Citat:
Ursprungligen postat av
Brukstrask
Det går alldeles utmärkt att ändra på det, om man vill. Ännu ett exempel på vansinnigheterna där en 90 årig kärring kan köra tung motorcykel, medan en yngre person som skulle hantera motorcykeln betydligt bättre saknar behörighet.
Det är bara ett teoretiskt problem. I praktiken är det inga problem alls. Det är inte direkt så att det kryllar av 90-åriga kärringar som helt plötsligt får för sig att köpa motorcykel.
Men att ändra på reglerna skulle orsaka en hel del. Det finns de som tog körkort före 1975 och sedan dess har kört motorcykel hela sitt liv. Hur kul vore det för dessa om de helt plötsligt skulle bli tvingade att ta om kortet? Det här är dessutom ett ganska snabbt försvinnande problem. De yngsta som berörs av detta är 69 år idag.
Det blir alltid en avvägning när man skärper kraven på utbildning. Ett annat exempel är från 1998 är att det då infördes krav på halkbana. Vore det rimligt att då tvinga på alla som tog körkort innan det att ta nytt körkort eller komplettera med en påbyggnadsutbildning?
I år skärptes kraven för att ta AM-kort. Ska de som tog AM-kort för fem år sedan behöva komplettera med något?
2009 infördes obligatorisk utbildning om alkohol och droger. Ska de som tog körkort innan de ta om?
2000 fick man inte längre snöskoter på köpet. Ska snöskoterförare som tog körkort innan 2000 behöva ta förarbevis för snöskoter?
Listan är lång. I de flesta fall har man helt enkelt löst det med kompromissen att man får behålla de behörigheter man hade på den tiden.
Så till din fråga om personbil klass 2. Där kan jag faktiskt tycka att det finns lite anledning att se över det hela. 25 ton är jävligt mycket. Dock får man här också komma ihåg att det är jävligt få bilar som är reggade som personbil klass 2 som kommer upp i de vikterna. Det reella problemet med sådana bilar är mycket litet.
Men som sagt, jag skulle inte tycka att det vore helt orimligt med lite inskränkningar där. Men samtidigt tycker jag heller inte att det vore rimligt att någon som har haft en husbil på fem ton och kört den i 30 år helt plötsligt ska behöva ta ett nytt körkort. Så då är frågan hur man bör göra i praktiken.