barnbarnens uppväxt och därmed så har deras barn inte heller så stora förbehåll att sätta dom på något hem istället. I det här fallet är det nog den äldre generationen som bröt avtalet först så jag kan lite tycka att dom kan skylla sig själva
Citera
2026-08-20, 22:08
Medlem
ceyifam2s avatar
Tjae? Vi har aldrig haft rikare pensionärer än idag, i Sverige alltså, i genomsnitt - men det är även så i många liknande länder. Inte minst har många tjänat på avreglerade marknader, minskade skatter, skenande huspriser, bostadsbrist (som drabbar andra) och segregation (som driver upp fastigheters värde). Etc.

Samtidigt har ju klyftan ner mot "fattigpensionärerna" vuxit på senare decennier. Har man bott i hyresrätt, inte kunnat spara sin lilla lön, etc, då sitter man tyvärr skralt till på ålderns höst.

Så, orättvisorna (om man så vill) inom gruppen pensionärer har vuxit. Det finns förlorare, helt klart. Och vinnarna är vinnare inte främst för att de sparat så bra utan för att staten och skattebetalarna servat dem med ränteavdrag, låga skatter på kapital och aktievinster/utdelningar, ROT, billig importerad service-arbetskraft inom hemtjänst, vård osv osv.

Så svaret på frågan är väl att det inte i hela världen är så att pensionärer anses fattiga. Däremot finns säkert länder där pensionen är kass och det är barnen som får ta hand om åldringarna.
Citera
2026-08-20, 22:09
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Hej!

Det är mycket gnäll i Sverige från "fattigpensionärer" som arbetat "ett helt liv" men nu på ålderns höst tvingas leva i yttersta armod.

Oftast har dessa, de fattigaste pensionärerna, en uppfattning om vad det innebär att arbeta "ett helt liv" som avviker ganska rejält från min definition.

Och det är inte så att det är folk som slavade vid 1900-talets början i sotiga fabriker eller som hemslavinnor vi talar om utan folk vars yrkeskarriär toppade mitt under brinnande högkonjunktur efter andra världskriget. Fyller man 65 i år så är man född 1954!

Så till min fråga: Är detta utbredda jag-har-så-dålig-pension-gnället utbrett i hela västvärlden eller är det förbehållet vissa länder? Vilka i så fall?

Hur har du själv gjort?

Det finns många inom handeln som enbart har deltid. Kanske enstaka extra jobb.
Tidigare hade många ingen tjänstepension.
Många kvinnor tog hand om hem och barnen och gubbe fick jobba heltid och sedan har gubben gått bort och kvar är kvinnor med dålig pension.
Många inom vård och omsorg har dåliga pensioner nu.
Men visst en del borde sett över sin pension men aldrig haft möjlighet att ha eget sparande.
Är du så naiv att du inte fattar hur folk har det?

Ca 60% av alla pensionärer har garantipension på ca 12 000 kr per månad före skatt.

Jag har ett helt annat läge med rejäl pension men tycker synd om de som jobbat sedan de varit 15 år och knappt kan leva på sin pension.

Troligen har jag betydligt högre pension än du kommer få men är tillräckligt ödmjuk inför dina jävla anklagelser.
Citera
2026-08-20, 22:31
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
"Problemet" är ju att det för låg- (och i dessa dagar medel)inkomsttagare handlar om att att om man inte har några extra pengar att investera så innebär pensionen att inkomsterna kapas med i stort sett hälften även om utgifterna är mer eller mindre de samma (eller ännu högre, tack vare inflation o.s.v.)

Om man varit tvungen att använda upp alla pengar för att leva så kan man knappast beskylla folk för att de inte sparat till pensionen. Att man ska kunna göra det kräver ju att man har några extra pengar att spendera till att börja med. Det finns absolut folk som pissat bort pengarna på onödigheter men det finns ju också en stor del som inte gjort det och trots det inte har någon pension att tala om.

Vad gäller din fråga tror jag det väldigt mycket ett västligt fenomen. Inte pga att man får mindre pengar här utan rent kulturellt. I stora delar av världen är det en självklarhet att barnen tar hand om föräldrarna när dom blir gamla. Men här på våra breddgrader har det kontraktet brutits från båda håll. Mor/farföräldarna deltar inte på samam sätt i barnbarnens uppväxt och därmed så har deras barn inte heller så stora förbehåll att sätta dom på något hem istället. I det här fallet är det nog den äldre generationen som bröt avtalet först så jag kan lite tycka att dom kan skylla sig själva

På den tiden när vi hade förmögenhetsskatt i Sverige, och staten därmed försökte hålla reda på hur rik man var, så var den rikaste åldersgruppen de äldsta, d.v.s pensionärerna. Med senare års galopperande bostadspriser så finns det ingen anledning att tro att det skulle vara annorlunda. Visst kommer man att få lägre inkomst på ålderns höst, men man har förhoppningsvis inga lån att betala och inga barn att försörja, och antagligen så har man mer pengar på banken än man någonsin har haft tidigare.
Citera
2026-08-20, 23:07
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Hej!

Du menar orange kuvertet och hur kan man vara född 1954 och fylla 65 år, du fyller 72 år, hur räknar du? Ja många får inte ut mer än 13-14 tusen och allt har blivit väldigt dyrt så det kan bli tufft!
Citera
2026-08-20, 23:11
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
På den tiden när vi hade förmögenhetsskatt i Sverige, och staten därmed försökte hålla reda på hur rik man var, så var den rikaste åldersgruppen de äldsta, d.v.s pensionärerna. Med senare års galopperande bostadspriser så finns det ingen anledning att tro att det skulle vara annorlunda. Visst kommer man att få lägre inkomst på ålderns höst, men man har förhoppningsvis inga lån att betala och inga barn att försörja, och antagligen så har man mer pengar på banken än man någonsin har haft tidigare.

Jag gissar att de som snart går i pension har en väldigt annorlunda situtation än 60-talisterna och garanterat helt annorlunda än 40-50-talisterna. I alla fall vad gäller större städer har bostadspriserna ökat betydligt mer än vad inkomsterna har ökat. Vad händer sen när folk inte har betalat av sina lån när de når pensionsåldern eller ens före dom dör?

Samtidigt som alla andra priser har skjutit i höjden också, och risken finns att det blir ännu värre för nästa generation om det blir ännu värre och tillskjutande av kapital i form av arv uteblir.
Citera
2026-08-20, 23:13
Avstängd
Citat:
Hej!

Mest ett fenomen i Sverige då politikerna stal från den äldre generationen för att ha råd med berikarna
Citera
2026-08-20, 23:37
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Jag gissar att de som snart går i pension har en väldigt annorlunda situtation än 60-talisterna och garanterat helt annorlunda än 40-50-talisterna. I alla fall vad gäller större städer har bostadspriserna ökat betydligt mer än vad inkomsterna har ökat. Vad händer sen när folk inte har betalat av sina lån när de når pensionsåldern eller ens före dom dör?

Samtidigt som alla andra priser har skjutit i höjden också, och risken finns att det blir ännu värre för nästa generation om det blir ännu värre och tillskjutande av kapital i form av arv uteblir.

Ja jag vet inte, men jag är ganska trygg i att jag har det bättre än vad mina föräldrar hade det i min ålder. Det är stor skillnad på materiell standard, bostadsyta och intjänad tjänstepension. Jag har svårt att se att jag skulle få det särskilt knapert på ålderns höst, om inget allvarligt inträffar som gör att framtidens situation blir mycket sämre än vad den ser ut att bli nu.
Citera
2026-08-20, 23:48
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Ja jag vet inte, men jag är ganska trygg i att jag har det bättre än vad mina föräldrar hade det i min ålder. Det är stor skillnad på materiell standard, bostadsyta och intjänad tjänstepension. Jag har svårt att se att jag skulle få det särskilt knapert på ålderns höst, om inget allvarligt inträffar som gör att framtidens situation blir mycket sämre än vad den ser ut att bli nu.

Det beror ju förstås på vad man jämför med. Att kunna bo och leva med samma förutsättningar som då, givetvis. Att kunna göra det med samma standard som då, så är det mer tvivelaktigt, tror jag.

Det är ju sen en diskussionsfråga i sig
Citera
2026-08-21, 00:14
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Det beror ju förstås på vad man jämför med. Att kunna bo och leva med samma förutsättningar som då, givetvis. Att kunna göra det med samma standard som då, så är det mer tvivelaktigt, tror jag.

Det är ju sen en diskussionsfråga i sig

Om man nöjer sig med samma levnadsstandard som det var då, så kan jag nog sluta jobba här och nu. Jag vet inte om det finns någon seriös studie på hur pensionärers levnadsstandard har ändrats, men jag är tämligen säker på att om det finns en sådan, så pekar den på att den för de flesta har ändrats till det bättre, i dramatisk takt.
Citera
2026-08-21, 00:34
Medlem
Citat:
Hej!

Raketforskarna till pensionärer har haft hela livet på sig att spara ihop till en pension. De kan dra åt helvete.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in