Citat:
Ursprungligen postat av
kaerakel
Civilingenjörerna jag känner är också riktiga resurssänken. Vet flertalet juniorer som är totalt värdelösa trots fina examen. Har så svårt att tro på den där nidbilden av YH:are.
Pseudokod lär dom sig snabbt. Ordo är ändå sällsynt att dom förstår. Satt i ett projekt med en störig besserwisser som forskat på CERN, hon förstod inte varför hennes lösning var så långsam. Problemet var att vi fått i ett NP-svårt problem i knät. Så idioter finns det gått om oavsett utbildning. Svenskar är för jävla insnöade på examen och titlar…
Jag säger verkligen inte att alla juniora civilare är Guds gåva till mänskligheten. Jag säger bara att de flesta YH:are var för dåliga för att komma in på ingenjörsutbildningar. Än mindre gå färdigt dem. Så det är skrapet som är kvar som går YH-utbildningarna. Inte de man vill anställa.
Som jag avslutade finns det ett fåtal som också gör en karriärsförändring från ingenjör till ingenjör inom IT som kör YH-utbildningen, och då kan det helt klart vara värt att ta in personen och känna på den.
Det är inte att de inte kan lära sig pseudokod, du behöver det nästan aldrig. Problemet är att de har svårt att förstå varför man ska ha pseudokod.
Detsamma med Ordo. Att du en gång kunnat Ordo gör att du förstår logiken bakom. Om din funktion kostar n, och du kör den rekursivt l gånger, så är du ganska fucked när l växer, men inte lika fucked om n växer. Om din funktion kostar O(1) så är det förhållandevis lugnt att l växer, men du borde ändå testa med ett relativ högt l-värde.
Det här är enkel logik som YH-utbildade inte kan. De förstår inte ens problemet innan de commitat kod som gör felet. Därför måste man finkamma deras kod åtminstone första året och det kostar resurser. Eller så är man fine med att släppa buggar, men de flesta chefer gillar inte när användarna vänder sig emot deras team.