2026-08-25, 22:34
Medlem
Kosminskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Han misslyckades således grovt att uppfylla sitt vallöfte om att halvera budgetunderskottet. Mig veterligen är det ingen annan president som gjort det.

Senast USA hade en budget i balans var under Bill Clinton. Han lyckades få till ett mindre budgetöverskott under den senare delen av hans presidentskap. Efter det kom George W. Bush som började sin tid i Vita huset med att driva igenom stora skattesänkningar och dra igång två krig. 25 år av efterföljande budgetunderskott har haft en viss effekt på statsskulden.

Senast USA betalade av sin statsskuld var under Andrew Jacksons tid som president på 1830-talet. Han avskaffade den amerikanska centralbanken och avslutade sitt presidentskap med att göra den amerikanska staten skuldfri.
Citera
2026-08-25, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Ytterligare ett bevis på att Trump är det sämsta som hänt västvärlden på 80 år. Kina, Ryssland och Iran ler skadeglatt och gnuggar sina händer, medan Flashbacks aningslösa Trumprunkare springer iväg med svansen mellan benen.

Såhär roligt har vi det onekligen när man röstar in populister som inte har en jävla aning om hur det är att de facto försöka sköta ett land. Man kan klaga på reaganomics eller Obamas år vid makten hur mycket man vill, men att populismen över bokstavligt talat hela världen har funkat märkbart sämre är ett faktum.

Snart ser väl både USA och Sverige ut som Tomsk, små runktomter med vad som ser ut som övergivna hus och de som inte infinner sig i det får sitta i något sorts svenskt Uighurgulag. Tack Tidö och Trump, såhär kul får vi ha det i den spännande nya västvärlden.
Citera
2026-08-25, 23:39
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Statsskulden har kontinuerligt ökat i modern tid. Det anmärkningsvärda är ju att Trump lovade att eliminera statsskulden under sitt presidentskap - ytterligare ett löfte som hans anhängare totalt valt att glömma bort. Samma som att avsluta kriget i Ukraina, avslöja valfusket 2020, etc etc
Det anmärkningsvärda är inte att en galning sa galna saker. Det är att så många trodde på honom.
Citera
2026-08-25, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burkeen
Alla med förstånd vet att ingen skuld kan betalas tillbaks helt
Säg att det finns 100 kr i världen. Du lånar 100 kr på 1% ränta då ska du betala tillbaks 101 kr men det existerar bara 100 kr.
Hela banksystemet är upplagt att man alltid ska ha skulder som aldrig går att betala tillbaks.
Av den enkla anledningen att systemet är byggt så av en anledning..
Samtidigt så anses det rikaste landet vara landet med mest skulder

Börsen kommer alltid krascha tillslut spelar ingen roll vem som är president
Rent nonsens som bara efterblivna dårar sprider efter att ha lyssnat på någon konspirationsidiot.

Om jag lånar 100 kr av Kalle som lånade dessa 100 kr av Olle så går skulden att lösa genom att jag betalar av Kalle som betalar av Olle. Detta trots att den totala skulden var 200 kronor.

Om jag lånar 100 kr av Olle och skall betala 101 kronor tillbaka så kan jag betala Olle 50 kronor första månaden, sen kan jag klippa Olles gräsmatta för 1 krona och betala tillbaka 51 kronor andra månaden.

Dessa två exempel är skrivna så att även efterblivna idioter skall förstå dem.

Ändå tror jag inte att du kommer att begripa.
Citera
2026-08-26, 00:35
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Alla med förstånd inser att usa inte kan betala tillbaka detta, så jag undrar hur länge det dröjer innan börsens ramlar ihop till följd av detta
Varför skulle börsen trilla för att man pumpar nya trillioner pengar?
Citera
2026-08-26, 07:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Biden och Obamas fel!
Att donalds lånar pengar för skattesänkningar för de stackars rika som det är så synd om?
Hur skulle det gå till, menar du att Obama och Joe styr donalds som president, för det hade ju varit något nytt.
Citera
2026-08-26, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är vad vi sett med politiken med donalds, där det tydligen är mest synd om de rika.
Varför är det mer synd om dom än arbetaren, och att man måste sänka skatten om och om igen och låna pengar för det och belasta statsskulden?

Och att återge något saklig korrekt gör man varken till kommunist eller nazist, utan det är bara fakta.
Men du verkar upprörd att vi har iakttagit i hur de stackars rika är det så synd om, så de måste man sänka skatten för om och om igen.(Och sen låna till det som donalds skattesänkningar har fått göra.)
Har du Tourettes, du har nu om och om igen i inlägg efter inlägg pratat om att göra rika rikare, att du inte förstår ekonomi vet du genom att titta ditt bankkonto, så låt de som förstår ekonomi diskutera i fred
Citera
2026-08-26, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Problemet blir då att det mesta importerade blir 75% dyrare.

Kina kommer skratta åt Trumps senaste utspel. Xi kan bara säga Treasury bonds och jordartsmetaller.

Vräker japan, kina och uk ut sina bonds kan Trump mosas som en fluga.

En sådan massiv försäljning lär göra att räntan i usa för lån blir runt 12-15%..och galopperande inflation.

Taco sitter i en hörna numera. Helt cornered som man säger i usa.

Japan..i sin egna Yen kris..har redan sålt amerikanska skuldpapper. USA har köpt på sig dem.
Därför så kommer FEDs balansomslutning att öka framgent. Aptiten på amerikanska skuldpapper är inte vad den en gång var..men så länge som Dollarns ställning som världens reservvaluta inte är utmanad på allvar..så länge kan i teori karusellen fortfarande dras runt.
Världens centralbanker har sedan flera år skiftat från att köpa amerikanska obligationer till att i högre utsträckning köpa Guld.

Någonstans mitten på September skall massa gammal amerikansk skuld omsättas. USA själva lär få köpa betydande del av den massan. Den internationella efterfrågan finns helt enkelt inte längre i tillräcklig omfattning. Den amerikanska obligationsräntan kommer fortsatt att stiga och sedelpressarna kommer fortsatt att få nötas ned. Tillgångar i USD kommer att pressas ned. Inflationen kommer fortsatt hållas bra bit över FEDs uttalade mål. Räntehöjningar i detta läge, med relativt svag amerikansk jobbmarknad kommer att knäcka den redan svaga tillväxten och skulle innebära negativa konsekvenser för styrande politiker. Någon Paul Volcker finns icke längre att tillgå.

Snart lär USAs räntebetalningar på sin abnorma statsskuld vara den enskilt störrsta utgiftsposten i den amerikanska budgeten..och de årliga budgetunderskotten lär fortsatt öka i omfång.

USA befinner sig i denna långa naturliga ekonomiska cykel. Att försämra dollarns värde är enda möjligheten att tillfälligtvis mota olle i grind. På lång sikt så kommer USA att ersättas som världens dominerande ekonomiska makt. Högst antagligen kommer Kina att inta tronen eftersom de befinner sig i en uppgående lång ekonomisk cykel. USA är numera i permanent utförsbacke i densamma..helt oavsett vilken president som väljs.

Detta är som makroekonomi funkar. Detta är varför romarriket, Spanien, Holland, Brittiska Imperiet till slut fallerade ekonomiskt. Detta är varför USA befinner sig i denna process. Detta drabbar ALLA ekonomiskt dominerande riken och länder. På lång sikt kommer det även att drabba den makt som tar över dominansen efter USA. Det är så här makroekonomi i långa perspektiv fungerar. Det är ristat i sten.
Senast redigerad av Lookalike 2026-08-26 kl. 09:31.
Citera
2026-08-26, 11:02
Medlem
Kosminskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godhetsnarkoman
Snart ser väl både USA och Sverige ut som Tomsk, små runktomter med vad som ser ut som övergivna hus och de som inte infinner sig i det får sitta i något sorts svenskt Uighurgulag. Tack Tidö och Trump, såhär kul får vi ha det i den spännande nya västvärlden.

På vilket sätt påminner Tidöregeringen om Trump? Det finns mycket man kan kritisera Tidö för men de har inte dragit igång meniningslösa konflikter med allierade och startat krig.

Den ökning vi ser i offentliga lånefinansierade utgifter kopplade till försvaret står hela riksdagen bakom. Det stämmer att statsskulden ökat från ca 35% av BNP till närmare 40%. Det är mycket pengar nominellt sätt med hotar på intet vis den ekonomiska stabiliteten i Sverige. Regeringen har också sagt att lånetakten ska minska framöver. Det återstår att se.

Till skillnad mot Sverige har Trump satt både sitt lands ekonomi och hela världsekonomin i gungning. Konsekvenserna av en ökad misstro mot dollarn är svåra att överblicka. Får inte USA sin ekonomi i ordning relativt snart kan det få förödande konsekvenser.
Citera
2026-08-26, 11:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Har du Tourettes, du har nu om och om igen i inlägg efter inlägg pratat om att göra rika rikare, att du inte förstår ekonomi vet du genom att titta ditt bankkonto, så låt de som förstår ekonomi diskutera i fred
Det är inte jag som lånar pengar för göra de stackars rikare rikare, du vet dom som det är så synd om.
Utan det är donalds, eller trodde du jag var donalds.(Så korkad är du väl inte, eller?)

Kanske du inte är medveten om att donalds lånar pengar för de stackars rika ska kunna bli rikare, men nu vet du.
Och det verkar som du inbillar min person är ämnet, men ledsen, det är en skenande statsskuld som går sakta ned genom höja skatten för de stackars rika i USA.
Citera
2026-08-26, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InkontinentKent
Rent nonsens som bara efterblivna dårar sprider efter att ha lyssnat på någon konspirationsidiot.

Om jag lånar 100 kr av Kalle som lånade dessa 100 kr av Olle så går skulden att lösa genom att jag betalar av Kalle som betalar av Olle. Detta trots att den totala skulden var 200 kronor.

Om jag lånar 100 kr av Olle och skall betala 101 kronor tillbaka så kan jag betala Olle 50 kronor första månaden, sen kan jag klippa Olles gräsmatta för 1 krona och betala tillbaka 51 kronor andra månaden.

Dessa två exempel är skrivna så att även efterblivna idioter skall förstå dem.

Ändå tror jag inte att du kommer att begripa.
Tror inte du förstod alls vad jag skrev ?
Om det bara FINNS 100 KR I OMPLOPP
Du lånar 100 kr på 1% ränta
Hur ska du betala tillbaks den kronan som inte existerar ?

Pengar i omlopp;
Pengar: ~100–145 biljoner dollar
Skulder: ~353 biljoner dollar

Vart ska du få tag på dessa 200 biljoner tänker du ?
Citera
2026-08-26, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burkeen
Tror inte du förstod alls vad jag skrev ?
Om det bara FINNS 100 KR I OMPLOPP
Du lånar 100 kr på 1% ränta
Hur ska du betala tillbaks den kronan som inte existerar ?
Jag besvarade exakt den frågan, men som jag också skrev så hade jag inget hopp om att du skulle begripa.
Citat:
Pengar i omlopp;
Pengar: ~100–145 biljoner dollar
Skulder: ~353 biljoner dollar

Vart ska du få tag på dessa 200 biljoner tänker du ?
Jag skall försöka förklara ÄNNU enklare. Men jag tror inte att du kommer att begripa ändå.

Det finns bara 100 kr i omlopp.

Du lånar 100 kronor med 1 krona ränta i månaden av din granne, Herr Bankdirektör.

Du köper en limpa bröd av din granne för 10 kronor.

Nu finns det 90 kronor hos dig och 10 kronor hos din granne, Herr Bankdirektör. Du är skyldig din granne, Herr Bankdirektör 100 kronor.

Det går en månad och det läggs på 1 krona i ränta. Du är skyldig din granne, Herr Bankdirektör 101 kronor.

Du klipper gräsmattan för din granne, Herr Bankdirektör och får 2 kronor.

Nu finns det 92 kronor hos dig och 8 kronor hos din granne, Herr Bankdirektör. Du är skyldig din granne, Herr Bankdirektör 101 kronor.

Du betalar 1 krona i ränta och 1 krona i amortering.

Nu finns det 90 kronor hos dig och 10 kronor hos din granne, Herr Bankdirektör. Du är skyldig din granne, Herr Bankdirektör 99 kronor.

Det går en månad och det läggs på 1 krona i ränta. Du är skyldig din granne, Herr Bankdirektör 100 kronor.

Nu finns det 92 kronor hos dig och 8 kronor hos din granne, Herr Bankdirektör. Du är skyldig din granne, Herr Bankdirektör 100 kronor.

Nu finns det 90 kronor hos dig och 10 kronor hos din granne, Herr Bankdirektör. Du är skyldig din granne, Herr Bankdirektör 98 kronor.

...

detta upprepar sig i 96 månader

...

Nu finns det 90 kronor hos dig och 10 kronor hos din granne, Herr Bankdirektör. Du är skyldig din granne, Herr Bankdirektör 2 kronor.

Det går en månad och det läggs på 1 krona i ränta. Du är skyldig din granne, Herr Bankdirektör 3 kronor.

Nu finns det 92 kronor hos dig och 8 kronor hos din granne, Herr Bankdirektör. Du är skyldig din granne, Herr Bankdirektör 3 kronor.

Nu finns det 90 kronor hos dig och 10 kronor hos din granne, Herr Bankdirektör. Du är skyldig din granne, Herr Bankdirektör 1 krona.

Det går en månad och det läggs på 1 krona i ränta. Du är skyldig din granne, Herr Bankdirektör 2 kronor.

Nu finns det 92 kronor hos dig och 8 kronor hos din granne, Herr Bankdirektör. Du är skyldig din granne, Herr Bankdirektör 2 kronor.

Nu finns det 90 kronor hos dig och 10 kronor hos din granne, Herr Bankdirektör. Du är skyldig din granne, Herr Bankdirektörn noll kronor.

Du är nu skuldfri. Du har 90 kronor och din granne, Herr Bankdirektör, har 10 kronor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in