2026-08-20, 13:19
Medlem
Jag får även ha obegränsad vikt på ett släp till en bil förutsatt att det får väga det och att dragbilen får dra det. Körkort ABE.
Citera
2026-08-20, 13:25
Medlem
Karmans avatar
Jag tog B-körkort före 1996 och har alltid trott att 3,5 tons fordonsvikt är gränsen som gäller. Har aldrig hört något annat heller.
Citera
2026-08-20, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag tog B-körkort före 1996 och har alltid trott att 3,5 tons fordonsvikt är gränsen som gäller. Har aldrig hört något annat heller.

Samma här men jag visste att det låg till så. Dock åkte jag på en fet fortkörning och då gäller inte det längre, blev återkallat i 4 månader.
Citera
2026-08-20, 13:50
Medlem
Nyheter 18 augusti 2026, 22:22 av Maths Nilsson

Citat:
Unga bilförare kräver stopp på farfars-kortet. Äldre svenskar får kör runt med 25-tons husbilar på vanligt B-körkort.
– Det är helt vansinnigt att man kan köra runt på det viset med ett vanligt B-kort, säger Carupläsaren Jesper.

Citat:
– Det här har med EU-inträdet att göra. Det kallas för grandfather-rights och tillämpas i alla länder inom EES, säger Olov.

här är artikeln.
Citera
2026-08-20, 13:57
Medlem
fimbuls avatar
Före Juli 96 så gällde behörigheten B "personbil" (ingen viktbegränsning. Det fanns helt enkelt inga personbilar tyngre än så.)

Sen införde man Personbil klass 2, utan viktbegränsning, och ändrade istället att behörigheten B gällde "personbil, max 3,5 ton"

Tanken var att Personbil klass 2 ska kräva C (eller C1)

Men då våra gamla B-behörigheter är utfärdade utan viktbegränsning så fortsätter de gälla.
Dock, blir man av med körkortet, om det så bara är en månad, så är det en nyutfärdad behörighet man får tillbaka, som gäller max 3,5 ton.
Citera
2026-08-20, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Det går alldeles utmärkt att ändra på det, om man vill. Ännu ett exempel på vansinnigheterna där en 90 årig kärring kan köra tung motorcykel, medan en yngre person som skulle hantera motorcykeln betydligt bättre saknar behörighet.
Det är bara ett teoretiskt problem. I praktiken är det inga problem alls. Det är inte direkt så att det kryllar av 90-åriga kärringar som helt plötsligt får för sig att köpa motorcykel.

Men att ändra på reglerna skulle orsaka en hel del. Det finns de som tog körkort före 1975 och sedan dess har kört motorcykel hela sitt liv. Hur kul vore det för dessa om de helt plötsligt skulle bli tvingade att ta om kortet? Det här är dessutom ett ganska snabbt försvinnande problem. De yngsta som berörs av detta är 69 år idag.

Det blir alltid en avvägning när man skärper kraven på utbildning. Ett annat exempel är från 1998 är att det då infördes krav på halkbana. Vore det rimligt att då tvinga på alla som tog körkort innan det att ta nytt körkort eller komplettera med en påbyggnadsutbildning?

I år skärptes kraven för att ta AM-kort. Ska de som tog AM-kort för fem år sedan behöva komplettera med något?

2009 infördes obligatorisk utbildning om alkohol och droger. Ska de som tog körkort innan de ta om?

2000 fick man inte längre snöskoter på köpet. Ska snöskoterförare som tog körkort innan 2000 behöva ta förarbevis för snöskoter?

Listan är lång. I de flesta fall har man helt enkelt löst det med kompromissen att man får behålla de behörigheter man hade på den tiden.

Så till din fråga om personbil klass 2. Där kan jag faktiskt tycka att det finns lite anledning att se över det hela. 25 ton är jävligt mycket. Dock får man här också komma ihåg att det är jävligt få bilar som är reggade som personbil klass 2 som kommer upp i de vikterna. Det reella problemet med sådana bilar är mycket litet.

Men som sagt, jag skulle inte tycka att det vore helt orimligt med lite inskränkningar där. Men samtidigt tycker jag heller inte att det vore rimligt att någon som har haft en husbil på fem ton och kört den i 30 år helt plötsligt ska behöva ta ett nytt körkort. Så då är frågan hur man bör göra i praktiken.
Citera
2026-08-20, 14:11
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Husbilar borde ha sin egen klassificering, behörighet och egna skattesatser. Samt begränsas till 80km/h med höga krav på att allt lastsäkras. Inklusive en gräns på 10 år där behörigheten sedan försvinner och måste tas igen.
Håller helt med.
Åker ofta till Västkusten då vi har sommarboende där och ser ofta äldre som inte verkar ha helt koll på sin husbil. Även de runt 50 som borde låtit bli att skaffa husbil.
Citera
2026-08-20, 14:17
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Spelar väl inte så stor roll vad husbilen väger, bromsar och sådant är ju anpassat efter tyngden.

Däremot behöver man vänja sig lite med att husbilen är större i yttermått.
Man får vänja sig med att kolla extra så inte bakhjulet går upp på tex refuger, trottoarkanter när man svänger, men det gör man snart.

Annars är ju allt som en vanlig perdonbil, 4 hjul och en ratt, hur svårt kan det va liksom...

Så rör inte körkortsbehörigheterna, vi har rätt till dessa undantag då de gällde när vi tog våra körkort.
Vanlig personbil, hahaha
Det är 4 hjul och en ratt även på stora bussar.
Lastbil på 7,5 ton, 4 hjul och en ratt, glöm det.

Små husbilar är nog ok men man får köra rätt stora husbilar med enbart B-körkort.
Citera
2026-08-20, 14:18
Medlem
Det enda galna är att jag inte får köra vilka fordon jag vill.
Jag är en skitbra förare oavsett om det är två eller 18 hjul.
Citera
2026-08-20, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vanlig personbil, hahaha
Det är 4 hjul och en ratt även på stora bussar.
Lastbil på 7,5 ton, 4 hjul och en ratt, glöm det.

Små husbilar är nog ok men man får köra rätt stora husbilar med enbart B-körkort.
Nja, vad är fel med det, stämmer det inte med 4 hjul och ratt?

Det är ju stora bussar vi pratar om, stora husbilsbussar.

Har du aldrig kört tung lastbil eller en stor buss?

Det besbärliga med buss, förutom längden är att man sitter framför framaxeln,blir förvirrande när man svänger i korsningar.

Man måste tänka på att framhjulet sitter bakom dig.

Svänger du som med din personbil kör du upp framhjulet på trottoarkanten, du svänger för tidigt alltså.

Även att bakändan svänger ut i trafiken iom att det är så stort överväng bakom bakhjulen.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-08-20 kl. 14:39.
Citera
2026-08-20, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det är det också, förutom undantaget för husbilar.
Citera
2026-08-20, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
här är artikeln.

Citat:
Det finns ett flertal lyxiga husbilsmodeller byggda på lastbilschassin att köpa för mångmiljonbelopp. Just nu finns det flera ombyggda bussar till salu i Sverige. Det kan vara vanliga linjebussar som byggts om till husbilar. Så länge de är registrerade som personbilar är det fritt fram att köra dem på ett gammalt B-kort. En av dessa byggmästare hittar vi i Katrineholm. Far och son Hans och Robert Jakobsson tog en gammal dragspelsbuss. Den byggde de om till en mycket lyxig husbil.

Otroligt vilka byggen det finns att ratta med B-kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in