2026-08-19, 23:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Tack, men jag kan trafikreglerna.
Det finns en del övergångsställen som är delade. En del av övergångsstället har grönt medans en annan del har rött. Man skall då stanna vid en refug, typ. Om gångtrafikanten är ouppmärksam så kan ett misstag begås.

Absolut, den typen finns också.
Citera
2026-08-19, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brajballeknutsson
Tja, så jag hade nyss uppkörning i som jag fick underkänt främst på grund av bristande riskbedömning i trafiken (vilket var förståeligt).
Men det var också en situation som jag inte fattar
Jag skulle svänga höger i en fyrkorsning med trafikljus. Det blir grönt för att svänga höger, så då påbörjar jag svängningen.
Men så märker jag att det är grönt för trafikanter på den väg jag kör in på, dessutom kommer det folk från båda hållen. Så jag stannar (utan att hindra övrig trafik) och inväntar att det ska bli rött för fotgängare.
Då säger min provlärare att jag kan köra vidare (innan det blivit rött för fotgängarna) och jag fattar typ ingenting, det kommer fortfarande folk också. Jag säger "men det är ju grönt för fotgängare" och hon säger "det gäller bara för bilarna som kör rakt i korsningen och inte svänger"
Liksom, va? Det går ju fortfarande folk där och hon vill att jag ska köra vidare?
Kan nån förklara den här grejen? Jag fattar liksom att hon har rätt, men inte varför.
Du får nog övningsköra lite till innan du kör upp igen..

Lycka till nästa gång!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in