Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Och på vad sätt skiljer det på vad jag skrev:
Bostadspriserna ingår där i form av boendeutgift.
Läste du inte ens andra meningen i det du citerade?
En skillnad är att du talar om kostnader och jag utgifter. Möjligen vet du inte skillnaden för kostnader är fel.
Det stämmer inte alls. Riksbankens styrränta var fix. Och bostadspriserna steg. Och använder du då styrräntan så stiger boendeutgifterna.
Det är DU som har påstått. Och DU som sitter med förklaringsbördan.
Än har du inte ens börjat förklara hur Riksbankens styrränta påverkar bostadspriser.
Vore det som du påstår skulle då bostadspriserna nu vara lägre än 2011, eftersom styrräntan är högre.
Det här blir nästan imponerande.
Du börjar med att förklara för mig att kostnad och utgift är olika saker, och använder sedan själv ”boendeutgift” som om KPI fångade bostadens prisutveckling. Det är ju exakt den sammanblandningen jag påpekar.
Och nej, att bostadspriserna inte föll tillbaka till 2011 års nivå bara för att styrräntan senare blev högre motbevisar inte att räntan påverkar bostadspriserna. Med den logiken påverkar inte bensinpriset hur mycket folk kör bil, eftersom det fortfarande finns bilar på vägarna när bensinen blir dyrare.
Räntan påverkar hushållens låneutrymme, kalkylräntor, avkastningskrav och nuvärdet av framtida boendenyttor. Det är ungefär nationalekonomisk grundkurs, inte någon exotisk teori som jag hittat på.
Men jag uppskattar ändå att du efter att ha krävt en förklaring av hur räntan kan påverka bostadspriser själv lyckas illustrera problemet genom att uppenbarligen utgå från att bostadspriserna bara kan påverkas av räntan om sambandet är 1:1.
Det är en kreativ definition av kausalitet.