2026-08-21, 00:15
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsLeffe
Jag och min sambo flyttade ihop i min trea för drygt ett halvår sedan. Hon har en 12-årig son sedan ett tidigare förhållande som bor hos oss varannan vecka. Jag har inga egna barn.

Redan innan vi flyttade ihop var jag stenhård med att jag inte tänker gå in i någon "bonusfarsaroll" eller agera ekonomisk sponsor åt en annan mans unge. Hyran delar vi rakt av 50/50, men eftersom grabben sliter på lägenheten och förbrukar resurser när han är här har jag infört ett enkelt och rättvist system för att slippa irritation:

1. Kylskåpet: Vi har delat upp hyllorna. Jag har min mat och hon har sin och sonens mat. När ungen råkade ta två av mina proteinpuddingar och drack upp min juice förra månaden drog jag helt enkelt av 58 kr från min del av gemensamma räkningarna.

2. El och varmvatten: Grabben duschar i 20 minuter varje morgon och sitter med en speldator som drar ström dygnet runt. Jag räknade ut den extra förbrukningen och lade på 450 kr/månad på hennes del av elräkningen.

3. Förbrukningsartiklar: 150 kr/vecka i schablon för toalettpapper, diskmedel, tvättmedel och allmänt slitage på möbler.

Nu har sambon börjat sura ihop totalt och kallar mig för ”känslokall” och ”sjukligt snål”. Hon menar att det skapar dålig stämning att grabben inte får ta frukt eller en macka från min hylla och att "man måste dela när man är en familj". Hennes morsa har till och med ringt och lagt sig i.

Från mitt perspektiv handlar det bara om grundläggande principer och sunt förnuft. Varför ska mina surt förvärvade pengar gå till att föda och husera någon annans avkomma bara för att jag råkar dela säng med mamman?

Hur hanterar ni andra det här i bonusfamiljer? Är det verkligen jag som är "orimlig" för att jag inte vill betala för andras ungar, eller har min sambo bara en skev bild av ekonomi?

Om vi för argumentets skull låtsas att du inte trollar, är det din sambos förbannade plikt att göra slut med dig per omgående för sitt barns skull. Vilket helvete den grabben måste ha just nu.

Du är givetvis ett avskum du också som inlett förhållandet på de här villkoren. Har en kvinna barn sedan tidigare så är det en helt rimlig hållning att rata henne av den orsaken, det hade många gjort. Men om du blir ihop med henne kan du inte behandla ungen som något katten släpat in, ditt jävla ärke-ego.

Gör slut, det är det enda rätta.
Citera
2026-08-21, 00:16
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Jag och min sambo flyttade ihop i min trea för drygt ett halvår sedan. Hon har en 12-årig son sedan ett tidigare förhållande som bor hos oss varannan vecka. Jag har inga egna barn.

Redan innan vi flyttade ihop var jag stenhård med att jag inte tänker gå in i någon "bonusfarsaroll" eller agera ekonomisk sponsor åt en annan mans unge. Hyran delar vi rakt av 50/50, men eftersom grabben sliter på lägenheten och förbrukar resurser när han är här har jag infört ett enkelt och rättvist system för att slippa irritation:

1. Kylskåpet: Vi har delat upp hyllorna. Jag har min mat och hon har sin och sonens mat. När ungen råkade ta två av mina proteinpuddingar och drack upp min juice förra månaden drog jag helt enkelt av 58 kr från min del av gemensamma räkningarna.

2. El och varmvatten: Grabben duschar i 20 minuter varje morgon och sitter med en speldator som drar ström dygnet runt. Jag räknade ut den extra förbrukningen och lade på 450 kr/månad på hennes del av elräkningen.

3. Förbrukningsartiklar: 150 kr/vecka i schablon för toalettpapper, diskmedel, tvättmedel och allmänt slitage på möbler.

Nu har sambon börjat sura ihop totalt och kallar mig för ”känslokall” och ”sjukligt snål”. Hon menar att det skapar dålig stämning att grabben inte får ta frukt eller en macka från min hylla och att "man måste dela när man är en familj". Hennes morsa har till och med ringt och lagt sig i.

Från mitt perspektiv handlar det bara om grundläggande principer och sunt förnuft. Varför ska mina surt förvärvade pengar gå till att föda och husera någon annans avkomma bara för att jag råkar dela säng med mamman?

Hur hanterar ni andra det här i bonusfamiljer? Är det verkligen jag som är "orimlig" för att jag inte vill betala för andras ungar, eller har min sambo bara en skev bild av ekonomi?

Han är 12 år gammal. Är det verkligen så svårt att vara schysst mot honom?
Citera
2026-08-21, 00:25
Medlem
Timoteuss avatar
Jag tror att du är ett troll. Men skämtet är inte så kul.
Vissa av oss har haft oturen att ha att göra med styvföräldrar som den du målar upp.
Citera
2026-08-21, 00:28
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Varför valde du att flytta ihop med henne? Att hon gjorde det är fullständigt obegripligt men du behövde ju inte flytta ihop med henne om det nu är så otroligt betingande för dig att hon har ett barn.

Stackars grabb som måste tillbringa halva tiden i ett hem där han inte är välkommen och måste bo på nåder.

Om hon har något vett i skallen så lämnar hon dig snart vilket vore det bästa för alla parter.

I fortsättningen får du ge fan i att dejta ensamståande mammor och förpesta tillvaron för fler barn.

Amen!

Om den här människan är verklig, vilket jag inte hoppas, så kommer hans sambo troligen få uppleva hur hennes relation till sonen kommer att vittra sönder i framtiden.
Citera
2026-08-21, 00:41
Medlem
frdks avatar
Citat:

...

Helt otroligt hon är kvar.. riktigt grisbeteende från din sida.
Jag förstår hur du tänker, men vissa saker får man hålla för sig själv.
Relationen går före ekonomi, är ni en familj så bete er som en. Gemensam inkomsterna går till gemensam utgifter, gör du aktiviteter med ditt bonusbarn så är det något som glädjer dig lika mycket som barnet och värt betala för.
Vill du fortsätta tänka var person för sig så vet jag inte vad du gör i relationen, försök dela men var inte så petig.
Citera
2026-08-21, 00:41
Medlem
gralehs avatar
Wow. Att hon ens bor kvar hos dig är underligt.
Jag förstår inte vad du håller på med, ärligt talat.
Citera
2026-08-21, 00:44
Medlem
Slitage på lägenhet 😳 och delar på mat i kylen. Stackars barn, du ska inte ens bo med en hund.
Citera
2026-08-21, 00:57
Avslutad
Citat:
Tack för ett sansat och rationellt inlägg bland alla känslostormar här inne.

Håller helt med om att en fast schablonlösning är tusen gånger smidigare för vardagsfriden. Hela syftet är ju inte att grabben ska gå runt och vara rädd för att öppna kylskåpsdörren, utan principen att kostnaden för hans konsumtion inte ska belasta mig. Skjuter hon till en fast extrasumma till ett gemensamt hushållskonto varje månad kan man köpa hem ordentligt och helt släppa vem som tar vad.

Går hon inte med på en sån enkel kompromiss så blir det tveklöst särboskap. Jag har hellre mitt eget ställe och full kontroll än att leva i ett förhållande där grundläggande ekonomiska gränser möts med sura miner och drama.

Ett gemensamt konto med en fast månadsschablon för sonens del är som sagt en alldeles utmärkt lösning. Det tar bort allt mikrotjafs och säkerställer att grundprincipen hålls intakt utan att någon behöver granska kvitton.

När det gäller punkt 3: han är här två veckor i månaden, vilket innebär 300 kr i månaden – inte 3 600 kr per år. Tror du på fullt allvar att 300 spänn i månaden är en orimlig summa för att täcka extra tvättmaskiner, diskmedel, toalettpapper, hygienartiklar och det allmänna slitaget som en växande 12-åring faktiskt innebär i en lägenhet? Det är kaffepengar i sammanhanget, men det handlar om att täcka de faktiska merkostnaderna.

Att sätta tydliga gränser och vägra agera dörrmatta kallas inte att ha tummen mitt i handen – det kallas ryggrad. En man som har stenkoll på sin ekonomi och kräver att vuxna människor tar ansvar för sina egna barn är betydligt mer verklighetsförankrad än en toffel som snällt öppnar plånboken för att hålla husfriden vid liv.

tt ”ta hela paketet” innebär att man accepterar barnets närvaro under samma tak, inte att man automatiskt signar upp för att agera privat socialkontor och sponsra en annan vuxen mans unge. Det är två helt skilda saker som du uppenbarligen inte klarar av att hålla isär.

Och skulle jag bli singel? Ja, vad händer då egentligen? Då har jag min lägenhet kvar, mina egna pengar kvar på kontot, full kontroll över mitt kylskåp och slipper städa upp efter en tonåring varannan vecka.

Exakt så, du sätter huvudet på spiken.

Jag kan köpa att miniräknaren på detaljnivå blir ohållbar och skapar onödig irritation i vardagen. Det var mest en direkt reaktion på att de gränser vi faktiskt kommit överens om från början började luckras upp direkt efter inflytt.

En fast månadsschablon via ett gemensamt hushållskonto löser hela problematiken: hon skjuter till sonens faktiska merkostnader i en fast klumpsumma, vi handlar in det som behövs och jag slipper bry mig om vem som tar vad ur kylen. Då hålls grundprincipen intakt utan att någon behöver sitta och bokföra kvitton.

Kärlek är inte en blank check, och att våga vara rak och överens om villkoren borde vara en självklarhet för alla vuxna människor.

Hahaha Ojojoj du har verkligen riktiga problem du ! Haha jaa som jag sa innan , du är snart singel.... Men det svämmar naturligtvis över av tjejer som riktigt längtar efter en kille som du ts ! 😂
Citera
2026-08-21, 01:49
Medlem
Fantens avatar
Vardagsutgifter är så klart tramsigt att tjafsa om. So what att det går åt lite mer muggpapper, tvål och vanlig mat halva månaden? Lite lev och låt leva är inte fel. Däremot så är det så klart störigt att han tar saker som du har köpt i särskilt syfte, som proteinpuddingar.
Citera
2026-08-21, 02:26
Medlem
Nja. Det är bättre att du dumpar kärringen + ungen. Du älskar henne inte tillräckligt ändå.
Citera
2026-08-21, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Så han ska börja betala en massa räkningar då eller?

Var det dummaste jag hört. Började du betala dina föräldrars bolån när du blev vuxen eller?

Gör du dig dum eller är du det på riktigt.

Min mormor kunde bo kvar i sitt hus tack vare att hon fick hjälp med allt som hade med huset att göra samt trädgården som gräsklippning etc. Hon fick också handlat, städat och skjuts hit och dit.
Det kommer mina föräldrar också få när de inte är pigga längre.
Nu handlar det mest om att fixa bilarna, låna ut sommarhuset och båten och ta hand om dem varje
julafton. De har aldrig haft en egen hylla med ost, skinka, köttbullar, öl, jansson i mitt kylskåp.
De behöver inte öppna plånboken när de är med mig eller mina syskon på krog/teater/koncert etc. och tusen andra grejer.

Du måste leva känslomässigt fattigt din stackare.
Senast redigerad av amdrillo 2026-08-21 kl. 03:16.
Citera
2026-08-21, 03:40
Medlem
Jag får känslan av att ts själv var tolv år en gång och hans farsa stack och hans morsa började dejta en snål jävel där han inte fick ta ett äpple ur fel hylla i kylen ens. Och nu har han börjat tänka tillbaka till den tiden som han aldrig har bearbetat.
Tought luck ts. Hoppas du mognar någon dag och kan se framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in