2026-08-26, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ok. Eftersom du hänvisar till frånvaron av fällande domar och menar att IDF begått noll krigsbrott så har Hamas inte heller begått några krigsbrott.
Nej, vad jag vet har palestinerna vare sig vilja eller kapacitet att pröva någon för krigsbrott. så det är naturligtvis rimligt att israel sköter det.

Citat:

Känns som din logik haltar lite. Hur ska du då få till att Hamas begår krigsbrott medans IDF inte gör det. Ny måttstock?

hur tänker du nu? det är möjligt att din kusin som jag diskuturade med när du hoppade in lurade dig i getkön, men det är hans halmgubbe som du suger av, inget jag har påstot eller argumenterat för. jag tar ju regelbundet up fall där israler har gjort något brotsligt, det är ju i sin ordning att kritisera utifrån fakta, istället för känslor.
Citera
2026-08-26, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Nej, vad jag vet har palestinerna vare sig vilja eller kapacitet att pröva någon för krigsbrott. så det är naturligtvis rimligt att israel sköter det.

hur tänker du nu? det är möjligt att din kusin som jag diskuturade med när du hoppade in lurade dig i getkön, men det är hans halmgubbe som du suger av, inget jag har påstot eller argumenterat för. jag tar ju regelbundet up fall där israler har gjort något brotsligt, det är ju i sin ordning att kritisera utifrån fakta, istället för känslor.

På frågan ”Vad är källan som visar att det inte finns israeliska bosättare samt IDF-soldater som inte utför krigsbrott?” Skickade du två länkar. (Antar det skulle vara bevis för att Israel inte begått några krigsbrott)

Därefter skickade skribenten ett tiotal länkar där Israeliska krigsbrott togs upp, varpå du svarade med 0 krigsbrott?

Sen påstod du (felaktigt) att ICC inte kan döma Hamas för krigsbrott, för dom dödar man i fält. Sen ändrar du dig däremot och säger att dom kan fällas för krigsbrott.

Men summa summarum är den, att du håller med om att både IDF och Hamas (medlemmar) kan fällas för krigsbrott? Räcker med ett ja eller nej för att slippa missförstånd.
Citera
2026-08-26, 16:15
Medlem
Citat:
På frågan ”Vad är källan som visar att det inte finns israeliska bosättare samt IDF-soldater som inte utför krigsbrott?” Skickade du två länkar. (Antar det skulle vara bevis för att Israel inte begått några krigsbrott)

Ja, det är altså 2 argumentationsfel som är det korrekta svaret.

de två specefika.

Citat:
Därefter skickade skribenten ett tiotal länkar där Israeliska krigsbrott togs upp, varpå du svarade med 0 krigsbrott?

Ja, för där fanns 0 krigsbrott med. det fanns sagor, och anklagelser om det, men inga faktiska krigsbrott.

Citat:
Sen påstod du (felaktigt) att ICC inte kan döma Hamas för krigsbrott, för dom dödar man i fält. Sen ändrar du dig däremot och säger att dom kan fällas för krigsbrott.

Korrekt, det är mycket ovanligt att terrorister hamnar hos ICC (mest för att de är en oerhört värdelös organisation som helt misslyckats med att lösa syftet med en permanent domstol, istället för de temporära)

De kunde hanterat hamas, pj palestienr mfl i många år, men valde att inte göra det.

Citat:

Men summa summarum är den, att du håller med om att både IDF och Hamas (medlemmar) kan fällas för krigsbrott? Räcker med ett ja eller nej för att slippa missförstånd.

Ja självklart. även om så aldrig skett, så är det ju teoretiskt möjligt att så sker i framtiden.(närmsat blir det i den temporära tribunalen för 7 oktober palestinerna), så förhoppningsvis så kan vi snart se dig kämpa med den proccesen (den ska ju vara offentlig sägs det)
Senast redigerad av slö 2026-08-26 kl. 16:19.
Citera
2026-08-26, 16:19
Medlem
Citat:
Ja, det är altså 2 argumentationsfel som är det korrekta svaret.

de två specefika.

Ja, för där fanns 0 krigsbrott med. det fanns sagor, och anklagelser om det, men inga faktiska krigsbrott.

Korrekt, det är mycket ovanligt att terrorister hamnar hos ICC (mest för att de är en oerhört värdelös organisation som helt misslyckats med att lösa syftet med en permanent domstol, istället för de temporära)

De kunde hanterat hamas, pj palestienr mfl i många år, men valde att inte göra det.

Ja självklart. även om så aldrig skett, så är det ju teoretiskt möjligt att så sker i framtiden.

Menar du då att IDF begått 0 krigsbrott för det saknas fällande domar?
Citera
2026-08-26, 16:20
Medlem
Citat:
Menar du då att IDF begått 0 krigsbrott för det saknas fällande domar?

Nej, att 0 krigsbrott har kunnat påvisas.
Citera
2026-08-26, 16:24
Medlem
Citat:
Nej, att 0 krigsbrott har kunnat påvisas.

Bra, då har vi rett ut det iaf. 0 Påvisade krigsbrott för IDF och 0 påvisade krigsbrott för Hamas.
Citera
2026-08-26, 16:27
Medlem
Citat:
Bra, då har vi rett ut det iaf. 0 Påvisade krigsbrott för IDF och 0 påvisade krigsbrott för Hamas.

Ja, det är därför vi får hänga terrorister när vi får fatt i dem, medans när du träffar någon från IDF så får du bara fråga om de vill ha +meny.

Samma som med ISIS i iraq, även de hängs naturligtvis på samma premis
Citera
2026-08-26, 19:10
Medlem
Citat:

Hamashororna kommer dingla i galgen för de terroristbrott de begick, och de är i högsta grad påvisade.
Citera
2026-08-27, 15:24
Medlem
Men är detta utspel seriöst, eller bara galghumor?
Citera
2026-08-27, 15:44
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Det tror jag inte vi vet.

Det kom ju några idéer som SR presenterade att det var Pr jippo för att fiska röster i valet. Har inte hört något mer om det var så eller om bygget är verkligt. Som jag förstår det har det varken bekräftats eller avfärdats.

Israel har ju klubbat igenom en lag som gör det möjligt med avrättning och hängning är metoden som jag förstår det.

Sedan har ju en del fanatiska personer börjat sprida fantasin att det handlar om offentliga avrättningar. Finns ju inget som tyder på att det är sant. I Ben-gevirs video ska det finnas åskådar platser för offrens anhöriga. Det enligt honom då.

Sedan har som jag förstår det även Israel klubbat igenom en lag som gör det möjligt att visa rättegångarna mot de som var med i 7 oktober offentligt. Men den lagen berör bara rättegången inte eventuella avrättningar.

Men Menachem Hofnung, professor i statsvetenskap vid Hebrew university, är tveksam och ser filmen som ett PR-jippo inför det israeliska valet.

”Jag tvivlar på att ett sånt här bygge verkligen existerar”, säger Hofnung. Premiärminister Benjamin Netanyahu vill inte kommentera saken.
https://www.sverigesradio.se/artikel/israels-galgbacke-ifragasatts-som-pr-jippo-infor-valet
Citera
2026-08-27, 18:05
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Ja, det är väl judisk humor som ofta har inslag av galghumor, särskilt humor kring lidande, död och katastrofer. De tycker väl att galgbackar är något riktigt skojigt så det passar ju in.
Citera
2026-08-28, 18:34
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Nej, det gör jag inte. Jag utesluter inte ens att en ortodox jude motsätter sig staten Israels existens i deras nuvarande form.

Kan du motivera varför ett mord kan ge dödsstraff beroende på att gärningsmannens politiska motiv är att förneka Israels existens, medans ett ex ett brutalt mord med rasistiskt, sexuellt eller sadistiskt motiv inte omfattas av dödsstraff?

När du ändå är igång och tänker får du gärna motivera varför israeliska medborgare är undantagna från lagen i den militära domstolen?
Two Israeli males, one of whom is a minor, will be indicted this morning over alleged plans to attack security forces on behalf of the Islamic State group, the police and Shin Bet announce in a joint statement.
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/two-teenagers-from-northern-israel-indicted-for-planning-attacks-on-security-forces/

I artikeln ovan, som publicerades i dag, har du ett exempel på där dödsstraff kunde bli aktuellt om dådet genomförts, med brasklapp att den minderåriga israeliska killen antagligen hade klarat sig undan och fått fängelse.

Det är alltså två israeler som har svurit trohet åt ISIS, en terrororganisation som bekant vill utradera alla länder inklusive Israel och skapa ett kalifat av alltihop.

Om du inte fattar efter det här exemplet så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Din åsikt om varför just israeliska terrorister ska ställas i militär domstol får du utveckla.

Sexualsadistiska terrormord som vi såg under 7 oktober kommer garanterat rendera i dödsstraff om israeler gör nåt i den stilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in