Citat:
Ursprungligen postat av
ankylosaurus
Jag misstänker att ditt misstag var att framstå som småaktig genom att debitera för småsaker. Det landade inte i god jord. Du kunde sagt samma sak utan att blanda in pengar överhuvudtaget, om du bara valt dina ord annorlunda. Kanske hade reaktionen blivit annorlunda?
Tex så här: "-Hörru du, vi måste snacka om situationen för ditt barn. Det är viktigt att komma ihåg att han redan har en pappa och jag inte kan ha den rollen. Jag kan inte ta på mig det och bör heller inte göra det, ty det vore inte korrekt gentemot barnet och jag har heller ingen föräldraauktoritet.
Så jag måste överlåta all rätta att uppfostra ditt barn på dig och barnets far. Jag föreslår följande: Jag tar hand om all markservice när vi är ensamma och du tar hand om all markservice när barnet är här. Då undviker vi att jag går in och bestämmer över sånt som egentligen inte angår mig. Jag drar lasset när vi är ensamma. Du drar lasset när barnet är här. Och om barnet vill det ena eller det andra under den veckan, tex speciell mat, aktiviteter, etc, så är det heeelt ok med mig. Det kan du och barnets far lösa direkt, medans jag håller mig i bakgrunden."
Rent konkret blir resultatet nästan detsamma, dvs hon får ta hand om och betala för sitt barn och du slipper. ...Men du får det att låta som om det är du som är storsint och ger henne friheten att, tillsammans med barnets far, hjälpa barnet in i vuxenvärlden. Så vackert! Nästan så man börjar gråta...
Nu är det ju för sent. Men tänk på hur du presenterar budskapet nästa gång du träffar en skata med barn.
Det där är faktiskt ett av de vettigare inläggen jag fått i tråden.
Med facit i hand kan jag absolut köpa att jag presenterade hela saken på ett sätt som fick det att låta betydligt mer småaktigt än vad grundproblemet egentligen var. Jag fastnade för mycket i kronor, puddingar och förbrukning när det egentligen handlade om ansvar och gränser.
Hade jag lagt fram det ungefär som du beskriver från början kanske vi aldrig hamnat här. Det är väl det som gör mig mest förbannad på mig själv just nu.
Däremot ändrar det inte min grundsyn. Jag tycker fortfarande inte att det är självklart att jag ska kliva in som ekonomisk eller praktisk pappa bara för att jag blir tillsammans med en kvinna som redan har barn.
Men ja. Leveransen kunde uppenbarligen varit jävligt mycket smartare.
Citat:
Ursprungligen postat av
cookieboy
Ibland gör man fel val och får ta konsekvenserna av det.
Ja, det är väl ungefär det jag sitter och gör nu.
Det betyder inte automatiskt att själva principen var fel. Men jag kan konstatera att sättet jag drev den på kostade mig betydligt mer än de där jävla proteinpuddingarna någonsin gjorde.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bimbodeluxe
Hade du lyssnat på vad folk i tråden sa hade du valt kvinnan och barnet över dina principer. Samt att jag misstänker att spiken i kistan var att du tog diskussionen om vad barnet kostar med barnet närvarande. Det finns inget försvar för det.
Just den delen har jag redan sagt att jag gjorde fel i. Diskussionen skulle ha avbrutits i samma sekund grabben kom in. Han skulle aldrig behövt sitta och höra vuxna diskutera vad hans närvaro kostar. Där finns egentligen inget att försvara.
Men jag håller inte med om att lösningen skulle vara att ”välja kvinnan och barnet över mina principer”.
Vad innebär det i praktiken? Att så fort relationen står på spel ska jag kasta det vi faktiskt kommit överens om, hålla käften och acceptera något jag tycker är fel för att hon annars lämnar?
Det är inte ett jämlikt förhållande heller.
Det jag börjar inse nu är snarare att jag gjorde en principiell fråga till ett jävla Excel-ark. Där tappade jag nog bort både henne och vad jag egentligen försökte säga.
Och ja, det inser jag uppenbarligen lite sent.