2026-08-21, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Nja, nu är det väl bara anhöriga som bereds tillfälle att bevittna påföljden? Som i USA tex.

De stater som har dödsstraff är väl de stater som har röstat fram Donald Trump? Denne ljusets riddare som gör allt bättre?

Och är det någon som stöttar Israel i alla deras galenskaper, så är det väl USA? Vi får väl se om inte Donald Trump kommer att välsigna den israeliska galgbacken, ifall det inte är så att hans partnerskap med Israel kommer att blockera öppnandet av Hormuz-sundet, och därmed försvåra för Trump i mellanårsvalet.
Citera
2026-08-21, 07:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Dina stereotypa föreställningar gör dig så förvirrad att vi får ta detta från grunden. Jag skrev detta:

Min poäng med detta är att israeljudarnas budskap till muslimerna är att de gör helt rätt när de försöker döda alla judar.

Antisemitismen och heligt krig mot judar är en central del i Islam.

En central del i judendomen är att manipulera andra, härska andra och förslava andra och förinta alla som gör motstånd.

De ovanståenfe styckena är ingen direkt nyhet för någon utomstående som själv läst på.

Min kritik är inget som helst stöd till några muslimer lika lite som till mordiska judar, tvärt om belyser jag den totala idiotin att båda göder varandras hat som visar att israeljudarna vill bli hatade och uppmuntrar muslimer att vilja mörda dem.

Egentligen inte så konstigt om tankeförmågan ruttnar till destruktiv konfliktmaximering efter flera tusen år av ömsesidig eskalerande vendetta och lidande. Båda sidor är galna sekter som fallit in i folklig masspsykos.

Att du tror att jag jag spelar offer åt judarna, det är mest tragikomiskt men jag är inte alls förvånad eftersom det är precis så många uppmanas att tänka. Ungefär lika många svenskar förmås tycka synd om de Hamasmuslimer som vill ha sharia och mörda alla ickemuslimer genom heligt jihad. Förintelseindustrin har länge dominerat men nu börjar islamismsnyftindustrin knappa in.

Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Vill du ha bevis på att det finns muslimer som tycker att "alla judar gör fel" kan du läsa ett av många exempel här:
https://www.timesofisrael.com/spanish-imam-allah-destroy-every-single-jew/?utm_source=chatgpt.com

Om du fortfarande försöker hävda att det jag skrev är lögn kan jag gärna länka fler bevis som visar att det är sant.

Avlägsna dina fullständigt absurda teorier från debatten. Det är direkt genant att bevittna hur du försöker reducera ett brutalt och modernt kolonialprojekt till någon uråldrig teologisk fejd. Den här kontexten saknar helt tusenåriga rötter; den initierades i modern tid uteslutande genom den sionistiska expansionen och stölden av andras territorium.

Hela detta maskeri vilar på att ockupationsmakten febrilt försöker dölja sitt faktiska ursprung. De har tvingats fabricera en identitet och förfalska historien för att överhuvudtaget passa in i sin egen mytologi. De behärskade inte ens språket initialt utan talade jiddisch vilket alltjämt existerar inom deras isolerade enklaver och de nödgades appropriera hebreiskan i efterhand för att mörka sina europeiska rötter.

Medan du fabricerar fantasier om kollektiva masspsykoser elimineras de genuina semiterna det palestinska urfolket som brukat och bebotts denna jord i årtusenden i total tystnad.

De interneras godtyckligt i åratal via administrativt förvar, helt utan rättslig prövning eller domstolsbeslut. Att du försöker likställa förtryckare med de förtryckta genom dina historielösa fabler demonstrerar bara en total intellektuell kollaps.
Citera
2026-08-21, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
De stater som har dödsstraff är väl de stater som har röstat fram Donald Trump? Denne ljusets riddare som gör allt bättre?

Och är det någon som stöttar Israel i alla deras galenskaper, så är det väl USA? Vi får väl se om inte Donald Trump kommer att välsigna den israeliska galgbacken, ifall det inte är så att hans partnerskap med Israel kommer att blockera öppnandet av Hormuz-sundet, och därmed försvåra för Trump i mellanårsvalet.

Jag är emot dödsstraff men efter massakern 7 oktober så kan jag inte klandra Israel som tvingas ta sådana beslut. Trist men full förståeligt att de som begick massakern 7 oktober får samma påföljd som nazisterna som begick den första förintelsen.
Citera
2026-08-21, 07:49
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Så kan det bli att detta får en större negativ effekt med mer våld och död. Jag håller med dig absolut inte otänkbart.

Men det är också möjligt att gisslantagning och våldet minskar. Eftersom anledningen minskar att ta gisslan samt att fånga livstidsdömda slutar att friges efter fångutvexling och att de då inte kan begå nya brott.

Men det är anmärkningsvärt att anledningen till lagen inte finns i diskussionen, bara kritiken mot den.

Många vill även få åskådarplatser för anhöriga till offren, för det är vad det handlar om, till att bli offentliga avrättningar eller med publik. Offentlig fanns ju även med i rubriken innan, men eftersom det var falskt är det borttaget.

Lika mycket som flera undviker anledningen till lagen undviker man och nämns vilka som ska ges möjlighet att bevittna händelse. För mig visar det skillnaden om man bara vill hata eller om man vill diskutera och se verkligheten.

Fast det är väl illa nog även om det "bara" är de anhöriga som får komma dit och gotta sig. Vilken normal människa VILL ens se något sådant? Ens om man hatar personen som avrättas? Och även om det finns anhöriga som vill det, så bjuder inte ett modernt samhälle på en sådan föreställning. Det hör hemma i medeltiden. Men det är lika bra att Israel nu väldigt tydligt visar att de hör hemma i medeltiden och inte i den moderna världen.

(Och JA jag tycker att det är lika avskyvärt i USA, i de stater som har så. Det är en av de saker som jag har emot USA. )
Citera
2026-08-21, 08:03
Medlem
Jazkers avatar
Det är väl bra att det ska hängas terrorister, lite tokigt att det är judar som ska göra det dock.
Det är inte bara något PR-trick eller skrämselpropaganda?
Citera
2026-08-21, 08:03
Avstängd
Så en irakisk kurd invandrar till Palestina och utser sig själv till domare över den inhemska palestinska befolkningen i det ockuperade Palestina och kräver att de avrättas?

På vilken legitim juridisk grund vilar han och denna regims försvarare? Eller vilar deras mandat uteslutande på föråldrad biblisk mytologi och anakronistiska krigslagar?
Citera
2026-08-21, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrabbenHelaDAgen
Och nu tänker Israeliska staten inte vara bättre.

Öga för öga Tand för tand. Skulle inte muhammedanerna känna sig nöjda med att bli straffade i enlighet med vad sin älskade koran förespråkar?
Citera
2026-08-21, 08:08
Avstängd
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Öga för öga Tand för tand. Skulle inte muhammedanerna känna sig nöjda med att bli straffade i enlighet med vad sin älskade koran förespråkar?

Sionisternas påhittade historia är ett skämt. Det är samma nivå på lögnerna som när de lurade FN och John F. Kennedy att de byggde en textilfabrik när sanningen var att de utvecklade kärnvapen i det ockuperade Palestina.
Citera
2026-08-21, 08:08
Medlem
Citat:

Att avrätta terrorister är ett lämpligt straff. Att du jämför ett eventuellt framtida utdömt straff mot en terrorist med terroristens mord och våldtäkter mot civila säger mycket om dig.

Sveriges radio rapporterade för övrigt i morse att det förmodligen är så att det inte ens byggs någon galgbacke. Det handlar bara om ett PR-stund från Ben-Gvir.
Citera
2026-08-21, 08:09
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det är väl illa nog även om det "bara" är de anhöriga som får komma dit och gotta sig. Vilken normal människa VILL ens se något sådant? Ens om man hatar personen som avrättas? Och även om det finns anhöriga som vill det, så bjuder inte ett modernt samhälle på en sådan föreställning. Det hör hemma i medeltiden. Men det är lika bra att Israel nu väldigt tydligt visar att de hör hemma i medeltiden och inte i den moderna världen.

(Och JA jag tycker att det är lika avskyvärt i USA, i de stater som har så. Det är en av de saker som jag har emot USA. )
Det är väl inte så ovanligt att anhöriga får bevittna händelsen. Jag tror det handlar om att få ett avslut, upprättelse och att man också får ett kvitto att det skett. Sedan är det ju frivilligt.

Kan ett land föda fångar och garantera att de inte kommer ut, är att hålla dessa inlåsta bättre, enligt mig. Men när man inte kan det som i Israel, vad gör man då?

Livstidömda palestinier sitter bara inne till nästa gisslan tagning och kan sedan begå nya brott med dödlig utgång. Hade vi haft samma läge i Sverige hade jag varit för dödstraff för just sådana fångar som begått terrorbrott med dödlig utgång. Kanske även vissa andra också. Så är det faktiskt. För att förhindra att de begår nya brott och civila blir tagna som gisslan.
Citera
2026-08-21, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
De verkar inte längre intresserade av sitt renommé (i motsats till de svenska styrande som är som besatta av av Sverigebilden i utlandet). Men deras renommé är tydligen inte längre viktigt för judarna som ju annars alltid har lyft fram sin offerstatus.

Det är för att de i sina religiöst hjärntvättade sinnen förbereder sig för Messias återkomst. De vill få fram domedagen och lär anfalla Al Aqsa snart och vet att hela världen och muslimerna kommer gå mot dom om de gör det men det spelar ingen roll för Gud kommer skydda dom och i värsta fall kan de nuka resten av världen och ta alla med sig ner i graven. En satanistisk terrorkult är vad de är och större delen av världen har varit blind till denna ondska.
Citera
2026-08-21, 08:11
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Jag tyckte att massakern den 7 oktober var fruktansvärd.

Och den var ett ohyggligt misstag av Hamas. Jämför palestiniernas situation före och efter den 7 oktober.
Om något i ditt inlägg hade stämt så hade det varit diskuterbart.
Men det var ingen massaker eller hade Hamas som huvudansvarig. Att det ska vara så svårt för vissa att begripa. Lägg ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in