2026-08-20, 19:33
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Liberalerna vill att krogar i hela landet ska kunna ha öppet till tidigt på morgonen, som det var på vissa ställen under VM i somras.

Idag är det kommunerna som bestämmer om öppettider för krogar, och under fotbolls-VM så gav man på flera håll tillfälliga tillstånd om att kunna ha öppet längre, men nu vill Liberalerna att det ska gälla permanent i hela landet.

”Så det här är ett vallöfte från mig att fortsätta öka friheten i vardagen, se till att staden blir lite roligare och att vi kan få träffa varandra och festa lite längre”, säger Simona Mohamsson.

Vad tycker ni om vallöftet från Simona Mohamsson?

https://www.sverigesradio.se/artikel/l-oppet-langre-pa-krogar-i-hela-landet
Citera
2026-08-20, 19:35
Avslutad
åh underbart
Citera
2026-08-20, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Skulle nästan kunna tänka mig att rösta på dem bara för det, men tyvärr tror jag inte de kommer upp över 4%, och jag vill inte kasta bort min röst.

Kommer troligen aldrig att ha nytta av dessa öppettider, men man ska inte behöva åka utomlands för att kunna få en Bloody Mary till frukost på sin semester.

Får de in att man ska kunna köpa alkohol på Ica, så ökar chansen ytterligare att de får min röst.

Jag verkligen avskyr överförmyndarmentalitet som ovan.
Citera
2026-08-20, 19:46
Medlem
halaltarzans avatar
Bor i ett hyffsat restaurangtätt område och här är jag tämligen övertygad om att ingen vill ha senare öppettider. Men ligger krogen/klubben där ingen störs så är det väl skit samma, då är det väl bara att köra på.
Citera
2026-08-20, 19:55
Medlem
Citat:

Helt onödigt.

Vi har så sjuka skatter så folk har inte råd att köpa drinkar för 159kr hela natten i den utsträckningen.
kl 05 som max räcker gott och väl.

Vi har heller inte de enorma mängderna turister som är beredda att gå på krogen dygnet runt.

Jämför med budapest där det finns några 24h barer men deras alkoholskatter är på rimlig nivå och de har enorma mängder turister året om.
Senast redigerad av Blatteman 2026-08-20 kl. 20:28.
Citera
2026-08-20, 20:10
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Rent vansinne och valfläsk.
Vill man supa ända till morgonen kan man göra det hemma, eller hos någon kompis.

Folk som bor i närheten av krogar behöver nattro. Det drabbar inte mig, men är ändå inget som skulle få mig att ge Mo Hamstersson en röst.
Citera
2026-08-20, 20:11
Medlem
J.R.s avatar
Citat:

Det blir en röst på L för mig, inte enbart för att detta vallöfte verkar klokt, utan även för att ge lite balans till deras alternativ till att leda regeringen. Hoppas att partiet klarar att lyfta sig över den där spärren bara.
Citera
2026-08-20, 20:28
Medlem
Finns egentligen ingenting som hindrar krogar från att ha öppet hur länge som helst. De krogar som ansöker om tillstånd beviljas oftast. Men naturligtvis måste de ha dörrvakter och avtalslönerna för pass efter 3:00 är höga så för de flesta krogar är det inte värt det då klientelet saknas. I Stockholm håller färre och färre krogar öppet till 5:00 och det har absolut inte med att reglerna skulle blivit striktare att göra.

Så typiskt L förslag. Alla håller med om att mer nattliv är trevligt. Men i praktiken påverkar inte förslaget ett skit ändå.
Citera
2026-08-20, 21:55
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Flera personer verksamma inom svenskt nattliv reagerar på Liberalernas förslag om längre öppettider på svenska krogar.

Jon Birgne, som driver klubbarna Trädgården och Under bron i Stockholm, är positiv. Han tror det finns en målgrupp som skulle uppskatta dans in på morgonen.

Nattlivsstrategen Pentti Igor Lindén i Malmö tycker också det är ett bra förslag, men är tveksam till om det faktiskt kommer bli verklighet.

https://www.sverigesradio.se/artikel/nattklubbarna-om-langre-oppettider-kommer-med-utmaningar
Citera
2026-08-20, 23:15
Medlem
Vem är på krogen kl 8 på morgonen?
Citera
2026-08-21, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Vem är på krogen kl 8 på morgonen?
Ingen. Vad ska man där att göra om de inte serverar alkohol?

För mig är det mest en fråga om att jag ogillar förmynderi. Vi som är vuxna borde själva få bestämma när och var vi vill handla alkohol. Med vissa undantag såklart.

Och du, om du aldrig bott på hotell och beställt upp champagnefrukost tillsammans med din kära, då har du missat något. Eller tagit en Bloody Mary eller något bubbel till frukosten på Kanarieöarna? Och den klassiska Arlanda ölen, som markerar att nu är det äntligen är semester?

Sedan förekommer det idrottsevenemang som sänds på många sportsbarer kanske klockan åtta på morgonen. Varför ska jag inte få ta en öl då? Jag kanske har arbetat hela natten och då vill ha min AW med kollegor som också jobbat.
Citera
2026-08-21, 10:18
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
L senaste vallöfte om en vecka när de är ännu mer desperata:

Alla i Sverige som röstar L får knulla Simona vid resultat över 4%-gränsen. (med kondom)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in