2026-08-20, 20:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Japp, helt rätt. När folk inte kan svara på frågor så överger de sin ideologi/tro omedelbart. Jepp, så är det.

Jag skrev inte omedelbart. Jag skrev att det handlar om en tidsfråga.
Citera
2026-08-20, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, du förstår inte. Och eftersom du inte förstår är det du som är dum, inte jag.
Förstår inte vad?

Vi kan ju vända på resonemanget. Om jag postar ett antal länkar med islamiska influencers som argumenterar på arabiska för att islam är den rätta läran och vägen till frälsning. Kommer det i så fall övertyga dig om att viga ditt liv åt islam?
Senast redigerad av BrotherClark 2026-08-20 kl. 20:36.
Citera
2026-08-20, 20:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Förstår inte vad?

Vi kan ju vända på resonemanget. Om jag postar ett antal länkar med islamiska influencers som argumenterar på arabiska för att islam är den rätta läran och vägen till frälsning. Kommer det i så fall övertyga dig om att viga ditt liv åt islam?

Jag diskuterar inte ytliga saker som debatterna i sig, jag diskuterar muslimernas totala oförmåga att tänka. De förstår inte ens vad deras egna texter säger. Om du ska ta religion seriöst så måste du åtminstone försöka förstå vad din egna fucking jävla text säger. Men de kan inte göra det för de är för jävla inavlade för att förstå vad den säger.
Citera
2026-08-20, 20:42
Medlem
Citat:
Islam är en missionerande religion som har ett eskatologiskt imperativ att alla måste bli muslimer. Om du ska övertyga mig att islam är den enda sanna religionen så måste du åtminstone förstå religionen och kunna försvara den i en debatt.

Du menar till skillnad mot de andra religionerna som inte vill locka till sig nya slavar?
Tror du någon har bytt religion genom en debatt på internet?
Citera
2026-08-20, 20:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishfucked
Du menar till skillnad mot de andra religionerna som inte vill locka till sig nya slavar?
Tror du någon har bytt religion genom en debatt på internet?

Jag tror inte du är religiös för fem öre men de flesta blir inte religiösa av sig själv, det är en långsam process för de flesta och de flesta som byter religion gör det efter att de börjar tänka. Den absolut största orsaken till att muslimer lämnar islam är att de börjar ifrågasätta Muhammeds karaktär. Det är ett statistiskt faktum, inte en åsikt.
Citera
2026-08-20, 20:47
Medlem
Citat:
Jag diskuterar inte ytliga saker som debatterna i sig, jag diskuterar muslimernas totala oförmåga att tänka. De förstår inte ens vad deras egna texter säger. Om du ska ta religion seriöst så måste du åtminstone försöka förstå vad din egna fucking jävla text säger. Men de kan inte göra det för de är för jävla inavlade för att förstå vad den säger.
Fast ämnet för din tråd är att digitaliseringen kommer få muslimer att överge sin tro. Som exempel på detta lyfter du fram ett antal engelskspråkiga motståndare mot islam (vars målgrupp uppenbarligen inte är muslimer).

Min invändning är att det är naivt att tro att en världsreligion upprätthålls av att dess anhängare inte känner till att det existerar kritik mot deras tro. Nu verkar du överge den ståndpunkten och istället bara slentriangnälla över att du tycker att islam suger, vilket det redan finns en miljon trådar om på flashback.
Citera
2026-08-20, 20:51
Medlem
Sqrbankens avatar
På 00-talet trodde jag (och många andra) att internet skulle bli dödsstöten för ignorans och okunskap. Det vi sett är snarare motsatsen.

Islam, men också idén om en platt jord och fördelarna med att dricka kopiss, har genom nätet växt/funnit ny publik så det knakar.
Citera
2026-08-20, 20:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Fast ämnet för din tråd är att digitaliseringen kommer få muslimer att överge sin tro. Som exempel på detta lyfter du fram ett antal engelskspråkiga motståndare mot islam (vars målgrupp uppenbarligen inte är muslimer).

Det är irrelevant vilka personerna som debatterar mot muslimerna är. Det är muslimernas oförmåga att förstå deras egna texter som är problemet.

Citat:
Min invändning är att det är naivt att tro att en världsreligion upprätthålls av att dess anhängare inte känner till att det existerar kritik mot deras tro. Nu verkar du överge den ståndpunkten och istället bara slentriangnälla över att du tycker att islam suger, vilket det redan finns en miljon trådar om på flashback.

Det är precis så islam upprätthållit sitt grepp över den muslimska världen. Det översätts fler böcker till spanska på ett år än det någonsin översatts till arabiska i världshistorien. Det är ett folk av analfabeter.
Citera
2026-08-20, 20:58
Medlem
Citat:
Islam minskar kraftigt i den muslimska världen. Det är färre muslimer i Iran nu än det är i Europa, snart är det färre muslimer i Iran än i UK. Och trenden är ganska bred även i mer traditionella muslimska länder.

Du missar lite att internet inte funnits i den muslimska världen speciellt länge och de kunde inte engelska heller. Idag så är de flesta i arabvärlden bättre på engelska än de är på klassisk arabiska och ofta är de t.o.m bättre på engelska än de är på standardarabiska för de skriver ofta med latinska bokstäver på de elektroniska enheterna så det är väldigt svårt för imamerna att hålla koll på vad folk läser och inte.

Du missar lite att tro och åsikter inte per se är helt åtskilda. Eller påstår du att etniska svenskar inte styrs av kristna värderingar genom kulturarv?
Citera
2026-08-20, 20:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
På 00-talet trodde jag (och många andra) att internet skulle bli dödsstöten för ignorans och okunskap. Det vi sett är snarare motsatsen.

Menar du att det är fler troende muslimer nu än det var för 20 år sen? Baserat på vad, födseltal?
Citera
2026-08-20, 21:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Du missar lite att tro och åsikter inte per se är helt åtskilda. Eller påstår du att etniska svenskar inte styrs av kristna värderingar genom kulturarv?

Men det är inte så islam fungerar. Islam är inte som kristendom, du kan inte äta bacon och säga att du är muslim, visst förekommer det såna personer men förr eller senare så kommer det skeva ur när skäggtomtarna kommer till moskéen. Det finns inga syndernas förlåtelse i islam, har du begått en synd en gång så kommer du inte till himlen.
Citera
2026-08-20, 21:05
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Menar du att det är fler troende muslimer nu än det var för 20 år sen? Baserat på vad, födseltal?

Islam är den snabbast växande religionen i värden.

Googla "snabbast växande religionen" på det språk du trivs bäst med så kommer sökningen inte bara nämna Islam, utan också tiotusentals källor till påståendet, samt hur många miljarder som spås bekänna sig till Islam vid olika årtal framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in