Citat:
Ursprungligen postat av
Dumdryg
Markus Allard står på tröskeln att komma in i riksdagen 2026 och behöver bara 24 000 röster i Örebro län.
Men varför ska vi andra som inte bor i Örebro län rösta på Örebropartiet?
Personligen tycker jag han är intressant och har ägnat sista tiden att försöka läsa på om deras politik och sett bl a intervjun med Malin Ekman Stockholm Report, DN's intervju av Orrenius och Henrik Jönssons intervju.
Malin Ekmans intervju:
https://www.youtube.com/watch?v=ADtU85KFZ_4
DN's intervju:
https://www.youtube.com/watch?v=InWgLPlgycM
Henrik Jönssons intervju:
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=jDp9g2u2NqU&ra=m
Har inget problem med hur han pratar eller om han dricker en energidryck. Stör mig lite på liknelser med Sagan om Ringen och sånt barnsligt eftersom jag är vuxen. Men reagerar på att alla som intervjuar honom frågar precis samma sak som man själv som väljare vill veta. Vad fan har du för plan om du kommer in i riksdagen?
Så varför ska vi rösta på Örebropartiet? Diskutera för eller emot.
Har bara hunnit se DN-intervjun men ska se de andra också eftersom jag överväger att rösta ÖP.
Blev dock rätt besviken efter att ha sett DN intervjun. Inget nytt att Allard är otrevlig och står och skriker ibland, men vad är poängen med att låta sig intervjuas om man inte kan uppföra sig?
Ja, det finns såklart en miljon skäl att va misstänksam mot DN. Men jag tycker ändå att har man ställt upp på intervju kan man faktiskt gå in i den med inställningen att faktiskt svara hövligt på frågor. Det framstod verkligen som att han hade taggarna utåt och överreagerade på helt normala öppet ställda frågor. Väldigt märkligt också att säga saker som att "journalisterna hade väl redan sett den och den intervjun" eller att "de hade väl redan läst hans valprogram". Självklart ställs frågor för att skapa dialog och för att de som lyssnar på intervjun ska få höra om hans politik med hans egna ord.
Sen så tycker jag verkligen att han har rätt i mycket av sin politiska analys. Han har helt rätt i att det var ett gigantiskt misstag av Tidö att inte stänga gränsen och att inte införa ett moratorium på medborgarskap direkt. Istället har de gått på lägst hängande frukter och utvisat skötsamma tonåringar. Så otroligt dumt.
Mycket bra också att på allvar prioritera statens kärnuppdrag och sluta slösa på saker som inte är nödvändigt.
Hans analys med det s.k. transferiatet är också mycket bra. Det jag saknar är svar på vad som skulle hända med de personer som blir av med jobbet om han får driva igenom sin politik. Extra stöd om de väljer att plugga till ett bristyrke? Att bara låta människor gå ut i arbetslöshet är inte särskilt smart.
Trots brister tycker jag ändå att ÖP känns som det bästa alternativet av de som står till buds.
Citat:
Ursprungligen postat av
Brukstrask
Eftersom att det lär bli jämt mellan Tiddö och sosseblocket i valet kan det bli så att ÖP med ett enda mandat blir vågmästare, då får vi en fin balans mellan båda sidor till skillnad från skräckåren när MP sat i vågmästarroll och gjorde allt för att gynna Ryssarna.
Det är vad jag hoppas på. SD skulle verkligen behöva ÖP som en blåslampa.