2026-08-22, 11:55
Medlem
Verkar som Australien har gått samma väg som Sverige, dvs ingen mentalvård.
Det måste har funnits tecken på att det inte stod rätt till med mamman fats eftersom det inte finns vård som fångar upp dessa individer så kan det mest sjuka hända.
Citera
2026-08-22, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Man blir fascinerad av sånt här ändå av hur sjuka människor är. Undra hur barnet tillagades innan mamman åt upp ungen? Följde man något viralt Tiktok-recept, marinerades ungen i grillolja eller körde man långkok i Crockpotten?
Skulle vara intressant att få veta.
Citera
2026-08-22, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
De övergav inte gud. De hade sina egna gudar.
När man överger Gud så kan man ha väldigt många gudar varav några kräver människooffer.
Citera
2026-08-23, 13:37
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Konsensus bland de som forskar i etik är att moral är subjektivt.

Visst, de flesta oavsett kultur och värderingar håller ju med om att det är mer moraliskt att ge blombuketter än att mörda. Men frågan kan ju göras lite svårare än så, t ex genom "prisoners dilemma" eller "trolley problem". Men varför ska jag behöva sitta här och förklara filosofins grunder för dig? Jag nöjer mig med att konstatera att nej, moral är inte objektivt!

Hm, jag håller inte med. T.ex. enas ungefär 99,99% av världens befolkning om att Breivik (som du har som din profilbild) och hans massaker är en objektivt sjuk och bestialisk handling som förtjänar allt straff. Tvetydigt? Nej, jag tror inte det!
Citera
2026-08-28, 04:42
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attack-titan
Hm, jag håller inte med. T.ex. enas ungefär 99,99% av världens befolkning om att Breivik (som du har som din profilbild) och hans massaker är en objektivt sjuk och bestialisk handling som förtjänar allt straff. Tvetydigt? Nej, jag tror inte det!

Så om 99.99% tycker si och 0.01% tycker så, då menar du att detta skulle utgöra bevis på att en objektiv sanning existerar?

"100 miljarder flugor kan inte ha fel - ät skit", typ?
Citera
2026-08-28, 09:01
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Så om 99.99% tycker si och 0.01% tycker så, då menar du att detta skulle utgöra bevis på att en objektiv sanning existerar?

"100 miljarder flugor kan inte ha fel - ät skit", typ?

Det betyder att det är så sannolikt att risken att de 99,99% har fel är så liten att den är obefintllig.
Använd din hjärna istället för din röv för att tänka, ärthjärna.
Citera
2026-08-28, 09:07
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attack-titan
Det betyder att det är så sannolikt att risken att de 99,99% har fel är så liten att den är obefintllig.
Använd din hjärna istället för din röv för att tänka, ärthjärna.

Du tänker som en muslim som för första gången möter någon som inte erkänner att Allah existerar... "Eftersom 99.99% av mina brorsor tror på Allah så är det objektivt bevisat att han existerar"
Citera
2026-08-28, 09:11
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Du tänker som en muslim som för första gången möter någon som inte erkänner att Allah existerar... "Eftersom 99.99% av mina brorsor tror på Allah så är det objektivt bevisat att han existerar"

Nej, det betyder bara att du är en ärthjärna.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in