Citat:
Ursprungligen postat av
TheJesuit
Det kanske folk inte gör, men vä'ljer man som pedofil att bosätta sig i tätbebyggda områden är är det ett eget val. Ett val som är förenat med risk för utstötning och potentiellt att folk går samma för att jaga svinet på flykt. Jag vet inte hur det är med er andra, men jag hade gjort allt i min makt för att mina barn skulle kunna växa upp utan att någon pedofil kör kuken i dem.
Då är det i alla fall förtal även i min bok, då man sprider information som inte är sann. Notera att förtalsbrott så man sprider en sanning är en udda fågel i västerländsk rättsskipning.
Förtal är när man sprider någonting om någon annan med syfte att ge denne missaktning.
Så ”din bok” är ju inte lagboken direkt. Att vara pedofil och att begå brottet sexuella handlingar mot barn måste också definieras eller hur?
Är en person pedofil när hen har begått ett brott, sonat det brottet, återanpassats till samhället fortfarande en pedofil?
Är en bankrånare, knarklangare, kvinnomisshandlare och mördare också detsamma när de har kommit ut ifrån sina straff? Ska man ”varnas” även för dessa potentiella farliga människorna?
Hur går ”din bok” ihop med att vi samtidigt i svensk lag och kriminalvård rehabiliterar dessa så att de ska komma in i samhället igen, om vi tänker i byalag att jaga ut dem så fort de sonat sina straff? Det låter inte direkt genomtänkt.