2026-08-25, 10:03
Medlem
Overminds avatar
USAs dagar är räknade. Förr eller senare kollapsar imperium.
Citera
2026-08-25, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
USAs dagar är räknade. Förr eller senare kollapsar imperium.

Vilka ska ta över menar du då?
Citera
2026-08-25, 10:58
Medlem
Ja det var ju lite roligt att se hur elon musk skulle minska alla kostnader i ett land där det redan råder ganska kraftig fattigdom och vanligt folk redan får ha 2-3 låglönejobb. De kom ju på att det inte gick att skära ner så mycket när det redan är vedervärdigt för alla utom den lilla klicken rika

Vilket pissland när man tänker på det. Men vi är också på väg dit varsågod
Citera
2026-08-25, 10:58
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Ytterligare ett bevis på att Trump är det sämsta som hänt västvärlden på 80 år. Kina, Ryssland och Iran ler skadeglatt och gnuggar sina händer, medan Flashbacks aningslösa Trumprunkare springer iväg med svansen mellan benen.

Han har inte direkt gjort det bättre; att skylla allt på Trump (Och för den delen också Biden är inte riktigt rätt) däremot så är det ju tyvärr så att ingen president har lyckats att stoppa den kalloperande statsskulden i modern tid, problemet är att det skulle krävas skattehöjningar.
Utan att de som betalar skatten får något direkt, det är ungefär som en bostadsrättsförening abstrakt höjer avgiften med 20% på ett år för framtida investeringar något som förmodligen är svårt att driva igenom
Citera
2026-08-25, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Bara räntan är på ca 1000 miljarder /år. Det är en rejäl kursändring i skattepolitiken som krävs och ingen amerikan kommer rösta för detta.
Amerikanerna har länge kunnat unna sig en alltför hög levnadsstandard på lånade pengar Det är omvärlden som finansierar det eftersom USA inte haft några problem att låna.

Men nu sinar den viktigaste valutan enligt Dagens Industri, nämligen FÖRTROENDET.

Räntorna på statsobligationerna stiger och låneskulden skenar. Så länge den som försöker ta itu med underskottet blir bortröstad sker ingen förändring. Och jag har inga höga tankar om amerikanerna som röstar fram en president som bevisligen försökt genomföra en statskupp! Dvs, risk för ständigt sänkta skatter tills Armageddon är ett faktum.

Trumps enda drivkraft är att vara populär. Han har tillskansat sig miljarder under sitt presidentskap, så han och hans kompisar klarar sig alltid och han skiter i om andra drabbas.
Citera
2026-08-25, 11:40
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossemagik

Kina kommer nog bli de som har makten i Världen.
Citera
2026-08-25, 11:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Med tanke på att det var just detta Trump lovade, att han skulle fixa statsskulden och helt enkelt se till att alla andra länder betalade av den åt USA genom tullar.
Det han istället lyckades med var att göra många länder griniga på USA så även dessa höjde sina tullar mot USA. Han har även startat ett antal krig och gjort sig ovän med fler länder då han anser sig kunna ta land från dem genom att säga att det ska tillhöra USA.

Nu har vi snart mellanårsval i USA så tror inte han kommer få det lättare att styra och ställa efter det direkt.
Citera
2026-08-25, 11:57
Medlem
Citat:

Imperium kommer och går eller har du sovit
Citera
2026-08-25, 12:57
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Jag avskyr Trump som pesten men varje president har ökat statsskulden dramatiskt ( i modern tid åtminstone). Kinas valuta är indirekt peggad till USD (och andra valutor) och Rysslands valuta är kass, så de tjänar inte direkt på att USAs skuld ökar. Med det sagt är jag med dig i att kasta skit på Trump-fansen som t.ex va så exalterade över Doge och hur slöseriet minsann skulle försvinna och statsskulden skulle tas på allvar osv osv. Vill att ni tar ett djupt andetag och säger till er själva "jag är helt bränd och det är okej".

Ni är för övrigt många här inne med starka åsikter utan att förstå er på hur skuld- och valutamarknaden fungerar öht. Så länge världen har dollarn som reservvaluta så är dollarn kung och alla får anpassa sig. Och vi är inte i närheten av ett realistiskt alternativ. Det viktigaste för en reservvaluta är att den är pålitlig och likvid och där har USD ingen konkurrens, även om vi börjat se lite sprickor här och där i tilliten.
Nu kan jag bara tala för mig själv och du är helt rätt på det att jag inte har något större grepp om skuld- och valutamarknaden.

Trumps misslyckande på området handlar om att han högtidligt stipulerade att hans skulle halvera budgetunderskottet. Han använde detta löfte som incitament för att legitimera det vettlösa Doge som bröt sönder de demokratiska institutionerna.
Citera
2026-08-25, 12:59
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuculuscanorus
Han har inte direkt gjort det bättre; att skylla allt på Trump (Och för den delen också Biden är inte riktigt rätt) däremot så är det ju tyvärr så att ingen president har lyckats att stoppa den kalloperande statsskulden i modern tid, problemet är att det skulle krävas skattehöjningar.
Utan att de som betalar skatten får något direkt, det är ungefär som en bostadsrättsförening abstrakt höjer avgiften med 20% på ett år för framtida investeringar något som förmodligen är svårt att driva igenom
Han misslyckades således grovt att uppfylla sitt vallöfte om att halvera budgetunderskottet. Mig veterligen är det ingen annan president som gjort det.
Citera
2026-08-25, 13:01
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringo Lam
Trump sade väl under sin första valkampanj att han var så bra på "deals" att han skulle trolla bort statsskulden?

Nu är vi i en situation där statsskulden är större än någonsin och nästan 30 % av den har tillkommit under Trumps år vid makten. Den procentsatsen kommer öka under hans kvarvarande år.

Många amerikaner kan knappt handla mat eller tanka bilen och Trump svamlar om att USA är i en "golden age".

Bara räntorna på statsskulden kostar mer än hela det amerikanska försvaret…
Låter som ett fall för lyxfällan.
Citera
2026-08-25, 13:21
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Ja det var ju lite roligt att se hur elon musk skulle minska alla kostnader i ett land där det redan råder ganska kraftig fattigdom och vanligt folk redan får ha 2-3 låglönejobb. De kom ju på att det inte gick att skära ner så mycket när det redan är vedervärdigt för alla utom den lilla klicken rika

Vilket pissland när man tänker på det. Men vi är också på väg dit varsågod

Det fetade: Är detta på fullt allvar hur du tror att livsvillkoren för vanligt folk i USA ser ut?

En undersköterska eller ett butiksbiträde tjänar ungefär lika mycket i USA som i Sverige. En brandman, polis, elektriker, sjuksköterska eller annat halvkvalificerat yrke tjänar ungefär 50% mer i USA, och en läkare tre gånger så mycket. I väldigt runda tal, naturligtvis, men i stort sett.

Den du tänker på som "vanligt folk" är typ en illegal invandrare som jobbar som diskplockare för under minimum wage, och det är typ 1% av arbetsstyrkan, motsvarande våra thailändska bärplockare mer eller mindre. Missförstå mig rätt, jag är emot den sortens slavarbete (och illegal invandring, och den absoluta merparten av legal arbetskraftsinvandring), men det är inte "vanligt folk" som har den sortens jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in