2026-08-16, 18:21
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det må så vara, men min uppfattning är ändå att svenskar överlag skiljer sig ganska så ordentligt både mot danskar, amerikanare och hel del andra i Europa när det gäller sociala behovet, vem man pratar med osv. Det finns en hel del på Youtube som handlar just om detta att svenskar inte gärna släpper in nya bekantskaper utan umgås ofta i mindre grupper av folk som man känt sedan barndomen och livet igenom trots att vi är fler i landet och bor mer tätt inpå varandra än tidigare.

Det fetade är Bullshit. Tror du inte folk kan bli nära vänner med folk de träffar i vuxen ålder, t.ex. genom jobb eller politik eller idrott? Och hur många har kvar alla sina barndomsvänner? Knappt någon jag känner. Jag själv känner ingen jag gick i samma klass med som liten, vilket delvis beror på att jag inte bor där längre. Dessutom förändras personer och därför inte har något gemensamt längre med en barndomsvän. Det ser jag hela tiden i min bekantskapskrets. Bara för att ni har gemensamt när ni är 12 år betyder inte att ni har det som 30-åringar.

Jag som följer SD's ungdomsförbund ser ju hur folk där blir goda vänner trots att de inte kände varandra som barn eller är från samma del av landet. Samma sak ser man inom ishockeyn till exempel.
Citera
2026-08-16, 19:20
Bannlyst
Finns ju ingenting att prata om. Efter en stund blir allt bara samma sak om och om igen och man störs av av sociala fjollbögar.
Citera
2026-08-16, 19:27
Avstängd
Grontarskonts avatar
Tacka mobilen för det! samt de som fastnat framför datorn!
Citera
2026-08-16, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
En studie utförd av två amerikanska psykologer visar att folk använder 30 procent färre ord än för 20 år sedan.

En förklaring är att folk använder så mycket skärmtid så att de inte längre pratar med folk lika mycket, och detta gäller även när folk ska köpa mat osv eftersom man kan göra det digitalt.

Vad gör detta med folks sociala färdigheter? Har detta gjort folk mer autistiska?

https://www.document.no/2026/08/15/samtalen-er-i-ferd-med-a-do-ut-folk-bruker-30-prosent-faerre-ord-enn-for-tyve-ar-siden/

Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Ja det är nog sant men vette fan om det beror på skärmtid. Har nog en del att göra med det men inte fullt ut för mig.

Stora undersökningar är intressanta. Många deltagare betyder större trovärdighet.
Men man ska alltid ha en skeptisk inställning:
- till ex. kan folk ha mindre tid med varandra. dvs det kan finnas flera orsaker. Färre möten.

Men jag kan konstatera att precis varenda kotte sitter och stirrar ner i sin telefon när tåget sätter sig i rörelse. När vi åkt cirka 20 minuter så lägger de äldre ner sina telefoner medan de unga fortsätter. Till och med småttingar har telefon med något barnprogram.
Men när vi närmar oss resans mål, så sitter de unga fortfarande och bligar ner på nallen.
Stor sannolikhet de sagt några ord - om man inte varit så bunden vid skärmen.
Citera
2026-08-16, 21:00
Medlem
israelisinnocents avatar
Teknologi gör mänskligheten lat
Citera
2026-08-17, 06:42
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snakewatch
Finns ju ingenting att prata om. Efter en stund blir allt bara samma sak om och om igen och man störs av av sociala fjollbögar.
Ungefär så.

Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Stora undersökningar är intressanta. Många deltagare betyder större trovärdighet.
Men man ska alltid ha en skeptisk inställning:
- till ex. kan folk ha mindre tid med varandra. dvs det kan finnas flera orsaker. Färre möten.

Men jag kan konstatera att precis varenda kotte sitter och stirrar ner i sin telefon när tåget sätter sig i rörelse. När vi åkt cirka 20 minuter så lägger de äldre ner sina telefoner medan de unga fortsätter. Till och med småttingar har telefon med något barnprogram.
Men när vi närmar oss resans mål, så sitter de unga fortfarande och bligar ner på nallen.
Stor sannolikhet de sagt några ord - om man inte varit så bunden vid skärmen.
Så är det säkert.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in