2026-08-19, 21:16
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Typ så, vill jag minnas. Eller i alla fall att Sverige inte borde ha gått med i Nato. Och lite generella uttalanden om att utrikespolitik överhuvudtaget är överreklamerat. Sverige bör inte agera fullt så reaktionärt i utrikespolitik, utrikespolitik är en avledningsmanöver i svensk politisk debatt, ytisar bör inte tillåtas demonstrera för främmande makts sak på våra gator och torg, osv. Därifrån ett långt steg till att ta Putin i försvar, som Quislingstrand gör.
Sammanfattningen är nog att Allard inte är så intresserad av utrikespolitik alls, och inte vill öda tid på att diskutera den.

https://x.com/Markus_Allard/status/2082213924242686317

Aha. Det borde han skylta bättre med.
Citera
2026-08-19, 21:34
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Aha. Det borde han skylta bättre med.

Han kan väl inte gärna skylta med något han inte vill diskutera?
Citera
2026-08-19, 21:37
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Han kan väl inte gärna skylta med något han inte vill diskutera?

Men för helvete. Han måste ju skylta med vilken politik han vill driva om vi ska rösta på honom.
Citera
2026-08-19, 22:26
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Men för helvete. Han måste ju skylta med vilken politik han vill driva om vi ska rösta på honom.

Min poäng är att den politik han vill skylta med, är inrikespolitisk sådan. Alltså vill han inte öda medietid på att prata om utrikespolitiska frågor. Och medietid är en väldigt begränsad budget.
Citera
2026-08-19, 22:37
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Min poäng är att den politik han vill skylta med, är inrikespolitisk sådan. Alltså vill han inte öda medietid på att prata om utrikespolitiska frågor. Och medietid är en väldigt begränsad budget.

Ja men nu ställer han upp i riksdagsvalet och då vill vi som inte bor i Örebro län veta om det här är ett alternativ att rösta på och då är Sveriges utrikespolitik en del av frågan.
Vad ska vi ödsla skattepengar på?

Personligen tycker jag att vi ska gå ur EU och NATO och det hade Allard kunnat tjäna på att berätta var han står i de frågorna.
Citera
2026-08-19, 22:55
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Personligen tycker jag att vi ska gå ur EU och NATO och det hade Allard kunnat tjäna på att berätta var han står i de frågorna.

Allard är smart nog att förstå att även om många potentiella ÖP-väljare lär vara kritiska till EU är det fortfarande för tidigt att börja tala om NATO-utträde. Ryssfobin sitter hårt inpiskad i många av de nationalister som övergivit SD, och det kommer att ta jävligt lång tid seriöst kunna diskutera detta utan att bli översköljd av "vatnik", "smakar Putins kuk gott?" och dylikt. Bättre då att lägga fokus på sådant ALLA är trötta på, nämligen babberiet och dess kostnader.
Citera
2026-08-19, 23:06
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Allard är smart nog att förstå att även om många potentiella ÖP-väljare lär vara kritiska till EU är det fortfarande för tidigt att börja tala om NATO-utträde. Ryssfobin sitter hårt inpiskad i många av de nationalister som övergivit SD, och det kommer att ta jävligt lång tid seriöst kunna diskutera detta utan att bli översköljd av "vatnik", "smakar Putins kuk gott?" och dylikt. Bättre då att lägga fokus på sådant ALLA är trötta på, nämligen babberiet och dess kostnader.

Jag köper det och Allards X-inlägg där han skrev att vi borde ha en folkomröstning om NATO. Låt folket bestämma.

Men i förlängningen måste det ske ett uppvaknande i Ukrainakonflikten att vad fan tjänar Sveriges befolkning på att hälla skattepengar i det svarta hålet? Vad exakt får vi tillbaka? Vi behöver diesel och konstgödsel och det har Ryssland och vi tjänar noll och inget på att hetsa mot Ryssland.
Citera
2026-08-19, 23:36
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Jag köper det och Allards X-inlägg där han skrev att vi borde ha en folkomröstning om NATO. Låt folket bestämma.

Men i förlängningen måste det ske ett uppvaknande i Ukrainakonflikten att vad fan tjänar Sveriges befolkning på att hälla skattepengar i det svarta hålet? Vad exakt får vi tillbaka? Vi behöver diesel och konstgödsel och det har Ryssland och vi tjänar noll och inget på att hetsa mot Ryssland.

Jag är helt enig med såväl dig som Allard gällande en folkomröstning. Jag hade respekterat valresultatet.

Problemet med att prata om det vanskliga i att skicka pengar och vapen till Ukraina är att man ofelbart blir anklagad för både det ena och det andra. Folk är oförmögna att se bortom svart och vitt. I grund och botten handlar det om ett långsiktigt ansvarstagande för oss själva, inte en signal till Putin att vi lagt oss ner med blottade strupar.

Det vore bra om Allard och ÖP kunde kasta ut åtminstone ett litet köttben i form av ett tydligt ställningstagande i någon av våra miljarder dagsaktuella konflikter. Ett exempel vore det här med folkomröstningar rent generellt. Euron lär vi väl bli påtvingade vare sig vi vill eller inte. Där har han något att ta tydlig ställning mot (eller åtminstone för en folkomröstning).
Citera
2026-08-19, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Glöm inte horderna av helt och hållet meningslösa transferiat-parasiter som kanske känner att deras anställningar kan hotas om Allards frågor får mer uppmärksamhet.
Det har du väldigt rätt i
Citera
2026-08-19, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Den teorin håller jag med till 100%.

Jag bad min mor 80+ med nedärvd ideologisk partitillhörighet (S), och inte en aning om vem MA är, att lyssna på intervjun.
Hennes åsikt var att han var tydlig och vettig.

Inläggen här styrs bara av vilka man sympatiserar med och har därför ingen bärighet eller substans alls att förhålla sig till.

Tror inte så många här inne ens har lyssnat på intervjun, varken de som är för eller emot MA.

Citat:
Ursprungligen postat av Dottertillendotter
Ja, kanske i några fall. Men de flesta tror jag bara känner sig hotade av hans uppriktighet och mod.

Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Anledningen till huggen på Markus Allard är enbart för att han snor röster från tidö väljare.
Tidö är ett sjunkande skepp men väljarna försöker allt de kan för att hugga ner honom.
Vi får se om en månad vilket stöd han lyckats skapa ihop
Citera
2026-08-20, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Har ingen aning förmodligen ingen total idiot.

Att du är dum i huvudet, råder det väl inga tvivel om.

Ad hominem med, riktig SD-conny är du. Ska vi gissa på importerad thaifru med? Sluta svara mig, jag har korrigerat ditt trams. Visa lite tacksamhet
Citera
2026-08-20, 09:14
Medlem
Snälla Örebroare, rösta in Allard i riksdagen. Partiledardebatterna hade blivit helt fantastiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in