Citat:
Ursprungligen postat av
SvetsLeffe
100 spänn om dagen för fri tillgång till mat, el, obegränsat med varmvatten och boende är alltså en ”ockersumma”? Du får knappt en sunkig kebabpizza för den summan idag.
Och du får tro precis vad du vill om samtalet. Det ändrar inte det enkla faktumet: i samma sekund som det ställdes krav på att biofarsan själv skulle öppna plånboken för sin egen son så tog det tvärstopp.
Man blir sambos för att man trivs ihop och vill dela en vardag på jämställda och rättvisa villkor. Den enda som försöker göra ”ekonomisk vinning” här är den som förväntar sig att få sitt barns uppehälle subventionerat av sin nya partner.
Grabben har inte valt situationen, nej – och just därför är det hans två biologiska föräldrar som bär 100 % av ansvaret att försörja honom, inte jag. Att sätta sunda gränser och visa att resurser kostar pengar är precis vad en vuxen förebild gör, till skillnad från att lära ungen att man kan glida runt på andras bekostnad.
Och lägg ner den där besattheten av mina siffror. Vad jag tjänar och har kvar på kontot efter den 25:e är helt ovidkommande. Mina intjänade pengar blir inte allmän egendom för att jag råkar dela adress med en kvinna.
Det spelar ingen som helst roll om jag har femhundra spänn eller femtio tusen kvar den 25:e. Mina pengar blir inte allmän egendom som andra har automatisk rätt att förbruka bara för att jag sköter min ekonomi.
Jag håller med dig.
Det ekonomiska ansvaret vilar på hans mamma och pappa.
Tror att folk har hakat upp sig på exemplet proteinpudding och smörgås men de tänker inte på att när du själv kommer hem efter jobbet och träningen mm ska du då inte själv få äta något då?
Förstår inte heller varför hans mamma inte kan köpa till honom varannan vecka så han har ordentligt med mat och mellanmål?
Jag växte upp med många fosterbarn på vår gård, många hungriga pojkar, minns stora kylar och frysar fulla med mat, visst var det några som åt både sin mat och andras men fick då förklarat för sig att de fick visst äta men om det var något som var gjort åt någon annan måste de säga till så att de kunde göra mer så alla fick, fungerade oftast jättebra!
Jag tror att om din sambo hade hört av sig och sagt att pojken ätit från din hylla så hade du handlat på hemvägen och ingen big deal men att själv komma hem hungrig och längta efter exempelvis proteinpudding och juice då kan vem som helst bli på dåligt humör.
Om du och mamman verkligen tycker om varandra så kan ni lösa detta eller bli särbo.
https://estore.nu/sv/forvaringsskap/21040-lasbar-matbur-for-kylsk-p-och-frys-.html?gad_source=1&gad_campaignid=23837782031&gbra id=0AAAAADhMZ8D1rV6GD2UM1FPG7EcvacCRB&gclid=CjwKCA jwwL_UBhAjEiwAEhuT5JNo9gIioX-Y_X6E_gRcx_bFVwMtXB6zuQMVey3yWuangaRbGA_NQxoCJt4QA vD_BwE
Här är också en bra grej, min kompis i England delar kyl och frys med några och då är det perfekt med en låsbar matbur eller vad man ska kalla det.
I en tråd här på forumet ser man inte hela bilden men jag tror att om du köper pizza så får han också eller glass på stranden mm, det är inte pengarna egentligen utan att du vill veta att det du har tänkt äta/dricka på kvällen ska finnas i kylen/frysen.