2026-08-18, 15:45
Medlem
Hannitys avatar
Finns det några förebilder i andra länder? Det är väl inte enbart Sverige som stängt ner mentalsjukhusen?
Citera
2026-08-18, 15:46
Medlem
Mycket mycket bra förslag.
Svårt psykiskt sjuka människor skall inte vandra runt bland vanligt folk.
Riskerna är för stora att dom totalflippar och mördar eller skadar någon allvarligt.
Citera
2026-08-18, 15:48
Medlem
Det har ju hänt en del saker när vissa sökt vård men inte fått..
Citera
2026-08-18, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Kommer ju inte att funka om det ska vara frivilligt. Vem lägger frivilligt in sig på mentalsjukhus?

Ganska många, massor av människor söker hjälp varje dag på psykakuten men skickas hem med EN tablett.
Och många skrev in sig på dom gamla mentalsjukhusen förr i Sverige, för att man kände sig ensam eller för att man behövde vila upp sig. Massor med människor hoppade mellan sina lägenheter och en säng på t ex Lillhagen på 70-talet. man hade sin lägenhet men ett par gånger i veckan så gick man till sjukhuset för att ångesten blev för svår. Man var där i ett par dagar och sen gick man hem och sen upprepades. Massor med människor levde så på dom gamla mentalsjukhusen. Vissa sov hemma men var där om dagarna, andra sov där men var hemma i sin lägenhet om dagarna.

Jag får intrycket av att du mest har bilden av mentalsjukhus från gamla filmer?
Citera
2026-08-18, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.dn.se/direkt/2026-08-18/sd-vill-se-ny-version-av-mentalsjukhus/

Hiss eller diss? Jag är starkt emot detta. Vill utveckla psykiatrin som redan finns istället.

Hiss. det här är ju att utveckla psykiatrin som redan finns...

Dyrt, men vissa saker behöver få kosta.
Citera
2026-08-18, 15:52
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.dn.se/direkt/2026-08-18/sd-vill-se-ny-version-av-mentalsjukhus/

Hiss eller diss? Jag är starkt emot detta. Vill utveckla psykiatrin som redan finns istället.
Bra förslag. Samhället är fullt av miljötalibaner och palistinaaktivister som behöver hjälp.
Citera
2026-08-18, 15:54
Medlem
Nej det behövs
Så många människor som inte klarar av att bo i egen lägenhet utan behöver kontakt med andra.
Psykiatrin kan utvecklas ändå.
Citera
2026-08-18, 15:58
Medlem
DonaldBidens avatar
Bra!
Äntligen garanterad bostad till alla SD-sympatisörer!
Citera
2026-08-18, 15:59
Medlem
Det är rätt uppenbart att många skall inte vistas ute i samhället.
Citera
2026-08-18, 16:01
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Ja lite så var det tyvärr, det finns ju redan idag så varför uppfinna hjulet igen, utöka istället befintliga psykiatriboenden!

Jo. Förutom de som är "criminally insane", de ska sitta på riktiga dårhus.
(Dessa ska inte gå lösa runt vanligt folk och fä)
Citera
2026-08-18, 16:03
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luismi
Som en vän till mig en gång uttryckte det, man kan i stora drag dela in patienterna i tre kategorier utifrån hur det gick för dem efter reformen. De som klarade sig helt okej med öppenvården, de som sitter i fängelse eller på rättspsyk och de som tog livet av sig.

Jag delar inte mycket av SD:s verklighetsuppfattning, men det här förslaget är jag ändå försiktigt positiv till. Förutsatt att det görs på frivillig basis och kompletterar den nuvarande vården snarare än att ersätta den så tror jag att det finns en spretig patientgrupp som skulle kunna få ett betydligt mer värdigt liv på det här sättet.

Fast de som sitter i fängelse eller på rättspsyk och de som tog livet av sig är ju de som inte klarade av det på frivillig basis, systemet vi har idag bygger på frivillig basis och därför finns det, som i ditt exempel, två av tre kategorier som inte får ett värdigt liv. Du hävdar att nuvarande systemet skulle lösa problematiken, vilket det uppenbarligen inte gör, därav krävs en viss återgång till det tidigare systemet. En del människor är så pass sjuka att de inte ens klarar söka hjälp eller förstår att de är i behov av en omfattande vård, det är själva problematiken.

Det här är ett mönster som ofta dyker i i frågor om relationsvåld, som t.ex; https://www.sverigesradio.se/artikel/var-tionde-dodad-kvinna-mordas-av-sitt-vuxna-barn
https://www.sverigesradio.se/artikel/forskare-soker-efter-monster-i-relationer-som-slutat-i-dodligt-vald

Ser vi på Socialstyrelsens rapport; https://www.socialstyrelsen.se/contentassets/9a7afad6da0146c0897ae8fc64d82104/2026-1-10009.pdf
Så framkommer att nästan alla gärningsmän hade haft kontakt med någon samhällsaktör, hälso,- och sjukvården var den vanligaste. I en senare granskning hade exempelvis 46 av 56 gärningsmän haft kontakt med hälso,- och sjukvården under året före brottet, alltså cirka 82 %.
Citera
2026-08-18, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Precis!
"Psykiatrireformen" var en del i Göran Perssons "effektivisering av statsapparaten".

Ett sätt att spara pengar.
Omänskligt.

Ja, men man ska komma ihåg att vi befann oss i en ekonomisk kris då. Pengarna fanns inte.. Om pengar fanns i överflöd skulle man "aldrig" behöva spara.

Sen fanns det också att en del problem med mentalsjukhus. En del misskötsel och skam i dessa institutioner man bedrev. Men såklart inte huvudsakligen till varför man la ner. Men en ganska stor del orsak till varför politiken byte bana, vad jag förstått.
Senast redigerad av rawjudge 2026-08-18 kl. 16:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in