2026-08-19, 22:27
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Räknas som förtal oavsett hur sant det är. Tragiskt men sant. Googla själv, jag ids inte just nu. Många har blivit fällda för just förtal hur mycket sant det än är. Sjuk lag!

Kollade upp lagen och stod att om man kan bevisa att det är sant så blir det inge straff.
Men jag vet att flera blivit dömda vilket är helt fel.
Citera
2026-08-19, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire

Valfläsk eller ett seriöst förslag?
Era tankar kring detta?

Jag tror säkert att SD vill genomföra detta, men frågan är hur många heliga kor man ska slakta innan helt vanliga människor upptäcker att deras liv påverkas på ett negativt sätt?

Vissa frågor kan vara relevanta att ställa.

Är alla dömda sexbrottslingar som har avtjänat sitt straff farliga?

Vem ska bestämma vilka som är farliga, och vad ska man ha för kriterier för det? Ska till exempel Henrik Vinge bestämma vilka som är farliga?

När ska man bestämma graden av farlighet, före eller efter uthängningen?

Sådana petitesser bekymrar sällan SD. Det viktiga är att kasta köttben till pöbeln och se om de nappar.
Citera
2026-08-19, 22:39
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Det är ju dom som SD vill benåda, postar du OT?
Du verkar ju vara totalt efterbliven, men jag ska försöka förklara vad jag menar.
SD har idag valpratat om att benåda personer som har förtalat pedofiler och om att ändra förtalslagen så att man får förtala pedofiler. Då pedofiler anses dumma tycker alla att det är bra, varnar man för farliga pedofiler så slipper barnen bli våldtagna, ungefär.
Samtidigt vi SD-idioterna ha hårdare straff. Fängelsestraff motiveras delvis med att det skyddar samhället, en inlåst person begår inga brott. Så om SD-fixar så att de farliga pedofilerna hålls inlåsta blir samhället säkert och det finns ingen anledning att tillåta varnande för eller förtal av pedofiler, eftersom de är inlåsta.
Så det här som SD gapat om idag är alltså trams, förutsatt att man vill göra något vettigt.

När det gäller de farliga pedofilerna så har vi två alternativ:
1: Låt dem gå lösa i samhället.
2: Håll dem inlåsta tills kuken trillar av.
SD förespråkar 1.
Citera
2026-08-19, 22:39
Medlem
Citat:
Kollade upp lagen och stod att om man kan bevisa att det är sant så blir det inge straff.

Vi har sådan lagstiftning i Sverige. Man får inte skriva att Kalle är alkoholist, även om det är sant att han är alkoholist och även om man kan bevisa det.
Citera
2026-08-19, 22:42
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Nej det står inte så.
Paragrafen som du förhoppningsvis läste lyder:
Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.
Citera
2026-08-19, 22:46
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Du verkar ju vara totalt efterbliven, men jag ska försöka förklara vad jag menar.
SD har idag valpratat om att benåda personer som har förtalat pedofiler och om att ändra förtalslagen så att man får förtala pedofiler. Då pedofiler anses dumma tycker alla att det är bra, varnar man för farliga pedofiler så slipper barnen bli våldtagna, ungefär.
Samtidigt vi SD-idioterna ha hårdare straff. Fängelsestraff motiveras delvis med att det skyddar samhället, en inlåst person begår inga brott. Så om SD-fixar så att de farliga pedofilerna hålls inlåsta blir samhället säkert och det finns ingen anledning att tillåta varnande för eller förtal av pedofiler, eftersom de är inlåsta.
Så det här som SD gapat om idag är alltså trams, förutsatt att man vill göra något vettigt.

När det gäller de farliga pedofilerna så har vi två alternativ:
1: Låt dem gå lösa i samhället.
2: Håll dem inlåsta tills kuken trillar av.
SD förespråkar 1.

Dom går säkert ute pga ditt vänsterpack som gett ut rabatter.
I nuläget kan man inte fängsla folk utan att de begått ett brott (oftast) så hur hade du tänkt dig att dom skulle vara inlåsta?
Citera
2026-08-19, 22:49
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Nej det står inte så.
Paragrafen som du förhoppningsvis läste lyder:
Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

stämmer två sista punkterna = inget straff
Citera
2026-08-19, 22:51
Medlem
Citat:
I nuläget kan man inte fängsla folk utan att de begått ett brott (oftast) så hur hade du tänkt dig att dom skulle vara inlåsta?

de är väl att ge straff rabatt att benåda någon och de kommer ju från högerpack så tydligen är högerpack inte så mycket bättre
Citera
2026-08-19, 22:52
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomten892
de är väl att ge straff rabatt att benåda någon och de kommer ju från högerpack så tydligen är högerpack inte så mycket bättre

Du jämför pedofiler med folk som varnar för pedofiler.

och du skriver som en analfabet.
Citera
2026-08-19, 23:01
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Om man tillåter varning för pedofiler, hur ska man veta att personen är pedofil? Rimligaste sättet jag kan komma på är att de är dömda för någon sorts pedofilbrott. Jag, men tydligen inte SD, finner det olämpligt att låta sådana personer gå lösa.
Citera
2026-08-19, 23:07
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Om man tillåter varning för pedofiler, hur ska man veta att personen är pedofil? Rimligaste sättet jag kan komma på är att de är dömda för någon sorts pedofilbrott. Jag, men tydligen inte SD, finner det olämpligt att låta sådana personer gå lösa.

Ja de finns ju en stor tråd om dumpen med bilder, videos osv, offentliga papper m.m försök tänka lite, du kallade mig efterbliven...

Du förklarade inte hur dömda utsläppta pedofiler ska bli inlåsta på nytt utan att begå ett nytt brott.

Din sida vill ju ha låga straff och rabatt så kom igen nu berätta
Senast redigerad av pepsi hax 2026-08-19 kl. 23:09.
Citera
2026-08-19, 23:12
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Varför just "pedofiler" och inte mördare också?
Vi alla vet att det här är ett förslag för att slutligen benåda ebba busch och tvätta hennes brott vita som koks.

Nej det är ingen begränsning, jag höll mig bara on-topic. Jag vill även veta om det bor en mördare i huset bredvid mitt. Häng ut Ebba också för det hon har gjort, inga problem (fast just det är väl ganska genomplogat i media),

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Du får varna dina grannar för vem som helst. Du får dock inte hänga ut folk hur som helst på nätet.

Men ör att varna mina grannar i en vidare omkrets på krävs en facebook-grupp eller att jag klistrar lappar i grannskapet.

Citat:
Ursprungligen postat av tomten892
låter som ett idiotiskt förslag kan man ju hänga ut folk för andra brott också och sprida ut information om dem. Nej folk som är dömd och fått sitt straff av rättsväsendet ska inte hängas ut. Begår de nya brott är de rättsväsendet som ska straffa dem. Å de finns redan möjligheter att kontrollera dömd brottsling.

Jag hoppas att du inte tänker så om du har barn. Laissez-faire bara, låt gå, hoppas att allt blir bra? Det är inte att ta ansvar för dina barn och om något händer kommer dina barn aldrig att förlåta din slapphet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in