Citat:
Ursprungligen postat av
Master.Palm
Detta är idag ett stort samhällsproblem, inte bara hos MAGA även om dessa excellerar i beteendet, som måste tas på stort allvar.
Att ”min” åsikt är lika viktig och till och med lika sann (eller i värsta fall sannare) som/än din är en fin tanke som på något sätt finns i botten på hela resonemanget. Ur en ren betraktelse kan ju detta tyckas rätt och riktigt.
Men om jag, helt utan egna förkunskaper, diskuterar hjärnans komplexitet med en utbildad och praktiserande hjärnkirurg så gör vi ju inte det från samma utgångspunkt och min åsikt kan inte ha samma värde som hjärnkirurgens. Detta gäller all kunskap som i grunden baseras och valideras på vetenskaplig väg.
Däremot går det naturligtvis bra, ofta utifrån en jämnstark utgångspunkt, att diskutera känslobaserade ämnen som trosfrågor och viss filosofi som inte har samma tydliga svar som vetenskapsbaserade ämnen har.
Varför detta problem är extra påtagligt bland MAGA tror jag kommer från närstående rörelsen QAnon och deras ständigt återkommande uppmaning att ”själv leta efter svaret på en fråga”. De utgår från att all tillgänglig information (oavsett var dem finns och vem som är avsändare) på något sätt har samma värde och vet att dess följare endast tar till sig saker som stödjer deras redan på förhand bestämda åsikt. På detta sätt förstärker de en uppfattning de redan har och gräver sitt kaninhål djupare och djupare.
Det var just detta jag ville komma åt med mitt inlägg. Att som RFK jr som miljöjurist (ett ämne han faktiskt behärskar) men helt utan dokumenterad utbildning, kunskap och erfarenhet om klinisk virologi och immunolog ger sig in i en debatt, med Fauci och andra, i ett ämne han helt uppenbarligen inte behärskar, kan därför bara sluta tragiskt. Oavsett hur mycket han påstår sig ha sysslat med självstudier.
Givetvis.
Sen är de flesta här överens om att man sätter sin tilltro till etablerad vetenskap varje dag.
Jag kan ingenting om min bilmotor men varje gång jag vrider nyckeln så litar jag på att motorn inte exploderar. Jag gör det med utgångspunkten att NTSB i usa och trafikverket i Sverige har granskat min bilmodell till den grad att den aldrig skulle kunna få säljas till mig ifall den inte vore trafiksäker.
På samma sätt läser jag inte the Lancet men utgår från att någon som fått en Peter-reviewed artikel publicerad, troligtvis har nått vetenskaplig konsensus.
Just detta försöker MAGA rörelsen bekämpa.
Tar vi oljeindustrin så betalar de influencers och podcaster för att sprida tvivel hos den obildade massan. Vanligtvis unga män med ofullständig skolgång och som hellre ser på UFC än läser en artikel.
RfkJr vet precis vad han gör. Han tillämpar en mall som bäst sammanfattas i boken "the longest con. How Republicans grift" utav Joe Connasson