2026-08-20, 09:40
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finasteridarn
Är 6x pengarna på bettson att ÖP kommer in, jag bettar 2000 iaf

Är bara 4 nu, när la du spelet?
Citera
2026-08-20, 12:29
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Vill du eller Allard att avkastning ska beskattas lika mycket som lönen??

Jag har uppfattat hans budskap att han faktiskt vill att fler ska jobba och att han har en vettigare klassanalys än ändra och att det därför är rimligt. Men vi får se vad som händer.
Citera
2026-08-20, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Markus Allard står på tröskeln att komma in i riksdagen 2026 och behöver bara 24 000 röster i Örebro län.

Men varför ska vi andra som inte bor i Örebro län rösta på Örebropartiet?

Personligen tycker jag han är intressant och har ägnat sista tiden att försöka läsa på om deras politik och sett bl a intervjun med Malin Ekman Stockholm Report, DN's intervju av Orrenius och Henrik Jönssons intervju.

Malin Ekmans intervju:
https://www.youtube.com/watch?v=ADtU85KFZ_4

DN's intervju:
https://www.youtube.com/watch?v=InWgLPlgycM

Henrik Jönssons intervju:
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=jDp9g2u2NqU&ra=m

Har inget problem med hur han pratar eller om han dricker en energidryck. Stör mig lite på liknelser med Sagan om Ringen och sånt barnsligt eftersom jag är vuxen. Men reagerar på att alla som intervjuar honom frågar precis samma sak som man själv som väljare vill veta. Vad fan har du för plan om du kommer in i riksdagen?

Så varför ska vi rösta på Örebropartiet? Diskutera för eller emot.

Har bara hunnit se DN-intervjun men ska se de andra också eftersom jag överväger att rösta ÖP.

Blev dock rätt besviken efter att ha sett DN intervjun. Inget nytt att Allard är otrevlig och står och skriker ibland, men vad är poängen med att låta sig intervjuas om man inte kan uppföra sig?

Ja, det finns såklart en miljon skäl att va misstänksam mot DN. Men jag tycker ändå att har man ställt upp på intervju kan man faktiskt gå in i den med inställningen att faktiskt svara hövligt på frågor. Det framstod verkligen som att han hade taggarna utåt och överreagerade på helt normala öppet ställda frågor. Väldigt märkligt också att säga saker som att "journalisterna hade väl redan sett den och den intervjun" eller att "de hade väl redan läst hans valprogram". Självklart ställs frågor för att skapa dialog och för att de som lyssnar på intervjun ska få höra om hans politik med hans egna ord.

Sen så tycker jag verkligen att han har rätt i mycket av sin politiska analys. Han har helt rätt i att det var ett gigantiskt misstag av Tidö att inte stänga gränsen och att inte införa ett moratorium på medborgarskap direkt. Istället har de gått på lägst hängande frukter och utvisat skötsamma tonåringar. Så otroligt dumt.

Mycket bra också att på allvar prioritera statens kärnuppdrag och sluta slösa på saker som inte är nödvändigt.

Hans analys med det s.k. transferiatet är också mycket bra. Det jag saknar är svar på vad som skulle hända med de personer som blir av med jobbet om han får driva igenom sin politik. Extra stöd om de väljer att plugga till ett bristyrke? Att bara låta människor gå ut i arbetslöshet är inte särskilt smart.

Trots brister tycker jag ändå att ÖP känns som det bästa alternativet av de som står till buds.

Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Eftersom att det lär bli jämt mellan Tiddö och sosseblocket i valet kan det bli så att ÖP med ett enda mandat blir vågmästare, då får vi en fin balans mellan båda sidor till skillnad från skräckåren när MP sat i vågmästarroll och gjorde allt för att gynna Ryssarna.

Det är vad jag hoppas på. SD skulle verkligen behöva ÖP som en blåslampa.
Citera
2026-08-20, 16:14
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Exakt samma retorik man alltid kört mot SD, att det är mindre begåvade som röstar på dem.

Jag antar att alla begåvade, fina människor röstar på sossarna? Eller kanske Miljöpartiet?

Nä. Men inte Afs eller Örebropartiet.
Citera
2026-08-21, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Varför går Allard inte med i AFS eller SD!

Men späd gärna ut era röster! so blir det ingenting kvar

Ja det är kört ändå. Hur fan ska man kunna rösta på små skitpartier när högersidan ligger under??
Citera
2026-08-21, 10:48
Medlem
Påminner lite om jan Emanuel. Lite edge, lite tuff. Är en sosse men absolut ingen sosse
Citera
2026-08-21, 11:18
Avslutad
Man kan ju beställa valsedlar på deras hemsida, enligt Allard postar dom flera tusen om dagen, undra om det är sant eller om han försöker hypa upp?
Citera
2026-08-21, 12:02
Medlem
Varför heter dom fortfarande Örebropartiet om de kandiderar för riksdagen?
Citera
2026-08-21, 12:31
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajnus
Varför heter dom fortfarande Örebropartiet om de kandiderar för riksdagen?

Det är väl ett varumärke som fastnat och ett sådant byter man inte ut hur som helst.

Däremot så är det inte ett dåligt namn, tvärtom, rent historiskt så har många förändringar i Sverige genom historien utgått från Örebro med omnejd. Gustav Vasa gick till bergsmännen i Bergslagen, vilket Örebro ändå får anses tillhöra och vara huvudort i. Engelbrekt verkade i Örebro med omnejd och blev mördad på en dåvarande Holme i Hjälmaren, Olaus Petri, Svenska reformationens fader kom från Örebro. Karl XIV Johan, den första kungen av Bernadotte valdes till kung av riksdagen i Örebro 1810.

Personligen tycker jag att Örebropartiet har en bra historisk klang.
Citera
2026-08-21, 16:49
Medlem
hur funkar valsystemet? om han får 24% i sin valkrets får han 2 mandat av 8% då? är alla % över 12% bortkastade?
blir det att i riket om han får 1% att det blir 4(12)+1=5
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in