2026-08-18, 19:44
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Just så. Alkohol och mat hör ihop.
Jag dricker ofta, men aldrig i syfte att bli full.
Som en vuxen människa.
Ja och du kan sluta när du vill. Självklart.
Citera
2026-08-18, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
En öl när jag lagar mat, en öl när jag äter maten. För att öl är gott. På helgerna är det alltid "beer o'clock".
You and me.
Citera
2026-08-18, 19:46
Medlem
Bone Collectors avatar
Varje gång jag dricker ett glas vin eller öl till maten. Oftast inte mer än en gång i veckan.
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Varför alkohol och inte alkoholfritt om det är ett glas till maten?
För att det är godare. Alkoholfri alkohol smakar piss.

Skulle hellre dricka vatten och avstå, än att dricka alkoholfritt alkohol.

Läsk är för barn. Se ovan, hellre vatten i så fall.
Citera
2026-08-18, 19:49
Avslutad
Aldrig, jag tycker öl är gott men dricker ju hellre en läskeblask om jag inte får promille
Citera
2026-08-18, 19:56
Medlem
Citat:
Varför alkohol och inte alkoholfritt om det är ett glas till maten?

Det finns inga alkoholfria måltidsdrycker som kan matcha vin och öl (och i vissa fall sprit) till många maträtter. Till mjölmat krävs det dock mjölk (fast det funkar med öl också).
Citera
2026-08-18, 20:02
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Citat:
Alkisvarning är att dricka för att bli full, livsnjutning är att dricka god öl och gott vin till mat.

Abdolut, men i min mening så ”känner man av” även små mängder. Jag dricker heller aldrig för att bli full längre, dock så skulle jag inte heller inta alkohol om jag inte kände någonting.
Mitt vanligaste intag är ungefär 4 småburk och en liten whiskey till detta. Intaget är alltså över en hel kväll ca. Det är små mängder, man man blir lite avkopplad…
Citera
2026-08-18, 20:04
Medlem
cacas avatar
Så gott som varje dag, dricker inte mjölk eller läskeblask så återstår vatten i princip om man ska vara alkoholfri.

Vin beroende på vad som ligger på tallriken, en chardonnay passar bra till kyckling men om jag äter skaldjur väljer jag hellre en sauvignon blanc.
Kör jag rött så ett lätt vin till ljust kött som en pinot noir men blir det vilt kött vill jag ha ett mer kraftigt vin som någon Syrah.
Dvs vinet blir en krydda till maten och inget annat.

Kör jag öl lite samma sak, en kall ljus lager till kycklingen men en ljummen stoth till viltköttet. Hemgjorda så klart.

1-2 glas till maten eller 1-2 öl och givetvis ett glas vatten vid sidan om.

Vet inte när jag drack och vart full senast, kanske 10-15 år sedan om inte längre tillbaka i tiden? Nu förtiden 1-2 glas, sen lugnt i en timme så man nykter i princip, sen kanske 1-2 till och inget mer förrän en timme senare
Citera
2026-08-18, 20:08
Medlem
Jag känner ingen narkoman och har aldrig kännt någon.Jag lever ett sunt liv och cyklar och promenerar.Jag älskar att laga god mat ooch för övrigt sköter jag allt i hemmet och i stugan i skärgården samt handlar,städar,tvättar och lagar mat.Min fru jobbar ett par år till.Man är inget lowlife bara för att man dricker vin till maten.
Citera
2026-08-18, 20:11
Medlem
Jag älskar öl men avskyr att bli full, så ett par-tre stycken är rätt mängd, och en eller två gånger i veckan.
Citera
2026-08-18, 20:14
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ja precis, att du måste dricka alkohol till mat är inte ett problem du har. Nä, det är mitt problem?
Jag lever ungefär som vilken fransman eller italienare som helst.
Du verkar leva som Bengt Westerberg v
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Så gott som varje dag, dricker inte mjölk eller läskeblask så återstår vatten i princip om man ska vara alkoholfri.

Vin beroende på vad som ligger på tallriken, en chardonnay passar bra till kyckling men om jag äter skaldjur väljer jag hellre en sauvignon blanc.
Kör jag rött så ett lätt vin till ljust kött som en pinot noir men blir det vilt kött vill jag ha ett mer kraftigt vin som någon Syrah.
Dvs vinet blir en krydda till maten och inget annat.

Kör jag öl lite samma sak, en kall ljus lager till kycklingen men en ljummen stoth till viltköttet. Hemgjorda så klart.

1-2 glas till maten eller 1-2 öl och givetvis ett glas vatten vid sidan om.

Vet inte när jag drack och vart full senast, kanske 10-15 år sedan om inte längre tillbaka i tiden? Nu förtiden 1-2 glas, sen lugnt i en timme så man nykter i princip, sen kanske 1-2 till och inget mer förrän en timme senare

Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Jag känner ingen narkoman och har aldrig kännt någon.Jag lever ett sunt liv och cyklar och promenerar.Jag älskar att laga god mat ooch för övrigt sköter jag allt i hemmet och i stugan i skärgården samt handlar,städar,tvättar och lagar mat.Min fru jobbar ett par år till.Man är inget lowlife bara för att man dricker vin till maten.
Typ som dessa gentlemän ovan.

Jag har inget neurotiskt förhållande till alkohol som många svenskar i denna tråd tycks ha. Men ni kanske inte har rest så mycket?
Citera
2026-08-18, 20:14
Medlem
Onanikrems avatar
Fyra -fem gånger i veckan. Dricker vatten, öl eller vin till maten. Dricker i princip aldrig läsk, energidryck eller mjölk. Kan dricka mjölk till blodpudding och pannkaka men inte så ofta jag äter det.

Alkoholfri öl och vin tycker jag smakar piss.
Citera
2026-08-18, 20:15
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Jag lever ungefär som vilken fransman eller italienare som helst.
Du verkar leva som Bengt Westerberg v

Typ som dessa gentlemän ovan.

Jag har inget neurotiskt förhållande till alkohol som många svenskar i denna tråd tycks ha. Men ni kanske inte har rest så mycket?
Du dricker garanterat mer alkohol än mig varje månad men fortsätt du med skygglappar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in