2026-08-24, 20:03
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsLeffe
Ömsesidig respekt är själva grundfundamentet i en relation. Saknas det har man inget partnerskap – då har man bara en part som utnyttjar och en part som blir utnyttjad.

Att kalla det för att ”hävda sig” bara för att man sätter ner foten
Det här du gör är respektlöst. Fan om sambon läser det här: FLY!
Citera
2026-08-24, 20:27
Medlem
Citat:
Jag och min sambo flyttade ihop i min trea för drygt ett halvår sedan. Hon har en 12-årig son sedan ett tidigare förhållande som bor hos oss varannan vecka. Jag har inga egna barn.

Redan innan vi flyttade ihop var jag stenhård med att jag inte tänker gå in i någon "bonusfarsaroll" eller agera ekonomisk sponsor åt en annan mans unge. Hyran delar vi rakt av 50/50, men eftersom grabben sliter på lägenheten och förbrukar resurser när han är här har jag infört ett enkelt och rättvist system för att slippa irritation:

1. Kylskåpet: Vi har delat upp hyllorna. Jag har min mat och hon har sin och sonens mat. När ungen råkade ta två av mina proteinpuddingar och drack upp min juice förra månaden drog jag helt enkelt av 58 kr från min del av gemensamma räkningarna.

2. El och varmvatten: Grabben duschar i 20 minuter varje morgon och sitter med en speldator som drar ström dygnet runt. Jag räknade ut den extra förbrukningen och lade på 450 kr/månad på hennes del av elräkningen.

3. Förbrukningsartiklar: 150 kr/vecka i schablon för toalettpapper, diskmedel, tvättmedel och allmänt slitage på möbler.

Nu har sambon börjat sura ihop totalt och kallar mig för ”känslokall” och ”sjukligt snål”. Hon menar att det skapar dålig stämning att grabben inte får ta frukt eller en macka från min hylla och att "man måste dela när man är en familj". Hennes morsa har till och med ringt och lagt sig i.

Från mitt perspektiv handlar det bara om grundläggande principer och sunt förnuft. Varför ska mina surt förvärvade pengar gå till att föda och husera någon annans avkomma bara för att jag råkar dela säng med mamman?

Hur hanterar ni andra det här i bonusfamiljer? Är det verkligen jag som är "orimlig" för att jag inte vill betala för andras ungar, eller har min sambo bara en skev bild av ekonomi?
Kan nog hålla med om att har hon en 12-årig son så bör hon stå för en större del av de extrakostnader som han innebär.
Att dela upp kylen på ditt och ert, att ta betalt för slitage och dessutom inte komma överrens om detta före utan att i efterhand komma och säga,, "jag har dragit av x kronor för att din son tog y från min hylla" är jue bara sjukt manipulativt. Sådanna saker får man jue diskutera hur det ska rättas till om man nu tycker det är ett problem innan man bara tar pengarna.
Du visste jue dessutom i förväg att hon hade en 12 årig son,, han ingår liksom i henne, är du inte villig att bli en bonuspappa till honom så är det nog bäst för alla att du gör slut och flyttar isär.
Citera
2026-08-24, 20:58
Medlem
Anonymfs avatar
Citat:

3. Förbrukningsartiklar: 150 kr/vecka i schablon för toalettpapper, diskmedel, tvättmedel och allmänt slitage på möbler.

Det fetade.
Citera
2026-08-24, 21:10
Medlem
Testat att prata med din sambo om ett upplägg som är ok för båda? Kommunikation är ett jättesvårt ord för många. Men våga prova, be the bigger och gör dig själv tjänsten att försöka lösa ditt problem.
Citera
2026-08-24, 21:18
Medlem
Har ts svarat på varför han tyckte det var rimligt att barnet var närvarande under diskussionen om barnet som en utgift? Ts och barnets mamma är ju trots allt barnfria 50% av tiden och har alla möjligheter att diskutera olika ekonomiska upplägg då.
Citera
2026-08-24, 21:38
Medlem
Kosmos.s avatar
Sjukt drygt och autistiskt att hålla på millimeterrättvisa sådär. Med kylen o de...

Vill du bli ihop med en morsa med barn sedan innan bör du ha en mer avslappnad inställning annars blir det jobbigt i längden.
Citera
2026-08-27, 19:29
Medlem
Ditt snåla fattiga dryga as!
Citera
2026-08-27, 23:02
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
...
Accepterar hon det och ber om ursäkt för cirkusen så bygger vi vidare därifrån. Väljer hon att fortsätta köra offerkoftan och ringa in släkten igen, då vet jag med säkerhet att det här inte är en kvinna att satsa framtiden på.

Ömsesidig respekt är själva grundfundamentet i en relation. Saknas det har man inget partnerskap – då har man bara en part som utnyttjar och en part som blir utnyttjad.

Att kalla det för att ”hävda sig” bara för att man sätter ner foten
Jag ställer frågor för att få dig att fundera och tänka i nya banor.

Jag tycker att du har en aggressiv rak linje (som politik). En del ger aldrig med sig men jag förstår också att du vill ha respekten och utan den är relationen inte värd något. Du vet framtiden och vill inte leva en dålig framtid utan du vill ha en bra där alla inblandande får det bra. Det du inte skriver är kanske att när allt är bra så bjuder du dem på restaurang och aktiviteter för samma eller dubbla summan varje månad?

Har du varit med om något tidigare i livet som gör att du tycker det är viktigt med budget och att hålla sitt ord om man lovar något?
Citera
2026-08-28, 01:41
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
100 spänn om dagen för fri tillgång till mat, el, obegränsat med varmvatten och boende är alltså en ”ockersumma”? Du får knappt en sunkig kebabpizza för den summan idag.

Och du får tro precis vad du vill om samtalet. Det ändrar inte det enkla faktumet: i samma sekund som det ställdes krav på att biofarsan själv skulle öppna plånboken för sin egen son så tog det tvärstopp.

Man blir sambos för att man trivs ihop och vill dela en vardag på jämställda och rättvisa villkor. Den enda som försöker göra ”ekonomisk vinning” här är den som förväntar sig att få sitt barns uppehälle subventionerat av sin nya partner.

Grabben har inte valt situationen, nej – och just därför är det hans två biologiska föräldrar som bär 100 % av ansvaret att försörja honom, inte jag. Att sätta sunda gränser och visa att resurser kostar pengar är precis vad en vuxen förebild gör, till skillnad från att lära ungen att man kan glida runt på andras bekostnad.

Och lägg ner den där besattheten av mina siffror. Vad jag tjänar och har kvar på kontot efter den 25:e är helt ovidkommande. Mina intjänade pengar blir inte allmän egendom för att jag råkar dela adress med en kvinna.

Det spelar ingen som helst roll om jag har femhundra spänn eller femtio tusen kvar den 25:e. Mina pengar blir inte allmän egendom som andra har automatisk rätt att förbruka bara för att jag sköter min ekonomi.

Jag håller med dig.
Det ekonomiska ansvaret vilar på hans mamma och pappa.

Tror att folk har hakat upp sig på exemplet proteinpudding och smörgås men de tänker inte på att när du själv kommer hem efter jobbet och träningen mm ska du då inte själv få äta något då?

Förstår inte heller varför hans mamma inte kan köpa till honom varannan vecka så han har ordentligt med mat och mellanmål?

Jag växte upp med många fosterbarn på vår gård, många hungriga pojkar, minns stora kylar och frysar fulla med mat, visst var det några som åt både sin mat och andras men fick då förklarat för sig att de fick visst äta men om det var något som var gjort åt någon annan måste de säga till så att de kunde göra mer så alla fick, fungerade oftast jättebra!

Jag tror att om din sambo hade hört av sig och sagt att pojken ätit från din hylla så hade du handlat på hemvägen och ingen big deal men att själv komma hem hungrig och längta efter exempelvis proteinpudding och juice då kan vem som helst bli på dåligt humör.

Om du och mamman verkligen tycker om varandra så kan ni lösa detta eller bli särbo.

https://estore.nu/sv/forvaringsskap/21040-lasbar-matbur-for-kylsk-p-och-frys-.html?gad_source=1&gad_campaignid=23837782031&gbra id=0AAAAADhMZ8D1rV6GD2UM1FPG7EcvacCRB&gclid=CjwKCA jwwL_UBhAjEiwAEhuT5JNo9gIioX-Y_X6E_gRcx_bFVwMtXB6zuQMVey3yWuangaRbGA_NQxoCJt4QA vD_BwE

Här är också en bra grej, min kompis i England delar kyl och frys med några och då är det perfekt med en låsbar matbur eller vad man ska kalla det.

I en tråd här på forumet ser man inte hela bilden men jag tror att om du köper pizza så får han också eller glass på stranden mm, det är inte pengarna egentligen utan att du vill veta att det du har tänkt äta/dricka på kvällen ska finnas i kylen/frysen.
Citera
2026-09-05, 21:42
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
100 spänn om dagen för fri tillgång till mat, el, obegränsat med varmvatten och boende är alltså en ”ockersumma”? Du får knappt en sunkig kebabpizza för den summan idag.

Och du får tro precis vad du vill om samtalet. Det ändrar inte det enkla faktumet: i samma sekund som det ställdes krav på att biofarsan själv skulle öppna plånboken för sin egen son så tog det tvärstopp.

Man blir sambos för att man trivs ihop och vill dela en vardag på jämställda och rättvisa villkor. Den enda som försöker göra ”ekonomisk vinning” här är den som förväntar sig att få sitt barns uppehälle subventionerat av sin nya partner.

Grabben har inte valt situationen, nej – och just därför är det hans två biologiska föräldrar som bär 100 % av ansvaret att försörja honom, inte jag. Att sätta sunda gränser och visa att resurser kostar pengar är precis vad en vuxen förebild gör, till skillnad från att lära ungen att man kan glida runt på andras bekostnad.

Och lägg ner den där besattheten av mina siffror. Vad jag tjänar och har kvar på kontot efter den 25:e är helt ovidkommande. Mina intjänade pengar blir inte allmän egendom för att jag råkar dela adress med en kvinna.

Det spelar ingen som helst roll om jag har femhundra spänn eller femtio tusen kvar den 25:e. Mina pengar blir inte allmän egendom som andra har automatisk rätt att förbruka bara för att jag sköter min ekonomi.

Att du tog upp det här när sonen var närvarande är psykisk misshandel.

Gör slut för grabbens skull
Citera
2026-09-05, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Att du tog upp det här när sonen var närvarande är psykisk misshandel.

Gör slut för grabbens skull
Exakt.
Citera
Idag, 02:07
Medlem
Citat:
Jag och min sambo flyttade ihop i min trea för drygt ett halvår sedan. Hon har en 12-årig son sedan ett tidigare förhållande som bor hos oss varannan vecka. Jag har inga egna barn.

Redan innan vi flyttade ihop var jag stenhård med att jag inte tänker gå in i någon "bonusfarsaroll" eller agera ekonomisk sponsor åt en annan mans unge. Hyran delar vi rakt av 50/50, men eftersom grabben sliter på lägenheten och förbrukar resurser när han är här har jag infört ett enkelt och rättvist system för att slippa irritation:

1. Kylskåpet: Vi har delat upp hyllorna. Jag har min mat och hon har sin och sonens mat. När ungen råkade ta två av mina proteinpuddingar och drack upp min juice förra månaden drog jag helt enkelt av 58 kr från min del av gemensamma räkningarna.

2. El och varmvatten: Grabben duschar i 20 minuter varje morgon och sitter med en speldator som drar ström dygnet runt. Jag räknade ut den extra förbrukningen och lade på 450 kr/månad på hennes del av elräkningen.

Nu har sambon börjat sura ihop totalt och kallar mig för ”känslokall” och ”sjukligt snål”. Hon menar att det skapar dålig stämning att grabben inte får ta frukt eller en macka från min hylla och att "man måste dela när man är en familj". Hennes morsa har till och med ringt och lagt sig i.

Från mitt perspektiv handlar det bara om grundläggande principer och sunt förnuft. Varför ska mina surt förvärvade pengar gå till att föda och husera någon annans avkomma bara för att jag råkar dela säng med mamman?

Hur hanterar ni andra det här i bonusfamiljer? Är det verkligen jag som är "orimlig" för att jag inte vill betala för andras ungar, eller har min sambo bara en skev bild av ekonomi?

Skackars kille. Ha.n kan inte ha det roligt hos er med sådan snål hustyrann som du. Betala för slutage när han träffar sin mamma? Mat på olika hyllor?.Du låtef som en Fagin och borde skämmas. Stackars unga kille som måste ha dig i sitt liv!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in