2026-08-20, 11:33
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så du hånar SD för att de inte kan bli statsbärande men du har inget alternativ. OK.

Du är inte en matematiker kan jag se. Om L inte kommer in så tvingas ju alla L-röstare välja ett annat parti. L-röstare är mycket tydligt Höger.

I själva verket är Sverige tydligt höger med ca 55% Höger och 45% Vänster. C är ju ett Högerparti.
Och när SD blir oppositionsledare så kommer C att sluta leka med vänstern, när de inte fick sitta i regeringen.

I själva verket kan C få en vågmästarroll efter valet. Gissa vad de företagsorienterade C-väljarna föredrar, S eller M...

SD kommer aldrig att bli statsbärande parti. Jag hade föredragit Tidö 2.0.

L-röstare är SD-skeptiska mittenröstare därför tappar L.

Höger är det sista Sverige är. Var god jämför med USA.

C väljer (S) förutom i budgetfrågor.
Citera
2026-08-20, 11:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
SD kommer aldrig att bli statsbärande parti. Jag hade föredragit Tidö 2.0.

L-röstare är SD-skeptiska mittenröstare därför tappar L.

Höger är det sista Sverige är. Var god jämför med USA.

C väljer (S) förutom i budgetfrågor.
"förutom i budgetfrågor", öh budgetfrågor är exakt vad en regering håller på med.

USA är mer vänster än Sverige sedan många år, t.ex med woke och vaxxinering. Häng med lite.

Om Höger vinner så sitter Kristersson kvar men Jimmie blir skolminister. I praktiken är det SD som sköter allt som har med brott och invandring att göra, både nu och efter valet.
Citera
2026-08-20, 11:40
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
"förutom i budgetfrågor", öh budgetfrågor är exakt vad en regering håller på med.

USA är mer vänster än Sverige sedan många år, t.ex med woke och vaxxinering. Häng med lite.

Om Höger vinner så sitter Kristersson kvar men Jimmie blir skolminister. I praktiken är det SD som sköter allt som har med brott och invandring att göra, både nu och efter valet.

Har inte påstått något annat.

Trump är mer vänster än könsbyte-på-barn-Kristersson, okidoki.

SD sköter inte något regeringsarbete om Tidö faller.
Citera
2026-08-20, 12:52
Medlem
Så om jag fattat det rätt: Tidö vinner: Jimmie Åkesson får ministerposition och får makt = SD gynnas.Tida förlorar: Jimmie Äkesson blir oppositionsledare och får makt = SD gynnas.
Den här valsen folk gör för att alla utfall ska gynna SD är otroliga, och hade varit underhållande att se samma dans göras för andra partier. Jasså MPs nya kontroversiella förslag att ta in fler invandrare? Tro det eller ej - men det kommer gynna partiet!
Citera
2026-08-20, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Jag är 100% säker på att SD inte kan samla tillräckligt med stöd för att få igenom Jimmy som statsminister vid en omröstning i riksdagen varken nu eller om fyra år. Jimmy är rökt som ministerkandidat på samma sätt som övriga SD representanter
Ja visst är det så. Jimmie kommer aldrig att bli statsminister.
Möjligen kan någon SD ledare bli det i framtiden men det ligger en bra bit bort.
Jag tror också att SDs storhetsperiod börjar nå slutet. Mycket talar för att partiet har peakat och kommer att tappa en del framöver vilket heller inte gör det troligt att de kommer få nån statsminister post i framtiden heller.

Blickar vi tio år framåt kommer de nog att vara ett parti i nivå med MP, C eller V.
När saker förändrats i samhället gällande SDs paradfrågor har de inte mycket mer att komma med och blir ett parti i mängden .
Citera
2026-08-20, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Om S inte lyckas bilda en regering efter valet så går väl frågan över till näst största partiet?
Som då är SD.
Men då är de ju i minoritet i riksdagen och kan inte få ihop ett regeringsunderlag.
Dessutom skulle aldrig Jimmie godkännas som regeringsbildare av riksdagen så isåfall skulle ju ändå Kristersson vara den som får uppdraget men är Tidö i minoritet så faller ju den möjligheten ändå.

Troligare då ett tex Ebba Busch i ett sånt fall skulle kunna få frågan .
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in