2026-09-04, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
För tredje gång får jag presentera källan: https://moderaterna.se/nyhet/mangdrabatten-ska-avskaffas-2029/

Som sagt, det kan vara maxstraff på sex år också. Det måste de ju bli om det inte finns någon mängdrabatt. https://sv.wikipedia.org/wiki/Asperationsprincipen

Jaja, alla som läser får bedöma själva om det finns stöd för citatet nedan i länken till moderaternas hemsida hen spammar:

”Men efter den 1 januari 2029 så kommer du få 20 års fängelse för 40 maffiga graffitimålningar.”

Jag har diskuterat klart med dåren.

”Asså de kan va 6 år vet inte riktigt, men efter den 1 januari kommer man få 20 års fängelse för 40 (helt random nummer) maffiga graffitimålningar, fast de kan va 6 år, eller kanske 30, vet inte nu när ja tänkt lite”
Senast redigerad av Tjenareeeee 2026-09-04 kl. 22:31.
Citera
2026-09-05, 04:15
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenareeeee
”Asså de kan va 6 år vet inte riktigt, men efter den 1 januari kommer man få 20 års fängelse för 40 (helt random nummer) maffiga graffitimålningar, fast de kan va 6 år, eller kanske 30, vet inte nu när ja tänkt lite”

Jag tycker att samhällsdiskussionen var väldigt bristfällig innan beslutet klubbades igenom. Allt vi såg var en känslobaserad propagandaoffensiv om våldtäktsmän som fick rabatt på antalet våldtäkter. Och om maxstraffet är för våldtäkt är 10 år så får man ju fortfarande rabatt om man begår 50 våldtäkter. Och där har man ju också klubbat igenom något förslag om att "särskilt farliga gärningsmän" ska få någon roterande Breivik-prövning innan ett eventuellt frisläppande, så varför var "straffrabattens" avskaffade en sådan prestigefråga för högerpartierna?
Citera
2026-09-05, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reddead2
Varför är det så få människor på högerkanten som håller på med graffiti?
För att det är människor på högerkanten som måste betala för förstörelsen de värdelösa bidragssluskarna på vänsterkanten ställer till med.
Du fördärvar inte saker du själv måste betala för. Men eftersom vänstermänniskor aldrig betalar för något med egna pengar så bryr de sig inte om allmän egendom. Det är fan sjukt vilket fittigt moral socialbidrag skapar.
Citera
2026-09-05, 23:33
Medlem
Zigarettens avatar
Jag förstår verkligen inte varför allting ska politiseras?
Har hållt på själv med graffiti under väldigt lång tid och det har ingenting med politik att göra överhuvudtaget, man gör det för att man gillar det. Det är skönt att måla.

Vad spelar det ens för roll?
Citera
2026-09-06, 00:39
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
För att det är människor på högerkanten som måste betala för förstörelsen de värdelösa bidragssluskarna på vänsterkanten ställer till med.
Du fördärvar inte saker du själv måste betala för. Men eftersom vänstermänniskor aldrig betalar för något med egna pengar så bryr de sig inte om allmän egendom. Det är fan sjukt vilket fittigt moral socialbidrag skapar.

Det är inte mycket du förstår uppenbarligen. Det är tveksamt om du ens förstår engelska då det är ytterst dubiöst vilka språkfärdigheter som skolplikt skapar, men vi gör ett försök: https://youtu.be/r9cAXh1QAW0?si=damTlXdTBdYciVlJ&t=1294

Citat:
Ursprungligen postat av Zigaretten
Har hållt på själv med graffiti under väldigt lång tid och det har ingenting med politik att göra överhuvudtaget, man gör det för att man gillar det. Det är skönt att måla.

Det spelar roll eftersom "högerkantspolitik" leder till fler poliser, mer övervakning, högre böter och längre fängelsestraff. Det är i alla fall det explicita målet för politiker på högerkanten. Sedan finns det realpolitiska paradoxer, som exempelvis Lafferkurvan. Och hur en sådan realpolitisk paradox skulle kunna uppstå beträffande graffiti har jag inget svar på. Staten kanske går i konkurs och det blir revolution.

Det som inte spelar roll är huruvida du får sex års fängelse eller 20 års fängelse för att måla olaglig graffiti. Om maxstraffet för grov skadegörelse, alltså sex års fängelse, kommer att vara praxis vid systematisk, olaglig graffiti, så skulle jag som "vänsterflummare som förespråkar lägre straff" kunna invända att polisstatshögern förespråkar straffrabatt för våldtäkter eftersom att maxstraffet för grov våldtäkt är 10 års fängelse och jag anser att serievåldtäktsmän borde avrättas. Och om ytterhögern invänder att de har stiftat någon lag som säger att "särskilt farliga brottslingar" ska kunna dömas till förvar på obestämd tid (jag vet inte om det Strömmer-förslaget har klubbats igenom eller ligger på remiss) så är frågan varför det var så viktigt för ytterhögern att aspirationsprincipen (alltså den så kallade "straffrabatten") skulle avskaffas för alla brott. Även en graffitimålare borde rimligtvis kunna bedömas vara en "särskilt oförbätterlig brottsling" om fängelsecellen är full med graffitiskisser, så det kanske i praktiken blir livstids fängelse för olaglig graffiti.
Citera
2026-09-06, 11:11
Medlem
Citat:
Det är inte mycket du förstår uppenbarligen. Det är tveksamt om du ens förstår engelska då det är ytterst dubiöst vilka språkfärdigheter som skolplikt skapar, men vi gör ett försök: https://youtu.be/r9cAXh1QAW0?si=damTlXdTBdYciVlJ&t=1294

Det spelar roll eftersom "högerkantspolitik" leder till fler poliser, mer övervakning, högre böter och längre fängelsestraff. Det är i alla fall det explicita målet för politiker på högerkanten. Sedan finns det realpolitiska paradoxer, som exempelvis Lafferkurvan. Och hur en sådan realpolitisk paradox skulle kunna uppstå beträffande graffiti har jag inget svar på. Staten kanske går i konkurs och det blir revolution.

Det som inte spelar roll är huruvida du får sex års fängelse eller 20 års fängelse för att måla olaglig graffiti. Om maxstraffet för grov skadegörelse, alltså sex års fängelse, kommer att vara praxis vid systematisk, olaglig graffiti, så skulle jag som "vänsterflummare som förespråkar lägre straff" kunna invända att polisstatshögern förespråkar straffrabatt för våldtäkter eftersom att maxstraffet för grov våldtäkt är 10 års fängelse och jag anser att serievåldtäktsmän borde avrättas. Och om ytterhögern invänder att de har stiftat någon lag som säger att "särskilt farliga brottslingar" ska kunna dömas till förvar på obestämd tid (jag vet inte om det Strömmer-förslaget har klubbats igenom eller ligger på remiss) så är frågan varför det var så viktigt för ytterhögern att aspirationsprincipen (alltså den så kallade "straffrabatten") skulle avskaffas för alla brott. Även en graffitimålare borde rimligtvis kunna bedömas vara en "särskilt oförbätterlig brottsling" om fängelsecellen är full med graffitiskisser, så det kanske i praktiken blir livstids fängelse för olaglig graffiti.
Det är mycket du inte fattar lilla vän.
Jag har rätt och du har fel.
Citera
2026-09-07, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigaretten

Håller med. De allra flesta jag känner och har träffat genom åren är utåt sett helt opolitiska. Att måla har inte något med politik att göra.
Citera
2026-09-07, 15:41
Medlem
Ankan-mannens avatar
Om påståendet är sant? Så kan det vara att det inte ger något ekonomiskt tillskott, ingen blir rik på graffitti.
Citera
2026-09-07, 22:22
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Håller med. De allra flesta jag känner och har träffat genom åren är utåt sett helt opolitiska. Att måla har inte något med politik att göra.

Gott så, men frågan var inte varför "så många människor på vänsterkanten håller på med graffiti". Frågan var varför "så få människor på högerkanten som håller på med graffiti". Jag förväntar mig inte att graffitimålare inleder nattskiftet med en studiecirkel om historiematerialism och högläsning ur Das Kapital, men om Jimmie-hajpen bland EPA-kidsen på landsbygden har nått storstädernas yngre graffiti-förmågor så tycker jag det är värt att på ett så pedagogiskt sätt som möjligt påpeka vad Jimmie-hajpen kommer att leda till.
Citera
2026-09-09, 04:03
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reddead2
Varför är det så få människor på högerkanten som håller på med graffiti?

Förmodligen för att de inte tycker att det är okej att förstöra andra människors egendom.
Citera
2026-09-09, 10:20
Medlem
Citat:
Gott så, men frågan var inte varför "så många människor på vänsterkanten håller på med graffiti". Frågan var varför "så få människor på högerkanten som håller på med graffiti". Jag förväntar mig inte att graffitimålare inleder nattskiftet med en studiecirkel om historiematerialism och högläsning ur Das Kapital, men om Jimmie-hajpen bland EPA-kidsen på landsbygden har nått storstädernas yngre graffiti-förmågor så tycker jag det är värt att på ett så pedagogiskt sätt som möjligt påpeka vad Jimmie-hajpen kommer att leda till.

Och jag svarade att de allra flesta målare inte är politiska, så jag förstår inte vad du menar med ”Jimmie-hajp”.

Sedan måste man ju förstås inte rösta på vad som eventuellt skulle vara bäst för ens graffitimålande, utan har andra saker man prioriterar högre.
Senast redigerad av Tjenareeeee 2026-09-09 kl. 10:22.
Citera
2026-09-09, 16:31
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Och jag svarade att de allra flesta målare inte är politiska, så jag förstår inte vad du menar med ”Jimmie-hajp”.

Man brukar säga att det som är en trend i USA kommer till Sverige 10 år senare. Så var det kanske med graffiti, och så är det definitivt med Trump-manin 2016.

Citat:
Sedan måste man ju förstås inte rösta på vad som eventuellt skulle vara bäst för ens graffitimålande, utan har andra saker man prioriterar högre.

Nej, och röstar man på SD eller något av deras stödpartier, högern kort och gott, så prioriterar man inte olagligt graffitimåleri. Det finns ju så många graffiti-målningar som man såg när man var liten och tänkte "åh jävlar vad coolt" som man i efterhand bara kan konstatera inte hade varit särskilt vackra om de hade suttit på ett plank i ett garage. Det var ju permissionlessness (jag vet inte hur man översätter det till svenska eller om det ens är ett acceptabelt ord på engelska), det olagliga helt enkelt, som var minst 51% av charmen. Den lagliga graffitin kanske hade varit snyggare i ett SD-Sverige, men det hade ju inte varit samma punkgrej där "Pelle 15 år kan sno massa sprejburkar och gå ut och spreja överallt". Och det är också därför som SD är besatta av koranbränningar. Det handlar inte först och främst om att de hatar islam (vilket de gör) utan om att all yttrandefrihet ska kräva polistillstånd. Och varför skulle polisen godkänna en muralmålning med en amerikanskt ghetto-estetik när samma vägg kan bjuda på ett patriotisk budskap? Så är det ju redan i Ryssland.

Men Sverige är en demokrati och man kan taktikrösta på SD om man anser att svartskallarna utgör en för hög andel av befolkningen (av samma anledning som SD-sympatisörerna nu taktikröstar på Simona Mohamsson). Men om man målar graffiti och öppet sympatiserar med SD, så har man nog sniffat lite för mycket lösningsmedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in