2026-08-20, 13:32
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det har jag inte sagt nåt om. Det jag sa var att jag personligen inte vill ha denna info. Om du är en rimlig granne så respekterar du det.

Om du har barn så hade du (och din hustru) fått informationen i alla fall. Det är för barnens skull, inte för din som jag sprider informationen. Även om du inte ville veta så kanske det faktum att du vet skulle rädda dina barn. Den möjligheten att potentiellt rädda barn från fara gör att jag tar smällen att ha en granne som ogillar mig. Men har du inte barn hade jag respekterat din vilja, om jag kände till den.
Citera
2026-08-20, 13:34
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Örgrytepedofilen är ett ypperligt exempel.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/kidnappade-9-aring-i-orgryte-nu-haktad-for-barnvaldtakt
Han släpptes och begick genast nya brott. Något han kommer att göra igen när han släpps ut nästa gång.

Han släpptes av S regeringen och dömdes när en av de största landsförädarna satt vid makten.

Hur har SD släppt ut honom?
Citera
2026-08-20, 13:36
Medlem
En sak som kan inträffa är att felaktiga uppgifter sprids, tex personer md samma namn som en pedofil blir uthängda.
Eller som inträffade i England, man uppger en bostadsadress, som personen ifråga har lämnat.
Resultatet blev att en helt oskyldig man blev attackerad av en mobb.
Citera
2026-08-20, 13:39
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
Det finns andra grupper man kan säga exakt samma sak om. Kvinnomisshandlare är definitivt sådana grupper av människor. Jag skulle varna en kvinna för allt jag bara förmådde om hon blev tillsammans med någon som jag vet slår kvinnor. Å andra sidan finns det sådana som resten av livet sköter sig efter avtjänat straff. Alla typer av våldsbrott är vidriga och samhället har redan en gång bestämt att de ska straffas på ett visst sätt.

Absolut ingår kvinnomisshandlare i samma grupp, att jag fokade på pedofiler är pga trådens rubrik. Det finns ju ett antal brott som har notoriska återfall på grund av att vare sig fängelse eller terapi kommer förändra människors grundläggande temprament (i vid bemärkelse). Slår du kvinnor så kommer du slå kvinnor även efter du sonat ditt brott, pedofiler kommer fortsätta tända på barn och våldsbrottslingar kommer använda våld som problemlösning även i framtiden.
Citera
2026-08-20, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Jo tjena. Klart som fan man ska kunna få görs omgivningen uppmärksam på om det finns någon som potentiellt skulle kunna våldta och döda ens barn.
Jag tycker även att vi ska kunna varna för alkoholister, narkomaner, fortkörare och skattesmitare. Nog fan ska vi kunna få berätta om folk som har bidrag med. Varför ska få människor få bestämma vad alla andra ska få varna över?
Men fortfarande gäller att de mest ofarliga är de pedofiler som du känner till och ska du varna för några bör det vara de som med stor risk kan begå brott.
Citera
2026-08-20, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Absolut ingår kvinnomisshandlare i samma grupp, att jag fokade på pedofiler är pga trådens rubrik. Det finns ju ett antal brott som har notoriska återfall på grund av att vare sig fängelse eller terapi kommer förändra människors grundläggande temprament (i vid bemärkelse). Slår du kvinnor så kommer du slå kvinnor även efter du sonat ditt brott, pedofiler kommer fortsätta tända på barn och våldsbrottslingar kommer använda våld som problemlösning även i framtiden.
Grejen med dömda pedofiler är bla att de lämnar DNA. Självklart kommer de fortsätta runka men att de återfaller i fysisk brottslighet är högst ovanligt.
Citera
2026-08-20, 14:11
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Grejen med dömda pedofiler är bla att de lämnar DNA. Självklart kommer de fortsätta runka men att de återfaller i fysisk brottslighet är högst ovanligt.

Att polisen har DNA gäller nog 100% av de dömda i alla brottskategorier. Återfall i brott inom tre år redovisas och den siffran är häpnadsväckande - 40% åker fast igen inom 3 år! Sedan åker inte alla fast, så siffran är kanske det dubbla.

Men sant är att pedofiler i lägre grad än så åker fast inom tre år, kanske beror det på att de runkar till barnporr (som någon tillverkar!), att de åker till Kambodja eller att de helt enkelt är försiktiga nog att inte åka fast. Men driften att ligga med barn, den är livslång och kan inte terapisamtalas bort.
Citera
2026-08-20, 14:28
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 98ek
Och hur stor är sannolikheten att pedofilen väljer sitt offer i Slödderköping? I själva verket får uthängningen peddot att tänka efter och, i bästa fall, kanske tänka en aning på brottsoffret.
Sen måste man väga peddots intresse att gå under radarn med barnfamiljernas intresse av att skydda sina bara och deras intresse av en tryg miljö.
Vad SD uppenbarligen tänker på är att ALLA ska kunna gå trygga i Sverige och att pedofili är kriminellt varför Föräldrars och barnens rätt ALLTID MÅSTE PRIORITERAS HÖGST

Att utföra sexualbrott mot barn är kriminellt som du skriver. Om det sker och man blir åtalad så döms du i enlighet med lagen.
När man har sonat det straffet och ska ut i samhället igen. Vilka konsekvenser kan får lagförslaget få mot gällande yttrandefrihet?
Ska SD nya lagförslag gälla fler brott än övergrepp mot barn, isf vilka?
Vilka brottsoffer och familjer är mer värd lite mer information?

Idag så får ju resan MÅLSÄGANDE till brott i nära relation, sexualbrott osv information när den dömde gärningspersonen går ut på permis eller blir frigiven.
Citera
2026-08-20, 14:43
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Om du har barn så hade du (och din hustru) fått informationen i alla fall. Det är för barnens skull, inte för din som jag sprider informationen. Även om du inte ville veta så kanske det faktum att du vet skulle rädda dina barn. Den möjligheten att potentiellt rädda barn från fara gör att jag tar smällen att ha en granne som ogillar mig. Men har du inte barn hade jag respekterat din vilja, om jag kände till den.

Jag skiter i om du tycker att du gör det ”för barnens skull”. Sköt din egen familj och låt andra sköta sina familjer.
Citera
2026-08-20, 14:45
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Det kanske folk inte gör, men vä'ljer man som pedofil att bosätta sig i tätbebyggda områden är är det ett eget val. Ett val som är förenat med risk för utstötning och potentiellt att folk går samma för att jaga svinet på flykt. Jag vet inte hur det är med er andra, men jag hade gjort allt i min makt för att mina barn skulle kunna växa upp utan att någon pedofil kör kuken i dem.

Då är det i alla fall förtal även i min bok, då man sprider information som inte är sann. Notera att förtalsbrott så man sprider en sanning är en udda fågel i västerländsk rättsskipning.

Förtal är när man sprider någonting om någon annan med syfte att ge denne missaktning.

Så ”din bok” är ju inte lagboken direkt. Att vara pedofil och att begå brottet sexuella handlingar mot barn måste också definieras eller hur?
Är en person pedofil när hen har begått ett brott, sonat det brottet, återanpassats till samhället fortfarande en pedofil?
Är en bankrånare, knarklangare, kvinnomisshandlare och mördare också detsamma när de har kommit ut ifrån sina straff? Ska man ”varnas” även för dessa potentiella farliga människorna?
Hur går ”din bok” ihop med att vi samtidigt i svensk lag och kriminalvård rehabiliterar dessa så att de ska komma in i samhället igen, om vi tänker i byalag att jaga ut dem så fort de sonat sina straff? Det låter inte direkt genomtänkt.
Citera
2026-08-20, 15:01
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag skiter i om du tycker att du gör det ”för barnens skull”. Sköt din egen familj och låt andra sköta sina familjer.

Helt ointressant för mig vad du tycker i frågan, du och din familj hade fått informationen i alla fall. Även om du är mjäkig så kanske din hustru bryr sig lite mer om barnen. Eller så räcker det att barnen själva får informationen och då kan välja valfri omväg runt den potentielle förövaren.
Citera
2026-08-20, 15:14
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jag tycker även att vi ska kunna varna för alkoholister, narkomaner, fortkörare och skattesmitare. Nog fan ska vi kunna få berätta om folk som har bidrag med. Varför ska få människor få bestämma vad alla andra ska få varna över?
Men fortfarande gäller att de mest ofarliga är de pedofiler som du känner till och ska du varna för några bör det vara de som med stor risk kan begå brott.

Du jämställer fortkörare med barnavåldtäkter. Vad du har för intressen på fritiden är nu glasklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in