2026-08-20, 14:25
Medlem
Apfyllans avatar
Halloj Flashback!

Har av olika skäl blivit nyfiken på att införskaffa militäruniformer från Jugoslavien och/eller Sovjetunionen och letar därför efter bästa sättet att få tag på en sådan. Jag har stött på en del folk som har fått tag på Röda armé-uniformer och enligt dem så ska det finnas svinmycket sådant på gamla överskottslager, men jag tog aldrig tillfället i akt att fråga exakt varifrån de köpte grejerna. Jag är dock mer intresserad av att skaffa något från forna Jugoslavien, så om någon råkar veta var det finns att inhandla så vore det mycket uppskattat.

Finns det några nätbutiker eller affärer som säljer sånt i Sverige, eller blir jag tvungen att kontakta/åka till någon butik utomlands? Ungefär vilka priser gäller i så fall? Är naturligtvis bara ute efter äkta grejer som gjordes i eller åt de ovan nämnda staterna.

Tack o hej!
Citera
2026-08-20, 14:53
Medlem
BombaySaphires avatar
I Berlin kan du köpa såna grejer. Utbudet är stort. Hur det är med äktheten vet jag inte.
Citera
2026-08-20, 15:04
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apfyllan
Halloj Flashback!

Har av olika skäl blivit nyfiken på att införskaffa militäruniformer från Jugoslavien och/eller Sovjetunionen och letar därför efter bästa sättet att få tag på en sådan. Jag har stött på en del folk som har fått tag på Röda armé-uniformer och enligt dem så ska det finnas svinmycket sådant på gamla överskottslager, men jag tog aldrig tillfället i akt att fråga exakt varifrån de köpte grejerna. Jag är dock mer intresserad av att skaffa något från forna Jugoslavien, så om någon råkar veta var det finns att inhandla så vore det mycket uppskattat.

Finns det några nätbutiker eller affärer som säljer sånt i Sverige, eller blir jag tvungen att kontakta/åka till någon butik utomlands? Ungefär vilka priser gäller i så fall? Är naturligtvis bara ute efter äkta grejer som gjordes i eller åt de ovan nämnda staterna.

Tack o hej!

ChatGPT : 🇾🇺 Jugoslaviska uniformer – JNA

YUGOstuff är förmodligen ett av de bästa alternativen. De är baserade i Serbien och har ett stort sortiment av original JNA/SFRJ-materiel. Just nu finns bl.a. M77-uniformsdelar, M81-jackor, mössor, baskrar och äldre uniformer.

YUGOstuff – JNA/SFRJ-uniformer

YuAntiques har också riktiga JNA-uniformer, bland annat kompletta M77 och äldre M55-uniformer. Exempelvis ligger en komplett M77 just nu på €115 + €90 frakt.

YuAntiques – JNA M77 uniform

🇷🇺 Sovjetiska uniformer

För sovjetiska original är eBay fortfarande en av de enklaste marknadsplatserna. Det finns exempelvis original från 1970–80-talet, Afghanistan-eran, KGB/VDV och olika camouflageuniformer.

Tradera är värt att bevaka. Det dyker regelbundet upp sovjetisk militärsurplus och militaria. Just nu finns exempelvis en komplett sovjetisk flottuniform från 1980-talet ute för 6 500 kr.

Tradera – sovjetisk militaria

Om du vill ha JNA specifikt skulle jag börja med YUGOstuff. Det är betydligt större chans att få riktiga original från JNA där än via generella surplusbutiker.

Om du berättar vilken typ av uniform du vill ha – t.ex. JNA M77, M55, M89, JNA-specialförband, Tito-eran, sovjetisk Afghanistan 1980-tal, KGB/VDV eller vanlig sovjetisk fältuniform – kan jag leta fram 5–10 konkreta exemplar som går att köpa nu, inklusive pris och storlek.

Lycka till
Citera
2026-08-20, 20:28
Avstängd
Citat:
Halloj Flashback!

Tack o hej!

Kolla rodastjarnan.se
Citera
2026-08-20, 22:01
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Kolla rodastjarnan.se

https://rodastjarnan.com/
Citera
2026-08-21, 01:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten

https://rodastjarnan.com/

Ah, sorry. Bra att du hittade. Tror det finns en del jugoslaviskt där, kanske ryskt också. Lycka till!
Citera
2026-08-21, 01:28
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ah, sorry. Bra att du hittade. Tror det finns en del jugoslaviskt där, kanske ryskt också. Lycka till!
Faktiskt inte, och inte på Armégross heller. Vet att båda brukade ha massa sköna överskottsgrejer men det verkar ont om det nu.
Citera
2026-08-21, 01:29
Avstängd
Citat:
Faktiskt inte, och inte på Armégross heller. Vet att båda brukade ha massa sköna överskottsgrejer men det verkar ont om det nu.
Tråkigt att höra. Jag köpte en fin ryggsäck från rumänska armén där. Vad är du ute efter?
Citera
2026-08-21, 01:32
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Tråkigt att höra. Jag köpte en fin ryggsäck från rumänska armén där. Vad är du ute efter?
Jag är inte TS så jag är inte ute efter något alls. Jag köpte dock ett par schyssta BDU-byxor av märket Brandit på Amazon för typ inga pengar alls. Men det är ju inte riktigt det TS är ute efter.

Här hittade jag en del men så kostade det ju rätt mycket.
https://aboutww2militaria.com/sv/roeda-armens-militaria/uniformer.html
Citera
2026-08-21, 09:50
Medlem
Apfyllans avatar
Citat:

Exakt, kollade först båda de butikerna men hittade inte riktigt det jag var ute efter, därav trådstarten. Kanske blev det svårare att få in gamla sovjetgrejer i samband med Ukrainakriget? Uppenbarligen så har ryssarna stort behov av gammalt militärmateriell...
Citera
2026-08-21, 09:56
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Exakt, kollade först båda de butikerna men hittade inte riktigt det jag var ute efter, därav trådstarten. Kanske blev det svårare att få in gamla sovjetgrejer i samband med Ukrainakriget? Uppenbarligen så har ryssarna stort behov av gammalt militärmateriell...
Det är nog inte alls omöjligt.

Jag spontanhittade ju en del saker, men det verkar vara äkta vintage från 2VK och jag misstänker att du inte vill betala hundratals euro för ett par byxor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in