Citat:
Ursprungligen postat av
Apfyllan
Halloj Flashback!
Har av olika skäl blivit nyfiken på att införskaffa militäruniformer från Jugoslavien och/eller Sovjetunionen och letar därför efter bästa sättet att få tag på en sådan. Jag har stött på en del folk som har fått tag på Röda armé-uniformer och enligt dem så ska det finnas svinmycket sådant på gamla överskottslager, men jag tog aldrig tillfället i akt att fråga exakt varifrån de köpte grejerna. Jag är dock mer intresserad av att skaffa något från forna Jugoslavien, så om någon råkar veta var det finns att inhandla så vore det mycket uppskattat.
Finns det några nätbutiker eller affärer som säljer sånt i Sverige, eller blir jag tvungen att kontakta/åka till någon butik utomlands? Ungefär vilka priser gäller i så fall? Är naturligtvis bara ute efter äkta grejer som gjordes i eller åt de ovan nämnda staterna.
Tack o hej!
ChatGPT : 🇾🇺 Jugoslaviska uniformer – JNA
YUGOstuff är förmodligen ett av de bästa alternativen. De är baserade i Serbien och har ett stort sortiment av original JNA/SFRJ-materiel. Just nu finns bl.a. M77-uniformsdelar, M81-jackor, mössor, baskrar och äldre uniformer.
YUGOstuff – JNA/SFRJ-uniformer
YuAntiques har också riktiga JNA-uniformer, bland annat kompletta M77 och äldre M55-uniformer. Exempelvis ligger en komplett M77 just nu på €115 + €90 frakt.
YuAntiques – JNA M77 uniform
🇷🇺 Sovjetiska uniformer
För sovjetiska original är eBay fortfarande en av de enklaste marknadsplatserna. Det finns exempelvis original från 1970–80-talet, Afghanistan-eran, KGB/VDV och olika camouflageuniformer.
Tradera är värt att bevaka. Det dyker regelbundet upp sovjetisk militärsurplus och militaria. Just nu finns exempelvis en komplett sovjetisk flottuniform från 1980-talet ute för 6 500 kr.
Tradera – sovjetisk militaria
Om du vill ha JNA specifikt skulle jag börja med YUGOstuff. Det är betydligt större chans att få riktiga original från JNA där än via generella surplusbutiker.
Om du berättar vilken typ av uniform du vill ha – t.ex. JNA M77, M55, M89, JNA-specialförband, Tito-eran, sovjetisk Afghanistan 1980-tal, KGB/VDV eller vanlig sovjetisk fältuniform – kan jag leta fram 5–10 konkreta exemplar som går att köpa nu, inklusive pris och storlek.
Lycka till