Citat:
Ursprungligen postat av
Dumdryg
Jag köper det och Allards X-inlägg där han skrev att vi borde ha en folkomröstning om NATO. Låt folket bestämma.
Men i förlängningen måste det ske ett uppvaknande i Ukrainakonflikten att vad fan tjänar Sveriges befolkning på att hälla skattepengar i det svarta hålet? Vad exakt får vi tillbaka? Vi behöver diesel och konstgödsel och det har Ryssland och vi tjänar noll och inget på att hetsa mot Ryssland.
Jag är helt enig med såväl dig som Allard gällande en folkomröstning. Jag hade respekterat valresultatet.
Problemet med att prata om det vanskliga i att skicka pengar och vapen till Ukraina är att man ofelbart blir anklagad för både det ena och det andra. Folk är oförmögna att se bortom svart och vitt. I grund och botten handlar det om ett långsiktigt ansvarstagande för oss själva, inte en signal till Putin att vi lagt oss ner med blottade strupar.
Det vore bra om Allard och ÖP kunde kasta ut åtminstone ett litet köttben i form av ett tydligt ställningstagande i någon av våra miljarder dagsaktuella konflikter. Ett exempel vore det här med folkomröstningar rent generellt. Euron lär vi väl bli påtvingade vare sig vi vill eller inte. Där har han något att ta tydlig ställning mot (eller åtminstone för en folkomröstning).