2026-08-18, 16:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det jag pratar om att vilken idiot som helst kan publicera och kalla det för forskning.
Och det är just dessa som de använder ibland.
Men kommentaren var inte i paritet med det mearshimer skrev - och därav nämnde jag peer review. Eftersom detta är den viktiga skiljeväggen inom forskning ang vart publikationer sker.

Utan peer review så är inte tidskriften ansedd som toppnivå. Eftersom tex metod och källor inte är granskade.
Citat:
Och givetvis sen när vi går över till de seriösa som publicerar, så granskar dom ju först och ibland blir det fel som med för autist-påståendet av vaccinationer.
Vet inte vad du har i åtanke, dvs vilken artikel och i vilken vetenskaplig tidskrift det var publicerat i?
Citat:
Men det jag menar då är att de använder dessa som vilken idiot som helst kan skriva och lämna in, så används dessa av såna som har svår konfirmationsbias.
Vilken idiot som helst passerar inte i tidskrifter med peer review.
Men om så är fallet så finns även faktorn att vetenskap är dynamisk.

Ett konfirmationsbias vore att hänge sig åt artiklar från 70-talet för att det stämmer med egna åsikten.

Kanske en enda artikel - för det finns inte mer forskat på ett visst område - och få det att låta som ett guldkorn. Med en lång lista med källhänvisning som verkar gedigen men är egentligen värdelös.

Att ignorera annan forskning. Detta gör RFKjr ofta och hans personkult hjälper till med resten och sprider dyngan.
Citat:
Nu vet jag inte om detta med missfall var bara rykten som de kollade över, eller om någon faktiskt påstod det.
En sak vad de gjorde var att ta det på allvar, och den diskussionen tolkar dårarna som att de visste något, fast allt de gjorde var att disktuera det förbehållslöst.
Missfall kopplat till covidvacccin är falskt, om det är vad du menar?
Vad som pågår är sedvanlig manipulativ propaganda. Skrev om det här:
(FB) Förhör i Senaten: Dr. Anthony Faucis dagböcker – avslöjandena som skakar narrativet
Citera
2026-08-18, 17:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men kommentaren var inte i paritet med det mearshimer skrev - och därav nämnde jag peer review. Eftersom detta är den viktiga skiljeväggen inom forskning ang vart publikationer sker.

Utan peer review så är inte tidskriften ansedd som toppnivå. Eftersom tex metod och källor inte är granskade.

Vet inte vad du har i åtanke, dvs vilken artikel och i vilken vetenskaplig tidskrift det var publicerat i?

Vilken idiot som helst passerar inte i tidskrifter med peer review.
Men om så är fallet så finns även faktorn att vetenskap är dynamisk.

Ett konfirmationsbias vore att hänge sig åt artiklar från 70-talet för att det stämmer med egna åsikten.

Kanske en enda artikel - för det finns inte mer forskat på ett visst område - och få det att låta som ett guldkorn. Med en lång lista med källhänvisning som verkar gedigen men är egentligen värdelös.

Att ignorera annan forskning. Detta gör RFKjr ofta och hans personkult hjälper till med resten och sprider dyngan.

Missfall kopplat till covidvacccin är falskt, om det är vad du menar?
Vad som pågår är sedvanlig manipulativ propaganda. Skrev om det här:
(FB) Förhör i Senaten: Dr. Anthony Faucis dagböcker – avslöjandena som skakar narrativet
Jag berättar hur de fungerar med forskning, jag vet vad som krävs för riktig forskning.
Kanske inte vart enda detalj.

Det var The Lancet som antivaccers lyckades få in en forskning om att vaccinationer leder till autism.
Tror det står i denna eller den andra flera ggr och mer detaljerat.
Blev sen borttagen då det var ingen forskningen.

NU pratar jag om lämna in forskning och få det publicerat, det är givetvis ingen av de stora, eller mellan.
Utan allt du behöver där, det är en text som ser ut som forskning och ett gäng dollars i näven, för mig det var endast $500 du behövde för få in den där.
Och det är detta skräpet de använder ibland, och säger, kolla det är forskning, fast det inte ens är det allt som oftast.
Du pratar om tidskrifter, där är det bra svårare om det är bra sådana, här pratar vi om en annan publicering som vilken idiot som helst kan göra och som har lite dollars i sin näve i utbyte.
Kanske du inte visste om dessa ställen existerade?
Sekundär fråga, har inte anitvaccers någon tidskrift med bluff forskning, för det låter som ett naturligt steg för dom att luras på det sättet.

Det handlar inte om det var falskt initialt, det handlade om att de tog det på allvar det som en del lyfte och kollade på det.
Men att när dom kollade över siffrorna så kom de fram till det fanns inget fog för påståendet.
Men såklart antivaccers har inte fått det memot
Citera
2026-08-18, 17:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Du pratar om tidskrifter, där är det bra svårare om det är bra sådana, här pratar vi om en annan publicering som vilken idiot som helst kan göra och som har lite dollars i sin näve i utbyte.
Kanske du inte visste om dessa ställen existerade?
Ja. Jag gjorde det.

Eftersom det var vad som togs upp och som du svarade på:
Citat:
Ursprungligen postat av mearshimer
Rfk Jr har aldrig publicerat en vetenskapsskrift i någon ansedd publikation
Som ansedd publikation inom forskning räknas tidskrifter med peer review och inte följande:
Citat:
Nu kan ju vilken idiot som helst "publicera" "forskning".
Senast redigerad av develi 2026-08-18 kl. 17:46.
Citera
2026-08-18, 18:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ja. Jag gjorde det.

Eftersom det var vad som togs upp och som du svarade på:

Som ansedd publikation inom forskning räknas tidskrifter med peer review och inte följande:
Jag pratar om en sak till, och där inget krävs för göra "forskning".
Och dessa som dessa dårarna använder, blanda inte ihop det, det är för skapa en förståelse att de inbillar sig annat.

Tror du själv att dårarna bryr sig om riktig forskning?
En sak till, inse jag pratar om vad de använder gärna, och inte så mycket om riktig forskning.
Som är att fördra alla dagar i veckan, över det skräpet som räcker att du står där med lite pengar i handen och kan påstå vilket skräp som helst.

Det finns inget för dig att svara på här, än inse dårarna gillar inte riktig forskning och publicerad sådan och på riktiga ställen som är välrenommerade.
Och fast de gjorde ett misstag med att publicera att vaccinationer hos småbarn ger autism, men de berättade ju sen det var ett stort misstag.
Citera
2026-08-18, 19:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag pratar om en sak till, och där inget krävs för göra "forskning".
Och dessa som dessa dårarna använder, blanda inte ihop det, det är för skapa en förståelse att de inbillar sig annat.
Jag blandar inte ihop.

Jag höll med Mearshimer, utifrån den markanta skillnaden om vad som betraktas som vetenskaplig artikel och forskning och la till peer review.

Jag är tämligen säker på att de flesta inte har en susning om skillnaderna - om de inte gått en kurs i vetenskaplig metodik på högskola eller uni.
Senast redigerad av develi 2026-08-18 kl. 19:22.
Citera
2026-08-18, 19:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag blandar inte ihop.

Jag höll med Mearshimer, utifrån den markanta skillnaden om vad som betraktas som vetenskaplig artikel och forskning och la till peer review.

Jag är tämligen säker på att de flesta inte har en susning om skillnaderna - om de inte gått en kurs i vetenskaplig metodik på högskola eller uni.
Jag också, och har aldrig varit en fråga för mig ens att ifrågasätta vad riktig forskning är.

Nä, dårarna tror skräpet är riktig forskning, och därför de är så patetiska i sin argumentation.
Citera
2026-08-19, 12:01
Medlem
Citat:
Jag blandar inte ihop.

Detta är idag ett stort samhällsproblem, inte bara hos MAGA även om dessa excellerar i beteendet, som måste tas på stort allvar.

Att ”min” åsikt är lika viktig och till och med lika sann (eller i värsta fall sannare) som/än din är en fin tanke som på något sätt finns i botten på hela resonemanget. Ur en ren betraktelse kan ju detta tyckas rätt och riktigt.

Men om jag, helt utan egna förkunskaper, diskuterar hjärnans komplexitet med en utbildad och praktiserande hjärnkirurg så gör vi ju inte det från samma utgångspunkt och min åsikt kan inte ha samma värde som hjärnkirurgens. Detta gäller all kunskap som i grunden baseras och valideras på vetenskaplig väg.

Däremot går det naturligtvis bra, ofta utifrån en jämnstark utgångspunkt, att diskutera känslobaserade ämnen som trosfrågor och viss filosofi som inte har samma tydliga svar som vetenskapsbaserade ämnen har.

Varför detta problem är extra påtagligt bland MAGA tror jag kommer från närstående rörelsen QAnon och deras ständigt återkommande uppmaning att ”själv leta efter svaret på en fråga”. De utgår från att all tillgänglig information (oavsett var dem finns och vem som är avsändare) på något sätt har samma värde och vet att dess följare endast tar till sig saker som stödjer deras redan på förhand bestämda åsikt. På detta sätt förstärker de en uppfattning de redan har och gräver sitt kaninhål djupare och djupare.

Det var just detta jag ville komma åt med mitt inlägg. Att som RFK jr som miljöjurist (ett ämne han faktiskt behärskar) men helt utan dokumenterad utbildning, kunskap och erfarenhet om klinisk virologi och immunolog ger sig in i en debatt, med Fauci och andra, i ett ämne han helt uppenbarligen inte behärskar, kan därför bara sluta tragiskt. Oavsett hur mycket han påstår sig ha sysslat med självstudier.
Senast redigerad av Master.Palm 2026-08-19 kl. 12:24.
Citera
2026-08-19, 13:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Detta är idag ett stort samhällsproblem, inte bara hos MAGA även om dessa excellerar i beteendet, som måste tas på stort allvar.
Det är ett stort problem som populism utnyttjar framgångsrikt.
Korta klipp på insta el TikTok och videos där nån tredje part filtrerar uppgifter och med AI har det blivit värre.
Sen heter det 'flera källor säger'.... haha!
Detta är samtidigt drömläge för filterlösa personlighetsstörda - för att manipulera.
Citat:
Att ”min” åsikt är lika viktig och till och med lika sann (eller i värsta fall sannare) som/än din är en fin tanke som på något sätt finns i botten på hela resonemanget. Ur en ren betraktelse kan ju detta tyckas rätt och riktigt.
Helt klart rart. Men när det kommer till expertutlåtande i specifika ämnen har det ingen bäring som du skriver:
Citat:
Men om jag, helt utan egna förkunskaper, diskuterar hjärnans komplexitet med en utbildad och praktiserande hjärnkirurg så gör vi ju inte det från samma utgångspunkt och min åsikt kan inte ha samma värde som hjärnkirurgens. Detta gäller all kunskap som i grunden baseras och valideras på vetenskaplig väg.
Citat:
Däremot går det naturligtvis bra, ofta utifrån en jämnstark utgångspunkt, att diskutera känslobaserade ämnen som trosfrågor och viss filosofi som inte har samma tydliga svar som vetenskapsbaserade ämnen har.
Har försökt titta runt vilka som skulle promota denna medicinska frihet och värnande om konstitutionella rättigheter som RFKjr ylar om versus Fauci.
Det heter av personliga eller religiösa skäl.
Jag hittar bara i huvudsak kristendom där föräldrar väljer bort vaccin.
Finns många kloka och trevliga kristna men Magabasen verkar vara ett kapitel för sig själv.
Demoner och utbildningsform?

Ja. VARFÖR är Maga så benägna att falla för konspirationer? Det har jag undrat många gånger.
Många högre upp i leden är inte lågutbildade men troligen väldigt medvetna om att basen inte är det och predisponibla för manipulation på Quanonnivå.
Citat:
Det var just detta jag ville komma åt med mitt inlägg. Att som RFK jr som miljöjurist (ett ämne han faktiskt behärskar) men helt utan dokumenterad utbildning, kunskap och erfarenhet om klinisk virologi och immunolog ger sig in i en debatt, med Fauci och andra, i ett ämne han helt uppenbarligen inte behärskar, kan därför bara sluta tragiskt. Oavsett hur mycket han påstår sig ha sysslat med självstudier.
Att det står mellan vetenskap och DIY; Do-it-yourself är mer än övertydligt.

Att ha honom på posten som hälsominister är ett totalt vansinne.
Han borde ha fortsatt som miljöaktivist om han nu brinner för hälsa
Fått nån post på nåt annat utskott

Men märkligt nog går det bra att montera ner djurskydd parallellt och tillåta pesticider av samma regering.

Så jag kan endast se att RFKjr fortsätter med sina särintressen antivaxx, surkål och att leka extra testo med armhävningar.

Passande rubrik, haha. Han är ju katolik.

Tror det ligger en hel del i dessa reflektioner.

The gospel of science denial, from Galileo to RFK Jr.

Det har alltid funnits svindlare och ormoljeförsäljare, men idag erbjuder internet oändliga möjligheter för människor att "göra sin egen research" och hitta det som känns rätt för dem, så konspirationsteorier har blivit vårt samhälles lingua franca.

Vanföreställda narcissister som Trump och Kennedy, som innehar mäktiga positioner och sprider galna medicinska råd, är nu helt normalt.
https://www.salon.com/2026/08/13/childhood-vaccines-fall-prey-to-trumps-unholy-alliance/

Anthony Fauci’s Senate hearing proves we’re still living in 2020

Tyvärr verkar det som att vi är dömda att leva i det förbannade året till våra dagars slut.

Året avslutades med en positiv ton. Biden valdes till president, de nya covid-19-vaccinerna skulle snart bli tillgängliga och vi kände att vi kunde se fram emot en dag i en inte alltför avlägsen framtid då det inte var en potentiell dödsdom att gå till mataffären.
(..)
Men det stod snart klart att Trump inte kunde erkänna att han hade förlorat sin omvalskampanj, och i januari hade han och hans armé av surrogater och influencers arbetat sina MAGA-anhängare till en sådan frenesi att de stormade Kapitolium för att stoppa certifieringen av valresultatet.

Samtidigt var MAGA-anhängarna hemma, som med presidentens hjälp hade drivit fram botemedel mot ormolja och konspirationsteorier om viruset i månader, ovilliga att lämna sina olika besattheter.

De var inställda på att förvandla antivaccinrörelsen till en gigant som skulle vara redo att ta sig an hela det amerikanska folkhälsosystemet och utmana medicinsk vetenskap i allmänhet.
"Gör-din-egen-forskning"-gruppen hade känt sin makt, och de gillade den.

https://www.salon.com/2026/08/01/anthony-faucis-senate-hearing-proves-were-still-living-in-2020/
Senast redigerad av develi 2026-08-19 kl. 13:45.
Citera
2026-08-19, 15:27
Medlem
Citat:
Det är ett stort problem som populism utnyttjar framgångsrikt.
Korta klipp på insta el TikTok och videos där nån tredje part filtrerar uppgifter och med AI har det blivit värre.
Sen heter det 'flera källor säger'.... haha!
Detta är samtidigt drömläge för filterlösa personlighetsstörda - för att manipulera.

Helt klart rart. Men när det kommer till expertutlåtande i specifika ämnen har det ingen bäring som du skriver:

Har försökt titta runt vilka som skulle promota denna medicinska frihet och värnande om konstitutionella rättigheter som RFKjr ylar om versus Fauci.
Det heter av personliga eller religiösa skäl.
Jag hittar bara i huvudsak kristendom där föräldrar väljer bort vaccin.
Finns många kloka och trevliga kristna men Magabasen verkar vara ett kapitel för sig själv.
Demoner och utbildningsform?

Ja. VARFÖR är Maga så benägna att falla för konspirationer? Det har jag undrat många gånger.
Många högre upp i leden är inte lågutbildade men troligen väldigt medvetna om att basen inte är det och predisponibla för manipulation på Quanonnivå.

Att det står mellan vetenskap och DIY; Do-it-yourself är mer än övertydligt.

Att ha honom på posten som hälsominister är ett totalt vansinne.
Han borde ha fortsatt som miljöaktivist om han nu brinner för hälsa
Fått nån post på nåt annat utskott

Men märkligt nog går det bra att montera ner djurskydd parallellt och tillåta pesticider av samma regering.

Så jag kan endast se att RFKjr fortsätter med sina särintressen antivaxx, surkål och att leka extra testo med armhävningar.

Passande rubrik, haha. Han är ju katolik.

Tror det ligger en hel del i dessa reflektioner.

The gospel of science denial, from Galileo to RFK Jr.

Det har alltid funnits svindlare och ormoljeförsäljare, men idag erbjuder internet oändliga möjligheter för människor att "göra sin egen research" och hitta det som känns rätt för dem, så konspirationsteorier har blivit vårt samhälles lingua franca.

Vanföreställda narcissister som Trump och Kennedy, som innehar mäktiga positioner och sprider galna medicinska råd, är nu helt normalt.
https://www.salon.com/2026/08/13/childhood-vaccines-fall-prey-to-trumps-unholy-alliance/

Anthony Fauci’s Senate hearing proves we’re still living in 2020

Tyvärr verkar det som att vi är dömda att leva i det förbannade året till våra dagars slut.

Året avslutades med en positiv ton. Biden valdes till president, de nya covid-19-vaccinerna skulle snart bli tillgängliga och vi kände att vi kunde se fram emot en dag i en inte alltför avlägsen framtid då det inte var en potentiell dödsdom att gå till mataffären.
(..)
Men det stod snart klart att Trump inte kunde erkänna att han hade förlorat sin omvalskampanj, och i januari hade han och hans armé av surrogater och influencers arbetat sina MAGA-anhängare till en sådan frenesi att de stormade Kapitolium för att stoppa certifieringen av valresultatet.

Samtidigt var MAGA-anhängarna hemma, som med presidentens hjälp hade drivit fram botemedel mot ormolja och konspirationsteorier om viruset i månader, ovilliga att lämna sina olika besattheter.

De var inställda på att förvandla antivaccinrörelsen till en gigant som skulle vara redo att ta sig an hela det amerikanska folkhälsosystemet och utmana medicinsk vetenskap i allmänhet.
"Gör-din-egen-forskning"-gruppen hade känt sin makt, och de gillade den.

https://www.salon.com/2026/08/01/anthony-faucis-senate-hearing-proves-were-still-living-in-2020/

Här i Sverige har vi ju precis fått vårt eget Gaines County utbrott där en grupp svenska mestadels kvarlevande hippies tillsammans med sina barn besökt festivalen Urkult, en ”flummfestival” som marknadsför sig som en alternativ och mångkulturell folk och världsmusikfestival i Näsåker, Ångermanland. Vi pratar hittills om 21 kända mässlingsfall. Fler är att vänta. Detta blir nämligen fallet när man har 1 smittbärare bland en hel grupp ovaccinerade barn/ungdomar.

Den huvudsakliga skillnad jag ser mellan USA och Sverige är att vi saknar bärande politiker, A-kändisar och andra liknande i toppen av antivaxx rörelsen, bara en massa sorgliga människor.

En annan och tydligare skillnad är att i USA verkar Anitivaxx rörelsen vara en alt.höger sak, medan i Sverige så är det bland vänstern på ytterkant, miljörörelsen, hos anarkister och andra liknande grupperingar vi finner antivaxxarna.
Senast redigerad av Master.Palm 2026-08-19 kl. 16:00.
Citera
2026-08-19, 16:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Här i Sverige har vi ju precis fått vårt eget Gaines County utbrott där en grupp svenska mestadels kvarlevande hippies tillsammans med sina barn besökt festivalen Urkult, en ”flummfestival” som marknadsför sig som en alternativ och mångkulturell folk och världsmusikfestival i Näsåker, Ångermanland. Vi pratar hittills om 21 kända fall. Fler är att vänta. Detta blir nämligen fallet när man har 1 smittbärare bland en hel grupp ovaccinerade barn/ungdomar.

Den huvudsakliga skillnad jag ser mellan USA och Sverige är att vi saknar bärande politiker, A-kändisar och andra liknande i toppen av antivaxx rörelsen, bara en massa sorgliga människor.

En annan och tydligare skillnad är att i USA verkar Anitivaxx rörelsen vara en alt.höger sak, medan i Sverige så är det bland vänstern på ytterkant, miljörörelsen, hos anarkister och andra liknande grupperingar vi finner antivaxxarna.
Har ingen aning om hur det ser ut i Sveige - men att MAGA och MAHA går hand i hand återspeglas även i detta forum.
En politisk högerrörelse baserad på humbug rakt igenom och med tanke på det religiösa tillståndet i USA verkar det lättare ha fått fäste.
Alltså avarter som MAGA-kristna som tycks inbilla sig att allt var bättre förr om det så är tradwifes eller tiden innan medborgarrättsrörelsen och vacciner.
Trumps golden age kanske?
Konserverade in absurdum. Som kapat GOP.
Citera
2026-08-19, 16:48
Medlem
Citat:
Har ingen aning om hur det ser ut i Sveige - men att MAGA och MAHA går hand i hand återspeglas även i detta forum.
En politisk högerrörelse baserad på humbug rakt igenom och med tanke på det religiösa tillståndet i USA verkar det lättare ha fått fäste.
Alltså avarter som MAGA-kristna som tycks inbilla sig att allt var bättre förr om det så är tradwifes eller tiden innan medborgarrättsrörelsen och vacciner.
Trumps golden age kanske?
Konserverade in absurdum. Som kapat GOP.
Det som är lite märkligt är att på 50-talet så var det kvinnorna som ville ha hårda straff och högerpolitik. Nu är det tvärtom så att kvinnorna är betydligt mer till vänster.

Själv misstänker jag att det blivit naturligt I och med att kvinnor numera i mycket högre utsträckning än män utbildar sig.

Utbildning är ett botemedel mot dumhet, MAGA och en politik långt till höger.
Citera
2026-08-19, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Det som är lite märkligt är att på 50-talet så var det kvinnorna som ville ha hårda straff och högerpolitik. Nu är det tvärtom så att kvinnorna är betydligt mer till vänster.

Själv misstänker jag att det blivit naturligt I och med att kvinnor numera i mycket högre utsträckning än män utbildar sig.

Utbildning är ett botemedel mot dumhet, MAGA och en politik långt till höger.

Det finns mycket som tyder på att du gjort en riktig analys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in