2026-08-19, 10:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Så man är kriminell om man varnar barnfamiljer att det finns en pedofil i grannskapet?

Om någon anklagar en person på falska grunder så utför denne en kriminell handling men att säga sanningen kan ju inte falla under förtal/annat?
Sanningen kan helt klart vara förtal, låt säga att du sitter på macdonalds och ser en person som rånade dig för 30 år sen, och du börjar skrika och gorma om att personen är en rånare så kan du nog dömas för förtal.

När folk döms så är det så gott som alltid att de lagt upp något på facebook för alla följare eller i stora grupper, eller tejpat upp flygblad eller liknande på stan. Att informera folk i en aktiv våldtäktsmans omedelbara närhet är inte förtal enligt mig åtminstone, och det som är lite mer i gråzonen mellan det jag nämner leder inte till lagföring om du inte har vänner som golar ner dig liksom.

Flyttar det in en barnporrdömd person i din trapp så kanske det inte är helt fritt fram att skvallra till grannarna om det, men så länge det inte sker t.ex via stora facebookgrupper så är det inte riktigt samma sak och leder i praktiken inte till något i 99% av fallen.
Senast redigerad av G3d9H-D.z-0d 2026-08-19 kl. 10:13.
Citera
2026-08-19, 10:15
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Måste ju bara vara pedofiler som är i mot detta

Troligen är alla som har begått någon form av sexbrott emot detta.
Citera
2026-08-19, 10:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Det är säkert ett helt seriöst förslag, SD har uttalat stöd för detta även tidigare. Vet inte om det har sådan attraktionskraft att jag skulle kalla det valfläsk, men helt rätt vore det i alla fall om benådning skedde.

Helt galet att man inte skulle varna sina grannar för pedofiler i närområdet! Det hade jag såklart gjort direkt!

Varför just "pedofiler" och inte mördare också?
Vi alla vet att det här är ett förslag för att slutligen benåda ebba busch och tvätta hennes brott vita som koks
Citera
2026-08-19, 10:31
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G3d9H-D.z-0d
Sanningen kan helt klart vara förtal, låt säga att du sitter på macdonalds och ser en person som rånade dig för 30 år sen, och du börjar skrika och gorma om att personen är en rånare så kan du nog dömas för förtal.

När folk döms så är det så gott som alltid att de lagt upp något på facebook för alla följare eller i stora grupper, eller tejpat upp flygblad eller liknande på stan. Att informera folk i en aktiv våldtäktsmans omedelbara närhet är inte förtal enligt mig åtminstone, och det som är lite mer i gråzonen mellan det jag nämner leder inte till lagföring om du inte har vänner som golar ner dig liksom.

Flyttar det in en barnporrdömd person i din trapp så kanske det inte är helt fritt fram att skvallra till grannarna om det, men så länge det inte sker t.ex via stora facebookgrupper så är det inte riktigt samma sak och leder i praktiken inte till något i 99% av fallen.
Ja lagstiftaren måste bena ut gråzonerna så att det blir rimligt. Det kan ju också vara så att vissa brott ska vara möjligt att informera om en längre tid än andra. T ex går det inte att bota pedofiler medans en ficktjuv kanske kan ses som preskriberad tidigare. Brottets art måste ligga till någon form av grund för vad som är ok.

T ex har vissa stater i USA helt annan syn på detta då staden själva informerar invånarna om vem som är pedofil och vart den bor. Just pedofili är nog ett brott som de flesta kan gå med på får hänga med resten av livet medans ett rån kanske preskriberas.
Citera
2026-08-19, 10:38
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Varför just "pedofiler" och inte mördare också?
Vi alla vet att det här är ett förslag för att slutligen benåda ebba busch och tvätta hennes brott vita som koks
Hennes brott är kända och hon är en kändis så det gör henne ingen skada att påpeka hon lurat en gammal gubbe på ett hus/tomt av ett större värde.

Skriver du att dina granne Olle är pedofil, fastän han är dömd så är det förtal. Du får inte varna folk i din närhet för dömda brottslingar i deras omedelbara närhet fast det du skriver/säger är sant. Ibland går det så långt att den dömde får skyddad identitet (Hagamannen) Inte ens här på forumet får man skriva var han bor eller vad han numera heter. Detta därför att då åker forumets ägare/utgivare dit.
Citera
2026-08-19, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Cissi Wallin för ständigt en debatt om det här, t.ex. just nu på sitt instagramkonto.

Flera kvinnor åtalas snart för att ha namngett sina våldtäktsmän på sociala medier. Cissi Wallin tar dessa kvinnor i försvar.

https://www.svt.se/kultur/rattegang-mot-cissi-wallin-inleds-idag-kan-domas-for-grovt-fortal

Jo, fast, det finns tyvärr gått om kvinnor som oskyldig anklagar män får våldtäkt.
Och då är det ju förtal.
Fast om mannen HAR våldtagit så är det ju inte förtal enligt mig
Sen kan ju vad som helst räknas som en våldtäkt nu.
Oaktsam våldtäckt är en sjuk lag som borde tas bort!
Citera
2026-08-19, 10:49
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Publicerade pedofilers adress – kan få två års fängelse

Jonatan Alfvén inför rätta för grovt förtal

Citat:
Nu har fem personer vars brott Alfvén beskrivit på Facebook anklagat honom för förtal. De menar att Alfvén har publicerat personlig information, som bilder och var de bor, och därmed kränkt dem.

https://www.tv4.se/artikel/499GdXgl9jdGLYv7PlQmgi/publicerade-pedofilers-adress-kan-fa-tva-ars-faengelse
Citera
2026-08-19, 10:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
Jo, fast, det finns tyvärr gått om kvinnor som oskyldig anklagar män får våldtäkt.
Och då är det ju förtal.
Fast om mannen HAR våldtagit så är det ju inte förtal enligt mig
Sen kan ju vad som helst räknas som en våldtäkt nu.
Oaktsam våldtäckt är en sjuk lag som borde tas bort!

Fast nu handlar det inte om att kvinnor hänger ut för att "varna andra", sedan när har kvinnor brytt sig om andra kvinnor? Det har handlat om att kvinnan velat hämnas eller smutskasta, det är därför de vill ha denna rättighet.
Citera
2026-08-19, 11:11
Medlem
J.Doessons avatar
Ett seriöst bra förslag tycker jag. Sanning och fakta bör inte vara förtal.
Citera
2026-08-19, 11:22
Medlem
moraliskt rätt, svårt juridiskt

Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Valfläsk eller ett seriöst förslag?
Era tankar kring detta?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/d4rWvX/sd-vill-benada-personer-som-hangt-ut-pedofiler

https://www.expressen.se/nyheter/politik/harda-sd-kravet-pa--regeringen-benada/

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=ba39828c8b25d9ed7a4128f85967836b
Citera
2026-08-19, 11:24
Medlem
kansascityshuffles avatar
Mycket bra förslag. Tills vidare så får man varna andra anonymt istället. Avsändaren måste ju inte stå med.
Citera
2026-08-19, 11:24
Medlem
jo draget till sin spets blir det ju det
ingen är ofelbar och om det gäller brotten i TS måste det gälla ringa brott med
tänk att du har en granne som vet att du blev skitfull som yngre och pissade på en polisbil å spydde sen i bilen också
även om det är sant, är det ju inte så kul om din granne som inte gillar dig påminner alla omkring om det du gjort
även sanning kan finnas i smutskastning

Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Ett seriöst bra förslag tycker jag. Sanning och fakta bör inte vara förtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in