Citat:
Ursprungligen postat av
bangaranga
Det är inte ett systemfel när en 25-åring har ruttnande tänder. Det är en enskild vuxen person som gör dåliga val. Han har ansvar för sina egna tänder och förväntas klara av att söka den hjälp han tycker han behöver. Han har fått lära sig om karies i skolan och i tidningsintervjun så verkar han så kunnig om karies att han till och med ställer diagnos på sig själv, att det är karies han har. Kunskap saknas inte.
Han kanske har tandläkarskräck och behöver stöd och hjälp för det (t.ex. från sin sambo). Vi vet inte. Journalisten kunde borrat djupare.
För normalfuntade barn så är det inga konstigheter. Men det är ju inte de som är i behov av tandläkarrådgivning att börja med. Vanliga människor som du och jag kan ju rimligen läsa sig till sånnt.
Att förvänta sig förståelse och exakt tillämpning i någon större utsträckning av lågbegåvat folk som står utanför en standardavvikelse på normalfördelninen är för mycket att begära. Det förstår du också. Han borde såklart fått mer hjälp men istället har normalfuntade människor belastat tandvård som rimligen borde gått till honom istället.
Om han nu är störd vet jag inte, men jag känner många som är lågbegåvade och de får exakt lika mycket rådgivning som alla andra. Det här är ett problem. Vanliga människor kan lika gärna lära sig från sin familj. Men Jonathan som kanske har en mor med 80 IQ kanske borde få det mer detaljstyrt av vården för att se till att han inte blir tandrötad.
Det är helt klart i denna mening, att det är en fråga om okunskap och systemfel. När det kommer till tänder ska inte ansvaret läggas på någon som knappt kan jobba.