Citat:
I artikeln ovan, som publicerades i dag, har du ett exempel på där dödsstraff kunde bli aktuellt om dådet genomförts, med brasklapp att den minderåriga israeliska killen antagligen hade klarat sig undan och fått fängelse.
Det är alltså två israeler som har svurit trohet åt ISIS, en terrororganisation som bekant vill utradera alla länder inklusive Israel och skapa ett kalifat av alltihop.
Om du inte fattar efter det här exemplet så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Din åsikt om varför just israeliska terrorister ska ställas i militär domstol får du utveckla.
Sexualsadistiska terrormord som vi såg under 7 oktober kommer garanterat rendera i dödsstraff om israeler gör nåt i den stilen.
Two Israeli males, one of whom is a minor, will be indicted this morning over alleged plans to attack security forces on behalf of the Islamic State group, the police and Shin Bet announce in a joint statement.https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/two-teenagers-from-northern-israel-indicted-for-planning-attacks-on-security-forces/
I artikeln ovan, som publicerades i dag, har du ett exempel på där dödsstraff kunde bli aktuellt om dådet genomförts, med brasklapp att den minderåriga israeliska killen antagligen hade klarat sig undan och fått fängelse.
Det är alltså två israeler som har svurit trohet åt ISIS, en terrororganisation som bekant vill utradera alla länder inklusive Israel och skapa ett kalifat av alltihop.
Om du inte fattar efter det här exemplet så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Din åsikt om varför just israeliska terrorister ska ställas i militär domstol får du utveckla.
Sexualsadistiska terrormord som vi såg under 7 oktober kommer garanterat rendera i dödsstraff om israeler gör nåt i den stilen.
Ditt exempel besvarar inte min fråga, så det verkar vara du som inte förstår.
Dom två israelerna i artikeln du hönvisar till har, enligt artikeln, planerat terrorattacker men har inte mördat någon. Den ena är dessutom 16 år, och artikeln säger inte ens vilka åtalspunkter åklagaren kommer att använda. Så det går inte att dra slutsatsen att de skulle ha fått dödsstraff om attacken genomförts.
Min fråga gäller något annat. Den nya lagen skapar en särskild dödsstraffsregel för personer som döms i militärdomstol på Västbanken. Där anges uttryckligen att en ”resident of the area” som begår ett terrorrelaterat mord ska dömas till döden, medan israeliska medborgare och israeliska invånare uttryckligen undantas från just den bestämmelsen.
Varför ska det finnas två olika juridiska konstruktioner beroende på om gärningsmannen är palestinsk invånare på Västbanken eller israelisk medborgare?
Om du menar att ett israeliskt sexualsadistiskt terrormord automatiskt skulle ge dödsstraff, visa gärna vilken bestämmelse som säger det. Lagen säger ju inte generellt att särskilt brutala terrormord ger dödsstraff. Den civila bestämmelsen är kopplad till motivet att förneka Israels existens, medan den militära gäller terrorrelaterade mord men uttryckligen undantar israeliska medborgare.