Citat:
Ursprungligen postat av
brajballeknutsson
Tja, så jag hade nyss uppkörning i som jag fick underkänt främst på grund av bristande riskbedömning i trafiken (vilket var förståeligt).
Men det var också en situation som jag inte fattar
Jag skulle svänga höger i en fyrkorsning med trafikljus. Det blir grönt för att svänga höger, så då påbörjar jag svängningen.
Men så märker jag att det är grönt för trafikanter på den väg jag kör in på, dessutom kommer det folk från båda hållen. Så jag stannar (utan att hindra övrig trafik) och inväntar att det ska bli rött för fotgängare.
Då säger min provlärare att jag kan köra vidare (innan det blivit rött för fotgängarna) och jag fattar typ ingenting, det kommer fortfarande folk också. Jag säger "men det är ju grönt för fotgängare" och hon säger "det gäller bara för bilarna som kör rakt i korsningen och inte svänger"
Liksom, va? Det går ju fortfarande folk där och hon vill att jag ska köra vidare?
Kan nån förklara den här grejen? Jag fattar liksom att hon har rätt, men inte varför.
När du som bilist ska svänga höger eller vänster så är det normalt sätt även grönt för gångare och cyklister som ska korsa vägen som du ska in på. Eftersom du svänger så har du väjningsplikt mot dem trots att du har grönt ljus.
Man stannar för de personer som är på samma vägbana som du kör på. Men om det kommer gående som är 7 meter bort och först behöver korsa det mötande körfältet så hinner du ju korsa övergångsstället utan att påverka de gående. Att stå still och vänta i onödan medför ju att färre bilar hinner göra din sväng innan det blir rött igen. Trafiken behöver ju flyta på annars är det ju också en olycksrisk.
På ett vanligt övergångsställe så säger ju "zebralagen" att man har väjningsplikt mot gående och ska vänta på dem. Min uppfattning är att det är mer tillåtet att vid sväng korsa ett övergångsställe trots att det finns gående eftersom du faktiskt också har grönt ljus. Det viktiga är att man lämnar företräde för gående och cyklister.
När du korsar ett vanligt övergångsställe så kör du 30-50 km/h och då är konsekvenserna stora om det blir missförstånd och du inte släpper förbi gående. När du svänger vid en korsning så kör du kanske 5 - 7 km/h och konsekvenserna blir mycket mindre därför så kan man ofta smita emellan de gående.
Det är så jag uppdaterar att man ska agera i situationen som du beskriver.
Trafik är ett samspel och man behöver samarbeta för att det ska flyta på. .