2026-08-21, 04:27
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverclaw
Hej!

Det är mycket gnäll i Sverige från "fattigpensionärer" som arbetat "ett helt liv" men nu på ålderns höst tvingas leva i yttersta armod.

Oftast har dessa, de fattigaste pensionärerna, en uppfattning om vad det innebär att arbeta "ett helt liv" som avviker ganska rejält från min definition.

De har vidare inte sett om sitt hus och sparat själva till sin pension trots att de fått sina brandgula kuvert med pensionsprognoserna varje år senaste decennierna.

Och det är inte så att det är folk som slavade vid 1900-talets början i sotiga fabriker eller som hemslavinnor vi talar om utan folk vars yrkeskarriär toppade mitt under brinnande högkonjunktur efter andra världskriget. Fyller man 65 i år så är man född 1954!

Så till min fråga: Är detta utbredda jag-har-så-dålig-pension-gnället utbrett i hela västvärlden eller är det förbehållet vissa länder? Vilka i så fall?

Och vilket land på jorden har de pensionärer som är nöjdast med sin pension?
Vet inte riktigt hur du räknar? Jag är född 1960 och fyllde 66år i år.

Har väl inte så bra svar på övriga frågor då jag inte direkt är någon "fattigpensionär" Arbetat och investerat under större delen av mitt liv. Har det rätt bra nu. Vissa säger: -Varför skall man spara och investera när man kan bli överkörd i morgon? Nu blev jag inte överkörd eller fick cancer (än)

Skulle jag bara leva på pensionen så vore jag fattigpensionär, men det fattade jag redan i 30årsåldern så har sett om mitt hus bildligt talat.
Citera
2026-08-21, 07:52
Medlem
Det som är stötande är väl att den som faktiskt har jobbat hela livet ändå får lika lite i statlig pension som den som aldrig jobbat en endaste dag (vitt, i alla fall).
Det är nämligen så att den som jobbar vitt betalar 18% av sin lön i extra avgift till framtida pensioner, som arbetstagaren betalar i form av arbetsgivaravgift.
Säg att du tjänar 25.000:- / mån: Det är 300.000:- år.
Säg att du jobbat 40 år. då har du fått 12 miljoner i lön, och din arbetsgivare har batalat in drygt 2 miljoner till din pension. Detta utöver eventuell tjänstepension.
På dessa 2 miljoner borde du fått ungefär lika mycket i ränta. Staten borde alltså ha 4 miljoner att fördela till dig under resten av ditt liv.
Men du får bara hälften av dom pengarna, för den som aldrig jobbat en endaste dag (vitt) i sitt liv har inte heller betalat in till pensionen.
Enligt nuvarande "pensionsöverenskommelse" har den arbets-skygge ändå rätt till ungefär samma pension som du. Men pengarna måste komma någonstans ifrån, så man väljer att ta dina pengar.

Det är därför du tycker du får så dålig pension.

Ännu värre är det om du råkar ha jobbat upp dig och fått en bra lön. Du betalar fortfarande 18% till staten, för pensionen. Men du får inte mer i pension för det. Man har infört ett tak för "dom rika", och dit räknas alla som tjänar ca 45.000:-/mån eller mer. Deras pensioninbetalningar konfiskeras helt enkelt.
Gissa vilka partier som låg bakom DET förslaget?
Och du röstade för det, utan att veta om det. För alla partier gick på snacket om "rättvisa" när det var dags att sätta upp reglerna.

Den pensionär som idag klagar på pensionen borde inte fortsätta att rösta på det parti som föreslog detta pensionssystem. Inte för att det gör någon skillnad för pensionären, men pensionären är den som fått upp ögonen för problemet och har möjlighet att rädda nästa generation. Den som fortfarande jobbar hålls i mörker av media och tror att dom kommer få en schyst pension när det är dags.
Citera
2026-08-21, 09:22
Medlem
cacas avatar
Generation ”du ska ha lån” som går i pension och upptäcker att höga kostnader inget vidare ha längre. Säljer de huset så ligger huslån kvar, man har renoverat, rest och köpt bilar och tagit lånet på huset. Så konsekvens efter sålt hus är lån ska lösas och skatt betalas och kvar blir inte mycket.

Vet då arbetat med dessa och hört tugget i fikarummet. Hur man la om lån på hus och ny båt eller husvagn. När första pensionssparande (innan isk) dök upp fnös de åt detta, samma med köpa aktier eller fonder så var det skit och de hånade folk som gjorde det istället för leva. Yngre satt ofta av par 100 och det fanns några få äldre som gjorde samma.

Så inte konstigt det finns folk som arbetat hela livet och får leta burkar för få det gå ihop. De hade ett helt liv på sig förbereda sig på att inkomsten kommer sjunka en dag när pensionen kom, men inte fan klara man den enkla matematiken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in