2026-08-18, 16:06
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jo. Förutom de som är "criminally insane", de ska sitta på riktiga dårhus.
(Dessa ska inte gå lösa runt vanligt folk och fä)

Där har du ju redan rättspsykiatrisk vård men jag har sett mördare som blivit friska efter två år och kommit tillbaka ut i samhället, du vårdas bara så länge du psykiskt sjuk!
Citera
2026-08-18, 16:09
Medlem
Luismis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Personliga assistenter har förresten inte psykiskt sjuka, det är är för dom med svåra fysiska handikapp.

Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Är det så? Har för mig att exempelvis autister (långt ut på spektrumet) vilket, väl, borde gå under psykiskt funktionshinder har rätten till det enligt LSS

LSS-lagen berör tre s.k. personkretsar,

Personkrets 1: personer med intellektuell funktionsnedsättning (tidigare kallat utvecklingsstörning), autism eller autismliknande tillstånd.

Personkrets 2: personer med betydande och bestående begåvningsmässig funktionsnedsättning efter en hjärnskada i vuxen ålder som har orsakats av yttre våld eller kroppslig sjukdom.

Personkrets 3: personer som har andra stora varaktiga fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar som uppenbart inte beror på normalt åldrande och som gör att man har stora svårigheter att på egen hand klara daglig livsföring som att klä på sig, laga mat, förflytta sig eller kommunicera med omgivningen.

Att tillhöra en av LSS-personkretsarna betyder att man har rätt att ansöka om LSS-insatser, inte att man alltid har rätt till alla insatser. Det bedöms individuellt och baseras på personens faktiska behov. Dock är bedömningarna i dagsläget väldigt hårda på många håll i landet och just personlig assistans är man extremt sparsam med.
Citera
2026-08-18, 16:10
Medlem
Något behövs mellan rättspsykiatrisk tvångsvård och öppen psykvård. Vi vill nog inte gå tillbaka till hur det var förr, men det är nog tämligen uppenbart att nedläggningen av psykvården inte gjorde att det hela blev bättre för de i behov av hjälp. Att bara tro att de skulle fungera att de tog sina tabletter så blev allt bra var tydligen inte lösningen. I den meningen är det nästan konstigt att det fått pågå så här länge.
Citera
2026-08-18, 16:10
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannity
Finns det några förebilder i andra länder? Det är väl inte enbart Sverige som stängt ner mentalsjukhusen?

Ja Italien och staden Trieste var många som åkte ned och kollade på hur de släppte ut patienterna i samhället!
Citera
2026-08-18, 16:14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Där har du ju redan rättspsykiatrisk vård men jag har sett mördare som blivit friska efter två år och kommit tillbaka ut i samhället, du vårdas bara så länge du psykiskt sjuk!

I teorin, ja. Men inte i praktiken. Det kan diffa på båda hållen. (Att idioter släpps ut "hipp som happ" av läkarna och rätten, och begår grova våldsbrott efteråt är värst)
Citera
2026-08-18, 16:16
Medlem
Absolut skulle det behövas
Men vem ska betala när man sänker skatten i Tidö?
Detta skulle bli mycket kostsamt, lokaler, löner, aktiviteter mm
Citera
2026-08-18, 16:20
Medlem
Luismis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Fast de som sitter i fängelse eller på rättspsyk och de som tog livet av sig är ju de som inte klarade av det på frivillig basis, systemet vi har idag bygger på frivillig basis och därför finns det, som i ditt exempel, två av tre kategorier som inte får ett värdigt liv. Du hävdar att nuvarande systemet skulle lösa problematiken, vilket det uppenbarligen inte gör, därav krävs en viss återgång till det tidigare systemet. En del människor är så pass sjuka att de inte ens klarar söka hjälp eller förstår att de är i behov av en omfattande vård, det är själva problematiken.

Det här är ett mönster som ofta dyker i i frågor om relationsvåld, som t.ex; https://www.sverigesradio.se/artikel/var-tionde-dodad-kvinna-mordas-av-sitt-vuxna-barn
https://www.sverigesradio.se/artikel/forskare-soker-efter-monster-i-relationer-som-slutat-i-dodligt-vald

Ser vi på Socialstyrelsens rapport; https://www.socialstyrelsen.se/contentassets/9a7afad6da0146c0897ae8fc64d82104/2026-1-10009.pdf
Så framkommer att nästan alla gärningsmän hade haft kontakt med någon samhällsaktör, hälso,- och sjukvården var den vanligaste. I en senare granskning hade exempelvis 46 av 56 gärningsmän haft kontakt med hälso,- och sjukvården under året före brottet, alltså cirka 82 %.

Nej, då missförstår du mig. Jag hävdar tvärtom att det nuvarande systemet inte räcker till fullt ut. Det SD föreslagit är ju en utökning av den frivilliga vården i form av ett slags långsiktig heldygnsvård, om jag uppfattat det rätt. Jag tror att den typen av upplägg skulle vara till hjälp för de personer som har en tillräcklig sjukdomsinsikt för att förstå att de behöver ett mer omfattande och långsiktigt stöd för sin egen och andras trygghet och välmående.

Sen är jag inte negativ till att se över tvångsvårdslagstiftningen, just utifrån det du så fint beskriver, "En del människor är så pass sjuka att de inte ens klarar söka hjälp eller förstår att de är i behov av en omfattande vård, det är själva problematiken". Jag tänker samtidigt att det är en väldigt svår balansgång mellan att skydda personen själv och/eller omgivningen och att värna individens integritet och självbestämmande. Det blir förstås en annan sak om personen har agerat hotfullt eller våldsamt, men när det gäller personer som "bara" är en fara för sig själva upplever jag att det blir svårare att dra gränsen för när någon inte förstår sitt eget bästa.
Citera
2026-08-18, 16:20
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
I teorin, ja. Men inte i praktiken. Det kan diffa på båda hållen. (Att idioter släpps ut "hipp som happ" av läkarna och rätten, och begår grova våldsbrott efteråt är värst)

Nej i verkligheten, kände en man som döda en annan med en sabel, 32 hugg fick rättspsykiatrisk vård i tvår år och släppte ut i samhället efter det och återgick till sitt yrke som tandvårdstekniker!
Citera
2026-08-18, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Absolut skulle det behövas
Men vem ska betala när man sänker skatten i Tidö?
Detta skulle bli mycket kostsamt, lokaler, löner, aktiviteter mm
Visst, men vad kostar inte, går att styra om samt skapar arbetstillfällen och skatteintäkter i stället för bidrag.
Citera
2026-08-18, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Visst, men vad kostar inte, går att styra om samt skapar arbetstillfällen och skatteintäkter i stället för bidrag.

Absolut
Men lönen betalas genom skatt i vår vård
Citera
2026-08-18, 16:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej i verkligheten, kände en man som döda en annan med en sabel, 32 hugg fick rättspsykiatrisk vård i tvår år och släppte ut i samhället efter det och återgick till sitt yrke som tandvårdstekniker!

Sådana finns också "i vår Herres hage", men de är sällsynta lyckligtvis.
Citera
2026-08-18, 16:30
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luismi
Nej, då missförstår du mig. Jag hävdar tvärtom att det nuvarande systemet inte räcker till fullt ut. Det SD föreslagit är ju en utökning av den frivilliga vården i form av ett slags långsiktig heldygnsvård, om jag uppfattat det rätt. Jag tror att den typen av upplägg skulle vara till hjälp för de personer som har en tillräcklig sjukdomsinsikt för att förstå att de behöver ett mer omfattande och långsiktigt stöd för sin egen och andras trygghet och välmående.

Sen är jag inte negativ till att se över tvångsvårdslagstiftningen, just utifrån det du så fint beskriver, "En del människor är så pass sjuka att de inte ens klarar söka hjälp eller förstår att de är i behov av en omfattande vård, det är själva problematiken". Jag tänker samtidigt att det är en väldigt svår balansgång mellan att skydda personen själv och/eller omgivningen och att värna individens integritet och självbestämmande. Det blir förstås en annan sak om personen har agerat hotfullt eller våldsamt, men när det gäller personer som "bara" är en fara för sig själva upplever jag att det blir svårare att dra gränsen för när någon inte förstår sitt eget bästa.

Frågan blir ju egentligen enkel;
Vill vi ha ett samhälle som tillåter människor att skada sig själva och andra?
Eller vill vi ha ett samhälle där vissa som skadar sig själva och andra blir isolerade från samhället under en längre eller kortare period?
Det blir ju upp till vården och domstolarna att besluta om vad som är rimligt utifrån vård-etik, lagstiftning och samhällets värderingar. Precis som vid fängelsestraff, där individer som anses vara en fara för samhället döms till rehabiliterade isolering. Ett fängelsestraff är alltid integritetskränkande, vilket är poängen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in