Citat:
Jag har en känsla av att folk som dricker en halvliter läsk på jobbet inte kommer att förvalta väljarnas förtroende med respekt. Sån är jag. Alla gör vi våra bedömningar.
Citat:
Att dricka en liten coke när man snackar (språkar) med folk i sin bostadsrättsförening är för mig en annan sak än att knäcka en långburk Monster när man sätter sig ned för en intervju med DN i kommunfullmäktige. Dels för att det är en annan typ av förtroendeposition (och betydligt mer skattepengar) Allard gör anspråk på. Dels för att Monster är för barn i högstadiet som vill fräcka sig när de springer till ICA på håltimmen, men är för rädda för beska smaker för att dricka öl. Dels för att knäcka en långburk läskeblask på jobbet är estetisk motbjudande, särskilt när man har tight, instoppad skjorta när man gör det.
Citat:
En helhetsbedömning består nog av hur artigt man bemöter medmänniskor, om man ger klara tydliga svar. Och så länge man är "hel och ren" spelar knappast valet av dryck knappast nån roll. Hade varit en sak om Markus hävt i sig starköl mitt på ljusa dagen. Jag kan (personligen) tycka att han framstår som "burdus" med vissa ordval (svordomarna åtminstone) men finns ju folk som tycker han är "pang på rödbetan" och inget fikonspråk (går ju bra i opinionen) Hans val av koffein-haltig dryck tycker jag att "paternalistiska åldringar" inte behöver peta i
Om en helhetsbedömning består av hur "artigt" man bemöter medmänniskor behöver nog Allard knappast slaska energisaft på jobbet för att diskvalificeras. Han är en av de mest oartiga partiledarna i svensk partihistoria. Är väl rätt uppenbart att han har valt det spåret som en del av sin image, att vara brötig, skrika i kommunfullmäktige (medan folk filmar honom till ÖP:s tiktok), och köra hårt på att "skippa skitsnacket och säga som det är till vanligt folk", dvs att alla politiker (utom han?) är efterblivna sellouts, och att alla (utom han?) ljuger och poserar. Ganska klassisk populism på det sättet.
Vet inte om jag kan passera som en "paternalistisk åldring" i just den här frågan. Jag är nästan precis lika gammal som Allard. Just därför reagerar jag extra starkt på att han sitter och snuttar på läskeblask på jobbet som att det fortfarande var 2001 och vi satt på något internetcafé och spelade Starcraft. Det är det inte. Det är 2026, slut på LANandet, och han lyfter en fet politikerlön finansierad av skattemedel.
Citat:
Jag röstar inte på partier som har "större delen" av sitt partiprogram tillgängligt för allmänheten att läsa, utan föredrar partier som har hela sitt partiprogram tillgängligt för allmänheten att läsa.