2026-08-19, 19:37
Medlem
Proras avatar
Varför kan inte den här kvinnan fortsätta med sin ensidiga stärkelsebaserade kost tills vidare? Vitt bröd och pasta låter dock inget vidare. En modern variant av fästningskosten vatten och bröd. Hon ser dock varken pinnsmal eller smällfet ut, men snart trillar väl tänderna ut. Man behöver en allsidig kost. Hon är vuxen och borde så sakteliga kunna fasa in nya livsmedel i sin kost. En frukt här, en köttbit där. Det är väl tyvärr så här det blir när alla i stort sett har det bra i ett modernt välfärdssamhälle: det finns alltid några som plötsligt ser problem i tillvaron och vill ha uppmärksamhet.

Jag själv var kinkig med mat i tidig ålder. När jag var sisådär tre år vägrade jag äta annat än okokta hotdogs. På foton från den tiden ser jag väldigt mager ut. På den tiden (tidigt sjuttiotal) fanns det ingen utbredd kunskap om barn som matvägrade. Min teori, från vuxna år, är att jag var allergisk mot viss mat, såsom ärtor, något som inte uppmärksammades och gjorde mig skeptisk till mat överhuvudtaget. Därtill är barn mer avvisande mot starka, okända smaker. Det var först i tonåren som jag åt normalt. Men den här tjejen är ju 25 år, bor enligt ratsit i föräldrahemmet. Kanske dags att släppa sargen.
Citera
2026-08-19, 19:43
Medlem
Jag tippar på att unga tjejer är överrepresenterade här. Hur påverkar diagnosen deras förmåga att suga och svälja när de är med en kille? Frågar åt en kompis.
Citera
2026-08-19, 19:47
Medlem
En påhittad sjukdom. Rent skitsnack vanligt bland snorungar som vill ha uppmärksamhet.
Citera
2026-08-19, 19:57
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
AI:

Många kvinnor är bra på att maskera autism.
Jag trodde att många kvinnor tyckte att det var cool med autism?
Citera
2026-08-19, 20:12
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Allt hänger samman tänker jag. Vad är orsaken och anledning till att det gått överstyr?
Outredd diagnos i grunden?
Curling eller trauman kring ätandet?
Slumpen?
En mix av allt och något mer?
Har ingen som helst aning. Men gissar på en mix men vill mest tro det handlar om curling. Vad tror du?
Citera
2026-08-19, 20:20
Medlem
Yungvidzibois avatar
Är det verkligen en ”ätstörning”? Jag får också kväljningar ibland, men inte fan ska jag diagnostisera mig för det. Att professionella psykologer inte vet vad det är styrker ju bara detta.
Kan hon ha Autism?
Citera
2026-08-19, 20:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yungvidziboi
Är det verkligen en ”ätstörning”? Jag får också kväljningar ibland, men inte fan ska jag diagnostisera mig för det. Att professionella psykologer inte vet vad det är styrker ju bara detta.
Kan hon ha Autism?

Det är en rätt nylig diagnos i diagnosmanualen, men man har känt till tillståndet länge. Och självklart så är det rätt stor skillnad på att ha Arfid och att få kväljningar ibland. PRECIS som du säger.

Men du tror alltså att JUST DU har den värsta versionen av allt som finns???
Citera
2026-08-19, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nej, servera bra och god mat så kommer flickan att äta. Har gäller det att vara stenhård.
Hade du lärt dig gilla att slickat bajsig röv på en gammal man så länge man är stenhård mot dig?
Citera
2026-08-19, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Kan folk med anorexia bli helt friska så borde folk med denna ätstörning kunna bli det.

Tankesättet och ändra det är viktigt.
Ja men knappast genom att tvångsmata och nej de blir aldrig helt friska.
Ätstörning är bland de dödligaste psykiska sjukdomarna.
Citera
2026-08-19, 21:55
Medlem
norther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag tänker liksom andra i tråden att det finns en enabler här, någon som bara vill väl men som orsakar ett helvete med sin godhet. Den som sett TV-serien My 600 lb life vet att godhet kan döda människor. Det är ofta mamman som dödar sina feta barn genom att ge dem allt de pekar på.

Jag tänker också att detta skulle kunna vara en bakomliggande faktor. Var ju någon tjej på Mauris (han den långa gingern) youtubekanal som enbart åt kycklingnuggets. Var ju nästan helt otänkbart för henne att äta något annat. Gissningsvis är väl inte detta den första riktiga maten hon åt, utan snarare något hon fick prova och var tillräckligt envis för att inte äta något annat tills hon fick nuggest igen. Sen fortsatte det så.

Men det behöver ju absolut inte vara så i Claras fall. Av det korta intrycket man får av henne är ju att hon annars verkar mycket förståndig. Vad jag är intresserad av är i varje fall vad det är som hon faktiskt kan äta. Hon nämner också att hon tidigare har tvingat lära sig äta vissa produkter och då undrar jag förstås ifall det går för henne att tvinga sig att äta livsnödvändiga produkter som finns typ överallt. Då skulle hon ju kunna äta det resten av sitt liv utan att behöva konstra till allting.
Citera
2026-08-19, 22:07
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Ja men knappast genom att tvångsmata och nej de blir aldrig helt friska.
Ätstörning är bland de dödligaste psykiska sjukdomarna.
Känner du nån som har haft eller har anorexia?
Citera
2026-08-19, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det finns ett väldigt lätt sätt att bota selektiv ätstörning. Föräldrarna serverar vuxenmat och ingenting annat. Antingen äter hon eller går hungrig. Problem solved!

Ska man göra samma sak med anorektiker också tycker du? Dvs servera mat och om de inte äter låta det vara så?

ARFID är INTE något en person väljer. Det är inte att var ”kräsen”, har du träffat ett barn eller en vuxen med ARFID någon gång? Sett dem kämpa och försöka äta något de inte förmår äta?

Om det var ditt barn eller någon du älskade skulle du se på medans personen bokstavligen svälter och blir sjuk pga näringsbrist? I värsta fall dör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in