2026-08-19, 09:04
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Sverigedemokraterna vill att regeringen ska benåda personer som dömts för förtal efter att ha varnat för dömda pedofiler.

– Vi kan inte ha det så, det är inte i samklang med den allmänna rättsuppfattningen, säger SD-ledaren Jimmie Åkesson på en pressträff utanför Stockholms tingsrätt, där en uppmärksammad sådan förtalsrättegång i dag inleds.

Citat:
Benåda alla som dömts för förtal när de varnat för sexbrottslingar. Det kräver SD, som redan framfört kravet till Tidökollegerna.

– De som slår larm borde få beröm, säger Henrik Vinge.

Citat:
– Människor som varnar för pedofiler i Sverige behandlas som brottslingar, men de är inte brottslingar, de är hjältar, säger Vinge.

– Det ska inte vara brottsligt att varna för uppenbart farliga människor, säger Åkesson.

Valfläsk eller ett seriöst förslag?
Era tankar kring detta?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/d4rWvX/sd-vill-benada-personer-som-hangt-ut-pedofiler

https://www.expressen.se/nyheter/politik/harda-sd-kravet-pa--regeringen-benada/

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=ba39828c8b25d9ed7a4128f85967836b
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-08-19 kl. 09:08.
Citera
2026-08-19, 09:12
Medlem
TheJesuits avatar
Det är säkert ett helt seriöst förslag, SD har uttalat stöd för detta även tidigare. Vet inte om det har sådan attraktionskraft att jag skulle kalla det valfläsk, men helt rätt vore det i alla fall om benådning skedde.

Helt galet att man inte skulle varna sina grannar för pedofiler i närområdet! Det hade jag såklart gjort direkt!
Citera
2026-08-19, 09:16
Avslutad
Hyfsat relevant, denna kom för ett par dagar sen:

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/08/regeringen-tillsatter-en-grundlagskommitte-som-ska-se-over-fortalslagstiftningen/

Regeringen tillsätter en grundlagskommitté som ska se över förtalslagstiftningen

En parlamentariskt sammansatt kommitté har fått i uppdrag att se över straffbestämmelserna om förtal och utreda flera andra frågor på det tryck- och yttrandefrihetsrättsliga området. Kommittén ska bland annat analysera om personer som, utifrån välgrundade uppgifter, varnar andra för risken att utsättas för allvarliga sexuella övergrepp bör få ett starkare skydd mot att dömas för förtal.
Citera
2026-08-19, 09:18
Medlem
Onanikrems avatar
Så tycker jag också.

Att berätta fakta är inte förtal enligt mig när det är sant. Om jag hade småbarn hade jag också velat veta om det flyttar in en dömd pedofil eller sexförbrytare i grannskapet.

Ungefär som att jag då jag bor i ett mindre samhälle kollar upp när det flyttar in någon ny granne, är det en inbrottstjuv eller notorisk tjuv? Då vet man var man skall börja söka om gräsklipparen plötsligt får fötter och försvinner en dag. (Lite svårare om man bor i en stad)
Citera
2026-08-19, 09:21
Medlem
olasvenssons avatar
Man måste kunna varna utan att åka fast. Löjligt.
Citera
2026-08-19, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G3d9H-D.z-0d
Hyfsat relevant, denna kom för ett par dagar sen:

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/08/regeringen-tillsatter-en-grundlagskommitte-som-ska-se-over-fortalslagstiftningen/

Regeringen tillsätter en grundlagskommitté som ska se över förtalslagstiftningen

En parlamentariskt sammansatt kommitté har fått i uppdrag att se över straffbestämmelserna om förtal och utreda flera andra frågor på det tryck- och yttrandefrihetsrättsliga området. Kommittén ska bland annat analysera om personer som, utifrån välgrundade uppgifter, varnar andra för risken att utsättas för allvarliga sexuella övergrepp bör få ett starkare skydd mot att dömas för förtal.

Intressant! Tack för länken. Det låter som att det är på gång då i alla fall.
Citera
2026-08-19, 09:42
Medlem
Så nu i dagarna före valet fiskar SD röster hos brottslingar och kriminella? Lagar är till för att följas, tycker väl SD också i vissa fall?
Citera
2026-08-19, 09:43
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Era tankar kring detta?
Då måste det i så fall handla om ordboksdefinitionen av pedofili.
Dumpen och de flesta andra uthängningssidor kan således inte bli friade för större delen av sina förtal.
Citera
2026-08-19, 09:51
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Så nu i dagarna före valet fiskar SD röster hos brottslingar och kriminella? Lagar är till för att följas, tycker väl SD också i vissa fall?
Så man är kriminell om man varnar barnfamiljer att det finns en pedofil i grannskapet?

Om någon anklagar en person på falska grunder så utför denne en kriminell handling men att säga sanningen kan ju inte falla under förtal/annat?
Citera
2026-08-19, 09:56
Medlem
När ändrades förtal från att vara baserat på en lögn till sanning?
Är det sant att han du pekar på ÄR en pedofil så är det ju inte förtal!
Hur kan man ens bli åtalad för att varna om en pedofil eller en våldtäktsman som arbetar på en skola eller ett dagis?
Citera
2026-08-19, 09:56
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Man måste kunna varna utan att åka fast. Löjligt.

Jo precis, man kan jo orosanmäla föräldrar hur mycket man vill till och med utan grund, för att jävlas, helt anonymt.

Men det här med pedofilerna . Ledde det till gripande, bevisföring och utdömdes straff eller vart det bara vilfarelser? Så kan vi ju inte heller ha det.
Citera
2026-08-19, 10:01
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
När ändrades förtal från att vara baserat på en lögn till sanning?
Är det sant att han du pekar på ÄR en pedofil så är det ju inte förtal!
Hur kan man ens bli åtalad för att varna om en pedofil eller en våldtäktsman som arbetar på en skola eller ett dagis?

Cissi Wallin för ständigt en debatt om det här, t.ex. just nu på sitt instagramkonto.

Flera kvinnor åtalas snart för att ha namngett sina våldtäktsmän på sociala medier. Cissi Wallin tar dessa kvinnor i försvar.

https://www.svt.se/kultur/rattegang-mot-cissi-wallin-inleds-idag-kan-domas-for-grovt-fortal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in