Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Det finns fyra ord som beskriver förflyttningen från tips via rekommendation till tvingande:
*Kan - Du kan göra på detta sätt... (...men det finns flera olika alternativ)
*Bör - Du bör göra på detta sätt... (...och det är det bästa bland flera alternativ)
*Ska¹ - Du ska göra på detta sätt... (...om du gör det, men du behöver inte göra det)
*Ska² - Du har till uppgift att göra detta... (...och det sker ofta enligt föreskriven plan)
*Måste - Du måste göra detta... (...vilket är ett krav för att du ska kunna...)
Snygg förklarande skala.
Men tycker Ska¹ är väldigt beroende på sammanhang. Av svartvit, hård, och beivrande auktoritet så är det ett rent måste, möjligen
starkare än ett "måste" i min mening - möjligen just för att den negativa versionen är mer lik den positiva, som i helhet gör ordet tydligare och klarare, dvs; "ska inte" vs "måste inte".
På en [Positivt 0 - - - - 10 Negativt] Tvingande-skala.
Skulle jag sätta positivt "måste" på 1 poäng. "Ska" på 2.
Men negativt "måste" på 5 (helt neutralt) och negativt "ska" på 9.
Och då blir "ska" på något vis tydligare även på det positiva, för att det är 7 poäng mellan, medan det bara är 4 poäng mellan för "måste". (antar 3-4 personer som fattar vad jag menar, men de 3-4 personerna fattar
precis vad jag menar)
Är det en mamma, pappa, eller annan auktoritet du har ett känslomässigt varmt förhållande till så passar din förklaring in.
Lägger man på följeord så blir det svagare än "kan", tex "Du ska väl..."
Men alla beordrande/rekommendation/tips-orden har följeord som kan ändra styrkan, tex
ju (kan ju, bör ju, ska ju, måste ju)
väl
bara
Alla är dock sänkande av styrkan.
Enda stärkande följeorden jag kan komma på är svärord (eller följe-följeord).
ska för helvete
måste ju förfan
Men hade ju (för satan) inte gjort en lagbok tydligare, snarare det omvända.