Citat:
Ursprungligen postat av
burkeen
Tror inte du förstod alls vad jag skrev ?
Om det bara FINNS 100 KR I OMPLOPP
Du lånar 100 kr på 1% ränta
Hur ska du betala tillbaks den kronan som inte existerar ?
Jag besvarade exakt den frågan, men som jag också skrev så hade jag inget hopp om att du skulle begripa.
Citat:
Pengar i omlopp;
Pengar: ~100–145 biljoner dollar
Skulder: ~353 biljoner dollar
Vart ska du få tag på dessa 200 biljoner tänker du ?
Jag skall försöka förklara ÄNNU enklare. Men jag tror inte att du kommer att begripa ändå.
Det finns bara 100 kr i omlopp.
Du lånar 100 kronor med 1 krona ränta i månaden av din granne, Herr Bankdirektör.
Du köper en limpa bröd av din granne för 10 kronor.
Nu finns det 90 kronor hos dig och 10 kronor hos din granne, Herr Bankdirektör. Du är skyldig din granne, Herr Bankdirektör 100 kronor.
Det går en månad och det läggs på 1 krona i ränta. Du är skyldig din granne, Herr Bankdirektör 101 kronor.
Du klipper gräsmattan för din granne, Herr Bankdirektör och får 2 kronor.
Nu finns det 92 kronor hos dig och 8 kronor hos din granne, Herr Bankdirektör. Du är skyldig din granne, Herr Bankdirektör 101 kronor.
Du betalar 1 krona i ränta och 1 krona i amortering.
Nu finns det 90 kronor hos dig och 10 kronor hos din granne, Herr Bankdirektör. Du är skyldig din granne, Herr Bankdirektör 99 kronor.
Det går en månad och det läggs på 1 krona i ränta. Du är skyldig din granne, Herr Bankdirektör 100 kronor.
Nu finns det 92 kronor hos dig och 8 kronor hos din granne, Herr Bankdirektör. Du är skyldig din granne, Herr Bankdirektör 100 kronor.
Nu finns det 90 kronor hos dig och 10 kronor hos din granne, Herr Bankdirektör. Du är skyldig din granne, Herr Bankdirektör 98 kronor.
...
detta upprepar sig i 96 månader
...
Nu finns det 90 kronor hos dig och 10 kronor hos din granne, Herr Bankdirektör. Du är skyldig din granne, Herr Bankdirektör 2 kronor.
Det går en månad och det läggs på 1 krona i ränta. Du är skyldig din granne, Herr Bankdirektör 3 kronor.
Nu finns det 92 kronor hos dig och 8 kronor hos din granne, Herr Bankdirektör. Du är skyldig din granne, Herr Bankdirektör 3 kronor.
Nu finns det 90 kronor hos dig och 10 kronor hos din granne, Herr Bankdirektör. Du är skyldig din granne, Herr Bankdirektör 1 krona.
Det går en månad och det läggs på 1 krona i ränta. Du är skyldig din granne, Herr Bankdirektör 2 kronor.
Nu finns det 92 kronor hos dig och 8 kronor hos din granne, Herr Bankdirektör. Du är skyldig din granne, Herr Bankdirektör 2 kronor.
Nu finns det 90 kronor hos dig och 10 kronor hos din granne, Herr Bankdirektör. Du är skyldig din granne, Herr Bankdirektörn noll kronor.
Du är nu skuldfri. Du har 90 kronor och din granne, Herr Bankdirektör, har 10 kronor.