2026-08-27, 02:39
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Sorgligt att det är så, att vissa kvinnor inte vågar visa sina humoristiska jag bland män......
Du har nog vistats för mycket bland tomaterna nere i Italien. Här i Sverige vågar vi ta kommandot och även befälet när de behövs. Comprende, Signor Pomodoro?
Citera
2026-08-29, 05:23
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag skulle vilja se en studie på hur stor andel av kvinnliga ståuppkomikers material handlar om sex och relationer. Jag tippar på minst 90%.

Kvinnors humor är att tala väldigt nedlåtande om män - helst sina egna. Jag jobbar inom sjukvård och det är uppenbart att kvinnor inte respekterar sina män. Det är konstant gnäll på dem och skratt åt hur otränade de är (inte för att de själva är särskilt atletiska), hur de snarkar, hur de inte gör si eller så rätt enligt dem osv. Nu är det inget fel att störa sig på sin partner, men att öppet tala illa om dem för andra tycker jag visar på en respektlöshet som inte är passande.

Jag har aldrig hört en manlig kollega tala illa om sin sambo/fru. Inte ens de homosexuella kollegorna jag haft har talat illa om sin manliga partner...så det är uppenbart kvinnligt att tala illa om sin partner öppet för folk som inte har något med deras man att göra.

Det är vad kvinnor tycker är humor, annat nedvärdera sina partners.
Citera
2026-08-29, 05:34
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Den variant på humor som kvinnor verkar vara sämst på är självironi.

Det där är lite jobbigt, faktiskt.
Män använder självironi för att "bjuda upp till dans" i samtalet och väljer sårbarheten som verktyg.

Jävligt lågt att inte uppskatta uppoffringen.
Citera
2026-08-29, 10:52
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Kvinnors humor är att tala väldigt nedlåtande om män - helst sina egna. Jag jobbar inom sjukvård och det är uppenbart att kvinnor inte respekterar sina män. Det är konstant gnäll på dem och skratt åt hur otränade de är (inte för att de själva är särskilt atletiska), hur de snarkar, hur de inte gör si eller så rätt enligt dem osv. Nu är det inget fel att störa sig på sin partner, men att öppet tala illa om dem för andra tycker jag visar på en respektlöshet som inte är passande.

Jag har aldrig hört en manlig kollega tala illa om sin sambo/fru. Inte ens de homosexuella kollegorna jag haft har talat illa om sin manliga partner...så det är uppenbart kvinnligt att tala illa om sin partner öppet för folk som inte har något med deras man att göra.

Det är vad kvinnor tycker är humor, annat nedvärdera sina partners.
+1 jobbar inte inom vården men har hamnat på arbetsplatser där kvinnor varit övertaliga och det är chockerande att man inte skäms för att dra män i smutsen, minsta syrliga kommentar om kvinnor genererar i anmälan till HR.
När man hamnar på en mansdominerad tjänstemansplats så är det rätt kul, förekommer inget kvinnohat trots vad man får lära sig.
Det är mest härskarteknik för att försöka "skohorna" in fler kvinnor.
Citera
2026-08-30, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Som bekant finns det ytterst få kvinnliga komiker och av de allra främsta är i princip inga kvinnor.

I samtal så är det ytterst ovanligt att kvinnor drar skämt medan män gör det hela tiden.

Jag har noterat bland bögpar jag känner att paret ofta skämtar med varandra och humor är en viktig del av förhållandet. Har aldrig hört flator skämta med varandra. Det vore intressant att höra hur det låter i omklädningsrummen hos manliga o kvinnliga fotbollslag.

Kvinnor kan dock uppskatta skämt men det är väldigt ovanligt att de själva kommer med skämt.

Hur kommer detta sig och vilka konsekvenser får det?

Som bekant så finns det och funnits en drös av kvinnliga komiker svenska och internationella, en del av dem extremt kända, faktiskt så kända så tom du borde fått med dig deras existens.
Citera
2026-08-30, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Som bekant så finns det och funnits en drös av kvinnliga komiker svenska och internationella, en del av dem extremt kända, faktiskt så kända så tom du borde fått med dig deras existens.
Det stämmer. Men de är förhållandevis få.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in