2026-08-21, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
En fråga som jag är tudelad mot, nämligen ifall man "ska" vara okej med att en partner har vänner av motsatt kön och de ska behandlas som vilka vänner som helst? Det jag funderar på är ifall man har en flick -eller pojkvän och ens partner har vänner från motsatta könet som kanske vill komma hälsa på, eller partnern ifråga vill själv åka och hälsa på, är det isåfall en naturlig sak att vara okej med?

Vi tar ett scenario: Lasse träffar Lisa, de båda bor i Helsingborg, de blir kära och allt känns bra. En dag säger Lisa att nej, hon behöver komma hemifrån lite och har snackat med en polare i Göteborg vid namn Patrik. De har känt varann ett tag och de har hängt innan. Enligt Lisa har inget sexuellt nånsin inträffat och de är bara vänner. Han råkar bara ha en penis och hon inte ha det. Hon planerar att stanna nån vecka, sova på hans soffa och bara allmänt hänga med honom några dagar. Enligt Lisa har Lasse verkligen inget att oroa sig för.

Hur skulle ni ha tänkt? Är det ett absolut nej eller är det mer att ja, gör din grej. Jag litar på dig eller något mittemellan?
Min sambos arbetskamrater kunde inte förstå hur jag lät henne träffa en gammal, manlig vän på Alla hjärtans dag trots att de visste att han bara var i regionen den dagen.
Men du måste vara en mycket osäker person när du inte förstår att din partner kunde valt sin vän för länge sedan om de hade haft en kärleks/sexuell relation.
Mitt ex såg rivaler överallt och i hennes värld ville både jag och alla tjejer att vi skulle ligga. Det var den stora orsaken till att jag till slut lämnade henne då hela relationen handlade om kontroll.
Än i dag verkar hon tro att jag var otrogen och det är många år sedan jag flydde henne.

Ett tips:
Om du vårdar din relation så slipper du oroa dig att kvinnan som valde dig väljer andra.
Citera
2026-08-21, 14:38
Medlem
Beror ju helt på vem det är.

Min syster har varit kompis med en kille sedan dom var 14 och nu är båda 27.
Dom båda har haft partner genom åren och jag tror inte att dom är sexuellt intresserad av varandra.

Han har sovit över hos oss flera gånger förut och jag ser inga problem med att ha en kompis av motsatt kön man sover hos.
Har man nån gång haft en kompis av motsatt kön så vet man också att det är fullt möjligt att inte knulla dom även om man kanske ibland vill det.
Men vara för att du vill knulla din lärare när du är kåt och desperat betyder inte att du kommer göra det, ungefär samma sak.
Citera
2026-08-21, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej, du är en osäker betahane med kontrollbehov. Jag VET att min kvinna inte skulle vara otrogen eftersom jag är mannen i hennes liv.

Vad har din kvinna gemensamt med en annan man? Pratar de om senaste tjejkvällen? Senaste trenden inom tjejmode?
Citera
2026-08-21, 19:30
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Vad har din kvinna gemensamt med en annan man? Pratar de om senaste tjejkvällen? Senaste trenden inom tjejmode?
Nej, det förstås. Kvinnor pratar om kvinnosaker och män pratar om saker för män och det finns alls ingen gemensam mark. Att diskutera politik eller kultur tex är ju helt omöjligt.
Könsneutrala diskussionsämnen existerar naturligtvis inte. Det enda män och kvinnor vill är att sätta på varandra, i alla situationer alltid. De går inte att lämna dem ensamma med varandra. Inte konstigt att kvinnor i Kabul tex måste ledsagas av en manlig släkting och dölja alla sina former så fort de ska iväg från hemmet.
Citera
2026-08-21, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Beror ju helt på vem det är.

Min syster har varit kompis med en kille sedan dom var 14 och nu är båda 27.
Dom båda har haft partner genom åren och jag tror inte att dom är sexuellt intresserad av varandra.

Han har sovit över hos oss flera gånger förut och jag ser inga problem med att ha en kompis av motsatt kön man sover hos.
Har man nån gång haft en kompis av motsatt kön så vet man också att det är fullt möjligt att inte knulla dom även om man kanske ibland vill det.
Men vara för att du vill knulla din lärare när du är kåt och desperat betyder inte att du kommer göra det, ungefär samma sak.
De har legat med varandra väldigt många gånger. Du kan tro att jag ljuger, men jag säger sanningen – om inte killen är oerhört fet, homosexuell eller ful, vill säga. Tjejer är tjejer och killar är killar. Vi sover med varandra av en anledning, annars kan man lika gärna sova ensam.
Citera
2026-08-21, 22:07
Medlem
tomatlarss avatar
Om det skulle ske bör man nog ta sig en funderare på hur bra man själv är som partner om den andra får för sig sådana idéer. Beroende på hur länge man har varit ihop så klart.
Citera
2026-08-21, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingtraveler
De har legat med varandra väldigt många gånger. Du kan tro att jag ljuger, men jag säger sanningen – om inte killen är oerhört fet, homosexuell eller ful, vill säga. Tjejer är tjejer och killar är killar. Vi sover med varandra av en anledning, annars kan man lika gärna sova ensam.

Sova med varandra och sova hos varandra är inte samma sak.

Eller sover du med din mormor när du hälsar på henne? Nej precis.
Ni sover för fan i olika rum
Citera
2026-08-22, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Sova med varandra och sova hos varandra är inte samma sak.

Eller sover du med din mormor när du hälsar på henne? Nej precis.
Ni sover för fan i olika rum
Ja, men ändå kommer de in och klär av sig och lägger sig med en. Eller kommer in i bara trosor och börja trycka upp röven mot en så slutar det med att man ligger.

Nej jag har inte pratat om att sova med släktingar. Det var du som tog upp det.
Citera
2026-08-22, 06:36
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
En fråga som jag är tudelad mot, nämligen ifall man "ska" vara okej med att en partner har vänner av motsatt kön och de ska behandlas som vilka vänner som helst? Det jag funderar på är ifall man har en flick -eller pojkvän och ens partner har vänner från motsatta könet som kanske vill komma hälsa på, eller partnern ifråga vill själv åka och hälsa på, är det isåfall en naturlig sak att vara okej med?

Vi tar ett scenario: Lasse träffar Lisa, de båda bor i Helsingborg, de blir kära och allt känns bra. En dag säger Lisa att nej, hon behöver komma hemifrån lite och har snackat med en polare i Göteborg vid namn Patrik. De har känt varann ett tag och de har hängt innan. Enligt Lisa har inget sexuellt nånsin inträffat och de är bara vänner. Han råkar bara ha en penis och hon inte ha det. Hon planerar att stanna nån vecka, sova på hans soffa och bara allmänt hänga med honom några dagar. Enligt Lisa har Lasse verkligen inget att oroa sig för.

Hur skulle ni ha tänkt? Är det ett absolut nej eller är det mer att ja, gör din grej. Jag litar på dig eller något mittemellan?

Sannolikheten talar starkt för att de tänker knulla, men säkert är det förstås inte.

För det första, varför åker ni inte som ett par? Om du är hennes pojkvän, vill hon då inte presentera dig för sin nära killkompis?

Men låt säga att du har jobb att göra och därför är förhindrad - varför har HON inte ett jobb då? Eller varför söker hon inte ett istället för att åka iväg och vara med kompisar i en vecka? Det är inte så vanligt att man åker bort EN HEL VECKA bara för att hänga med en kompis - av motsatt kön dessutom! Är ni pundare eller något?

Samtidigt är ju skadan redan skedd. Hon vet förstås med minst 80% sannolikhet huruvida det kommer bli sex eller inte. Så om hon åker till honom för att få sex så betyder det ju att ert förhållande redan är så dåligt. Bli inte förvånad om hon ringer ett par dagar efter avresan och gör slut.

Så försök inte förbjuda det, det gör inte din situation bättre.

Ger du henne vad hon behöver sexuellt? Om inte, försök fixa det INNAN hon åker.

Visst, man KAN ha såhär nära polare, men vad är det de har gemensamt? Har de pluggat tillsammans (då blir man tajta). Är de barndomskamrater? Är killen rik och har hon planer på att låna pengar av honom, är det någon sån grej? Eller knarkar hon, och han ger henne gratis knark?

Har hon en egen lägenhet eller någon morsa e dyl som hon skulle kunna bo hos? Om inte, ser det mer illa ut för din del, för då är denne Patrik hennes tillflyktsort för att undvika bli hemlös nu när hon tänker göra slut med dig.
Senast redigerad av Skattebrott 2026-08-22 kl. 06:38.
Citera
2026-08-22, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Stackars dig. Vilken futtig tillvaro du måste ha.

Vad menar du att tillvaron blir futtig för man inte låter sin kvinna ligga med andra män?

Jag är uppriktigt förvånad över hur många som tycker det är ok att deras partner skulle sova borta hos random gamla vänner,

Får de även skaffa nya killkompisar under era förhållanden,

Jag känner personligen inte en endaste man som skulle släppa iväg sin kvinna till någon annan man,

Men jag känner heller inte någon kvinna som skulle släppa iväg sin man heller,
Citera
2026-08-22, 13:32
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är ju ofta så att "tillfället gör tjuven". Detta har jag för övrigt bevittnat själv på konferenshotell och konferenser på finlandsbåtar. Kollegor som man aldrig har märkt tidigare att de skulle ha haft något erotiskt intresse för varandra, hamnar plötsligt i säng bara för att de är fulla, och för att det går så lätt när hotellrummen/hytterna är så nära.

Ja, det fenomenet är ju något som kanske de flesta har observerat på konferenser. Det är en märklig effekt som sker just med nära och enkel tillgång till en säng. Det blir något väldigt mycket "smidigare" än att både följa med någon hem från krogen eller att praktiskt ordna med en träff på ett hotellrum. Om det däremot finns en möjlighet att bara "slinka in" så blir, tyvärr, motståndet mindre för många.

Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Att vara trygg med att ens partner har vänner av motsatt kön betyder inte att man därmed har avsagt sig rätten att reagera på vissa situationer.

Så är det ju absolut. Det är inget binärt med att antingen så "litar man inte på sin partner" eller så går man med på exakt vad som helst. Varje relation har sina gränser för vad som känns både bekvämt och respektfullt mot den andra.

Det mest respektfulla att göra i en relation är att INTE testa sin partners gränser för vad de finner acceptabelt. Jag är aldrig otrogen, men jag förstår ändå att det förmodligen inte skulle kännas helt trevligt för min partner om jag åkte iväg och sov hemma hos en kvinnlig "kompis". Mest för att man typiskt inte gör så när man är i ett förhållande.
Citera
2026-08-22, 13:53
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:

Hade jag haft pojkvän så hade jag inte brytt mig om han sover över hos sin tjejkompis.

Sen kanske jag inte litar på människan, men vem fan är jag att begränsa någons liv. Är de vänner så är de vänner. Man måste få ha vänner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in