Citat:
Ursprungligen postat av
Master.Palm
Detta är idag ett stort samhällsproblem, inte bara hos MAGA även om dessa excellerar i beteendet, som måste tas på stort allvar.
Det är ett stort problem som populism utnyttjar framgångsrikt.
Korta klipp på insta el TikTok och videos där nån tredje part filtrerar uppgifter och med AI har det blivit värre.
Sen heter det 'flera källor säger'.... haha!
Detta är samtidigt drömläge för filterlösa personlighetsstörda - för att manipulera.
Citat:
Att ”min” åsikt är lika viktig och till och med lika sann (eller i värsta fall sannare) som/än din är en fin tanke som på något sätt finns i botten på hela resonemanget. Ur en ren betraktelse kan ju detta tyckas rätt och riktigt.
Helt klart rart. Men när det kommer till expertutlåtande i specifika ämnen har det ingen bäring som du skriver:
Citat:
Men om jag, helt utan egna förkunskaper, diskuterar hjärnans komplexitet med en utbildad och praktiserande hjärnkirurg så gör vi ju inte det från samma utgångspunkt och min åsikt kan inte ha samma värde som hjärnkirurgens. Detta gäller all kunskap som i grunden baseras och valideras på vetenskaplig väg.
Citat:
Däremot går det naturligtvis bra, ofta utifrån en jämnstark utgångspunkt, att diskutera känslobaserade ämnen som trosfrågor och viss filosofi som inte har samma tydliga svar som vetenskapsbaserade ämnen har.
Har försökt titta runt vilka som skulle promota denna medicinska frihet och värnande om konstitutionella rättigheter som RFKjr ylar om versus Fauci.
Det heter av personliga eller religiösa skäl.
Jag hittar bara i huvudsak kristendom där föräldrar väljer bort vaccin.
Finns många kloka och trevliga kristna men Magabasen verkar vara ett kapitel för sig själv.
Demoner och utbildningsform?
Ja. VARFÖR är Maga så benägna att falla för konspirationer? Det har jag undrat många gånger.
Många högre upp i leden är inte lågutbildade men troligen väldigt medvetna om att basen inte är det och predisponibla för manipulation på Quanonnivå.
Citat:
Det var just detta jag ville komma åt med mitt inlägg. Att som RFK jr som miljöjurist (ett ämne han faktiskt behärskar) men helt utan dokumenterad utbildning, kunskap och erfarenhet om klinisk virologi och immunolog ger sig in i en debatt, med Fauci och andra, i ett ämne han helt uppenbarligen inte behärskar, kan därför bara sluta tragiskt. Oavsett hur mycket han påstår sig ha sysslat med självstudier.
Att det står mellan vetenskap och DIY; Do-it-yourself är mer än övertydligt.
Att ha honom på posten som hälsominister är ett totalt vansinne.
Han borde ha fortsatt som miljöaktivist om han nu brinner för hälsa
Fått nån post på nåt annat utskott
Men märkligt nog går det bra att montera ner djurskydd parallellt och tillåta pesticider av samma regering.
Så jag kan endast se att RFKjr fortsätter med sina särintressen antivaxx, surkål och att leka extra testo med armhävningar.
Passande rubrik, haha. Han är ju katolik.
Tror det ligger en hel del i dessa reflektioner.
The gospel of science denial, from Galileo to RFK Jr.
Det har alltid funnits svindlare och ormoljeförsäljare, men idag erbjuder internet oändliga möjligheter för människor att "göra sin egen research" och hitta det som känns rätt för dem, så konspirationsteorier har blivit vårt samhälles lingua franca.
Vanföreställda narcissister som Trump och Kennedy, som innehar mäktiga positioner och sprider galna medicinska råd, är nu helt normalt.
https://www.salon.com/2026/08/13/childhood-vaccines-fall-prey-to-trumps-unholy-alliance/
Anthony Fauci’s Senate hearing proves we’re still living in 2020
Tyvärr verkar det som att vi är dömda att leva i det förbannade året till våra dagars slut.
Året avslutades med en positiv ton. Biden valdes till president, de nya covid-19-vaccinerna skulle snart bli tillgängliga och vi kände att vi kunde se fram emot en dag i en inte alltför avlägsen framtid då det inte var en potentiell dödsdom att gå till mataffären.
(..)
Men det stod snart klart att Trump inte kunde erkänna att han hade förlorat sin omvalskampanj, och i januari hade han och hans armé av surrogater och influencers arbetat sina MAGA-anhängare till en sådan frenesi att de stormade Kapitolium för att stoppa certifieringen av valresultatet.
Samtidigt var MAGA-anhängarna hemma, som med presidentens hjälp hade drivit fram botemedel mot ormolja och konspirationsteorier om viruset i månader, ovilliga att lämna sina olika besattheter.
De var inställda på att förvandla antivaccinrörelsen till en gigant som skulle vara redo att ta sig an hela det amerikanska folkhälsosystemet och utmana medicinsk vetenskap i allmänhet.
"Gör-din-egen-forskning"-gruppen hade känt sin makt, och de gillade den.
https://www.salon.com/2026/08/01/anthony-faucis-senate-hearing-proves-were-still-living-in-2020/