2026-08-18, 22:15
Medlem
Proras avatar
Det här är närmast ett språkligt spörsmål. Vad innebär det att vara 'full'? Själv skulle jag säga att det är att vara så påtagligt alkoholpåverkad att de i den närmaste omgivningen märker av det och inte direkt är roade.

Till frågan: Varje gång jag dricker alkohol gör jag det för att uppnå en viss grad av berusning. Detta kan röra sig om det avkopplande i att dricka en enda öl, men också att bli avtrubbad av en hel flaska vin. Att bli oregerlig av en större mängd alkohol är inte önskvärt, det var inte heller det i ungdomens dagar, även om det hände gång efter annan med rätt trist resultat. Det säger något om lockelsen. Så nej, jag hör inte till dem som säger sig dricka alkohol för smakens skull.

Finns det folk som röker cannabis för rökens arom? Finns det folk som injicerar heroin för det behagliga svidandet i venen när fixens och blodets ph-värden utjämnas? Eller är etanol en unik drog i världshistorien för folk med självutnämnd finsmakarkaraktär?
Citera
2026-08-18, 22:16
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Alltså en salongsberusningbeller lite avslappning kan ju ibland ses som en bonus, ibland en nackdel, men det var nog över 20 år sedan jag drack för att bli full. Det är gott.
Citera
2026-08-18, 22:17
Medlem
Ganonitos avatar
Varje dag. Hur många det blir varierar. Allt ifrån 2-3 till 9.
Citera
2026-08-18, 22:23
Medlem
Bbobis avatar
Beror på vart man drar gränsen mellan påverkan och att vara full men är inte syftet att känna någon slags påverkan alls tar jag en Cola zero eller Pepsi max över en öl alla dagar i veckan.

Det trotts att jag är storkonsument av öl. Ingen poäng med att ljuga för sig själv.
Citera
2026-08-18, 22:24
Medlem
Wajis avatar
Kan dricka ett glas vin eller två 4-5 dagar i veckan under höst och vinter och lite mer på sommaren beroende vad som äts.

Fint kött eller fisk alltid rött eller vitt vin och gärna lite finare och jag vet att det passar till maten

Har ingen ambition att bli full utan det är smakerna jag vill åt.

På helgernas blir det gärna en god rom eller wirre efter maten. Kan även bli några drinkar i poolen om det är bra väder.

Ytterst sällan målet är att bli full.
Citera
2026-08-18, 22:26
Medlem
auto-fellatios avatar
Det händer att jag sätter mig på terrassen på kvällskvisten och tar en liten burk mellanöl och bara rensar skallen.

Läsk är jag inte så glad i längre förutom med mat.
Citera
2026-08-18, 22:28
Medlem
r4ch3lhegartys avatar
Aldrig. Och eftersom att jag har barn så dricker jag inte alls eftersom att jag inte vill bli full. Ingen alkoholhaltig dryck är så god att jag ska vilja ta ett glas bara för smakens skull.
Citera
2026-08-18, 22:31
Medlem
Jag dricker 5 till 6 öl varje dag utspritt på ca 7 timmar och det är alldeles lagomt, älskar öl och tycker det är gott. Dricker aldrig sprit men kan unna mig två glas vin i månaden till grillat kött. Gillar ej heller att bli full då det är helt meningslöst och inte kul. Blåser alltid 0,00 så det är lagom mängd för mig
Citera
2026-08-18, 22:37
Medlem
När spritdryck kostar lika mycket som en läsk eller 10kr mer så är det självklart val och då har jag ingen tanke på att bli full, hände senast idag.
Citera
2026-08-18, 22:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Händer rätt ofta att man tar en öl till grillningen och sen en till middagen och inte blir jag full av det.
Blir inte heller full när man delar på en flaska vin till maten eller en flaska bubbel innan maten.
Citera
2026-08-18, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
De som dricker alkohol fritt har en plats i helvetet.
.
För att?
Citera
2026-08-18, 22:44
Medlem
proconsuls avatar
Varje gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto