2026-08-16, 12:21
Medlem
Läste precis Aftonbladets artikel om den 11-åriga flickan som varit hemma från skolan i ett år och nu ligger isolerad på sitt rum. Mamman beskriver hur familjen har provat i princip allt, från belöningar och anpassningar till hot och att försöka tvinga henne in i bilen.

Det som fastnade hos mig är att det verkar ha gått så långt att själva frågan om hur man får barnet till skolan nästan blivit fel fråga.

Hur hamnar man ens här?

Jag har svårt att förstå var gränsen går mellan att barnet faktiskt mår så dåligt att man måste anpassa hela situationen efter det, och att man samtidigt riskerar att cementera ett beteende som gör att barnet blir ännu mer isolerat. 11 år är trots allt väldigt ungt. Om barnet inte går till skolan, knappt lämnar hemmet och till slut ligger ensam i ett mörkt rum, hur ser man då på konsekvenserna om ett, fem eller tio år?

Är dagens skola verkligen så dåligt anpassad att vi får tiotusentals barn som inte klarar av den?

Har vi samtidigt blivit för dåliga på att ställa krav på barn? Rent generellt, hur tycker ni att samhället borde hantera så kallade hemmasittare?

https://www.aftonbladet.se/family/a/m0vG3E/jeanettes-11-aring-isolerar-sig-hemma-kommer-aldrig-ga-tillbaka
Citera
2026-08-16, 12:32
Medlem
jakirosmothers avatar
kanske mobbad i skolan?
Citera
2026-08-16, 12:37
Medlem
Custom_mades avatar
Låter som ADHD/autism.

Lider själv av dessa två förmodligen.

När jag var liten skippade jag så mkt skola som möjligt. Blev mobbad på skolan så jag gick inte dit.
Detta var innan man gav stöd till barn så stöd fick jag inte från skolans håll. Eller man gav stöd till mobbarna. Dom fick extra hjälp, åka på resor osv. För dom hade det värre. Jag däremot föll mellan stolarna. Skolkade otroligt mkt. Trivdes inte i min klass, alla var pluggisar och såhär i efterhand när jag möter dom i vuxen ålder inser jag att dom var väldigt inskränkta också.

Aa skolan är dålig. Lärarna är.dåliga. Föräldrarna är dåliga. Barnen får lida.

En sak ska vuxna ha rätt för sig och det är att dom har ansvar gentemot barn. När vi börjar lämpa över det ansvaret på barnen för att vi är.för.lata för att ge dom vettiga förutsättningar. Ja då är det inte barnens fel!

Finns massor av frågor. Blir hon mobbad? Vilka ämnen tycker hon LITE om? Har hon vänner? Förebilder? Vad gör dom andra barnen(är det bara telefoner som gäller?)
Hur stora klasser? Fördelning mellan könen i och etnicitet? Lärartäthet?

Jag tycker det låter som ADHD/autism iaf. När jag var barn blev jag lugn av att vara själv med datorn typ.
Citera
2026-08-16, 12:39
Medlem
Prekär situation. Man hade velat veta varför ett barn beter sig så. Att endast kalla barnet för ”hemmasittare” känns som en förenkling av vad som egentligen pågår.
Citera
2026-08-16, 12:54
Medlem
One2Manys avatar
Örfilar och bältet. Hot funkar enbart om det faktiskt finns konsekvenser att ignorera dem. Barn är så pass smarta att de snabbt lär sig att hot utan riktiga konsekvenser är meningslösa.

Barn behöver överlag mer stryk.
Citera
2026-08-16, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Örfilar och bältet. Hot funkar enbart om det faktiskt finns konsekvenser att ignorera dem. Barn är så pass smarta att de snabbt lär sig att hot utan riktiga konsekvenser är meningslösa.

Vilken vidrig människa du är.
Citera
2026-08-16, 13:19
Medlem
Man kan undra om lärarna påminner och ger tydliga exempel på varför eleverna behöver lära sig vissa ämnen. Sätta det i praktik. Ge barnen riktiga ”case” att lösa än att bara traggla. ”Case” anpassat efter nivå och ålder då.
Citera
2026-08-16, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many

Innan vi hade hemmasittare hade vi ungar som skolkade och mådde piss.

Det är på många plan en intressant fråga, hemmasitteriet.
Citera
2026-08-16, 13:45
Medlem
Verkar som mobbing och svårigheter med sociala situationer är faktorer. Barn kan vara väldigt elaka.
Citera
2026-08-16, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsusinomnibus
Verkar som mobbing och svårigheter med sociala situationer är faktorer. Barn kan vara väldigt elaka.

Tror inte alltid att det handlar om det.
Citera
2026-08-16, 14:34
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Vilken vidrig människa du är.

Rasblandare utan ett ben att stå på.

Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Innan vi hade hemmasittare hade vi ungar som skolkade och mådde piss.

Det är på många plan en intressant fråga, hemmasitteriet.

Hemmasitteri kan endast existera i en familj där sådant beteende accepteras och belönas. Man gör inte horungarna något tjänst genom att släppa kraven.

Tvinga dem till skolan. De får skolka, stöka, börja tjuvröka och allt annat de behöver göra för att forma en egen identitet. Men de måste lära sig att livet är en enda lång harang av saker man inte vill göra men måste lära sig stå ut med, och funkar inte dialog så måste konsekvensen väga oändligt mycket tyngre än alternativet
Citera
2026-08-16, 14:36
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Vet inte om jag missat något i artikeln. Men det framgår inte tydligt om barnet har en funktionsnedsättning eller något psykiatriskt bakom? Hon mår så dåligt att hon har mörkt i sitt rum och isolerar sig. I skolan gömmer hon sig och äter inte. Människor och uppgifter i skolan gör att hon inte vill till skolan. Hon känner sig ensam. Men lärarna menar att hon har kompisar.

Utan att veta mer än vad som framgår ser jag ett trasigt barn som mår väldigt dåligt. Så dåligt att jag ser risken för suicid i en väldigt ung ålder.

Är skolan dåligt anpassad? Absolut!

Hur hemmasittare ska hanteras? Går knappt att säga då orsakerna och omständigheterna ser olika ut. Vissa kan man säkert tvinga till skolan "ändå". Vissa kanske kan ha skola delvis hemma på distans. Vissa kanske går att hemskola på heltid. Men det kräver väldigt mycket av föräldrarna att barn ska plugga hemma. Tror faktiskt inte de flesta föräldrar klarar av det så att barnen får den utbildning de faktiskt behöver. Så tror tyvärr inte det är väldigt enkelt att hantera alls. Det är väldigt komplext. I synnerhet när det är barn som har särskilda behov eller mår väldigt dåligt i grunden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in