Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Fast det är väl illa nog även om det "bara" är de anhöriga som får komma dit och gotta sig. Vilken normal människa VILL ens se något sådant? Ens om man hatar personen som avrättas? Och även om det finns anhöriga som vill det, så bjuder inte ett modernt samhälle på en sådan föreställning. Det hör hemma i medeltiden. Men det är lika bra att Israel nu väldigt tydligt visar att de hör hemma i medeltiden och inte i den moderna världen.
(Och JA jag tycker att det är lika avskyvärt i USA, i de stater som har så. Det är en av de saker som jag har emot USA. )
Det är väl inte så ovanligt att anhöriga får bevittna händelsen. Jag tror det handlar om att få ett avslut, upprättelse och att man också får ett kvitto att det skett. Sedan är det ju frivilligt.
Kan ett land föda fångar och garantera att de inte kommer ut, är att hålla dessa inlåsta bättre, enligt mig. Men när man inte kan det som i Israel, vad gör man då?
Livstidömda palestinier sitter bara inne till nästa gisslan tagning och kan sedan begå nya brott med dödlig utgång. Hade vi haft samma läge i Sverige hade jag varit för dödstraff för just sådana fångar som begått terrorbrott med dödlig utgång. Kanske även vissa andra också. Så är det faktiskt. För att förhindra att de begår nya brott och civila blir tagna som gisslan.