2026-08-18, 10:39
Medlem
https://www.dn.se/direkt/2026-08-18/sd-vill-se-ny-version-av-mentalsjukhus/
Citat:
SD vill under nästa mandatperiod utreda och påbörja införandet av statliga psykiatrihem, säger Jimmie Åkesson på en pressträff.

– En ny version av gamla mentalsjukhus, säger SD-ledaren.

Enligt partiet skulle statligt styrda psykiatrihem kunna ge en plats med olika typer av stöd för den som behöver vård. Vistelsen på ett psykiatrihem kan vara tillfällig eller permanent och ska i allra högsta grad ske på frivillig basis. Partiet liknar boendet med ett demenshem.
Hiss eller diss? Jag är starkt emot detta. Vill utveckla psykiatrin som redan finns istället.
Citera
2026-08-18, 10:42
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67

Hiss eller diss? Jag är starkt emot detta. Vill utveckla psykiatrin som redan finns istället.
Svenska vården kommer aldrig att läka tyvärr
Citera
2026-08-18, 10:43
Medlem
One2Manys avatar
Fantastiskt, det var ett av Sveriges absolut största misstag att stänga mentalsjukhusen och släppa dårarna lösa i samhället, med misär för samtliga inblandade som följd.
Citera
2026-08-18, 10:45
Medlem
J.Doessons avatar
Ja det är på tiden.
Citera
2026-08-18, 10:48
Medlem
BadPostures avatar
Äntligen! Det finns många som far illa när de ska bo ensamma och ta ansvar för sin sjukdom. Detta lär bli dyrare än nuvarande system, men det måste få kosta.
Givetvis ska vården/boendet ges på frivillig grund (regler om psykatrisk tvångsvård finns redan).
Citera
2026-08-18, 10:52
Medlem
Flashshits avatar
Citat:

Bästa idén jag hört sedan de lades ner för 32år sedan!
Tvångsvårda idioterna så imploderar miljöpartiet direkt...
Citera
2026-08-18, 10:53
Medlem
Sunimods avatar
Bra förslag av SD

Pengar finns som Sverige ger i bistånd.
Dags att ge Sverige "bistånd" nu.
Dela på det så blir det 26,5 miljarder om året och lika mycket i bistånd.
Låt sjuka få vård.

"Sveriges internationella biståndsram uppgår till 53 miljarder kronor per år för perioden 2026–2028. "
Citera
2026-08-18, 10:54
Avslutad
I ett välvilligt och välfinansierat samhälle vore det nog bra, men i framtiden kommer det vara underfinansierat och inte på frivillig basis, samt ett sätt att bli av med dissidenter. Eller?

Egentligen hade det räckt om tolkningen av kriterierna för tvångsvård - en fara för sig själv eller andra, sågs på ett sätt där all form av brottslig kränkning av andra är skäl för tvångsvård. Och för att rädda liv skulle man faktiskt kunna hålla kvar och faktiskt se till att behandla självmordsbenägna. Idag är det rena lotteriet om den suicidala får någon vård eller släpps ut efter ett par dag.

Sen är det också ett förslag från SD, och jag vet inte om man kan lita på kompetensen i det partiet?
Citera
2026-08-18, 10:54
Medlem
Det bästa förslaget som någon politiker lagt de senaste 30 åren - psykiatrireformen 1995 var inget annat än ett misslyckande. Tänker mig Lillhagen på 70-talet, där de fick skriva, måla, skulptera.. uttrycka sig! Mer värt än alla mediciner.
Citera
2026-08-18, 10:57
Avslutad
Citat:

Men det finns ju inga boenden kvar. Det mesta stängde 1995 och sedan dess läst många horror storys om sjuka som plötsligt skulle tas om hand av kommunernas socialtjänst istället- fullständigt föll mellan stolarna. Jag tycker det vore en rätt bra idé om man inte tullar resurser från annat håll.
Citera
2026-08-18, 10:58
Medlem
shevitas avatar
Jag tycker det är mycket bra ide, och faktiskt något som behövs idag.

Mitt förslag, en modell för moderna, specialanpassade boenden:

1. Målgrupp: Riktar sig till de allra sjukaste (cirka 40 000 personer med exempelvis schizofreni) för att halvera den totala kostnaden och fokusera resurserna.

2. Belöning istället för tvång: Använder ett poängsystem (Rewards) där patienter belönas med aktiviteter och förmåner när de sköter sin medicinering. Detta fungerar också som ett tidigt digitalt varningssystem för riskbilden.

3. Innovativ teknik: Utnyttjar smart övervakning, sensorer och automatiserade medicinskåp för att kapa personalkostnaderna dygnet runt.

4. Frivilligt arbete: Erbjuder anpassat och roterande arbete på plats (t.ex. lättare produktion eller tvätt) mot ekonomisk ersättning. Detta ger patienten meningsfull sysselsättning samtidigt som det genererar intäkter som kapar statens kostnader.
Citera
2026-08-18, 10:59
Medlem
Citat:

Jag tror tyvärr det behövs för vissa människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in