2006-09-14, 11:06
Medlem
har sökt runt på ämnet men inte hittat ngt svar. kollar just nu efter annan lägenhet (hyresrätt), och i en annons på en trea så står det att el ingår i hyran. jag är van vid att vatten ingår i hyran men el också? hur går det ihop för de som äger hyreshuset? elen är ju inte billig precis, det handlar om flera tusenlappar om året då i sk. hyresavdrag......eller har de möjligtvis varit fula och bakat in ett fastpris i hyran?
Citera
2006-09-14, 11:34
Medlem
woofers avatar
Det är inbakat som ett fast pris i hyran. Förbrukar du lite så förlorar du på det, förbrukar du mycket så vinner du på det.
Citera
2006-09-14, 11:38
Medlem
Varmhyra (el o vatten) och kallhyra (bara vatten). När det är dags för hyreshöjningar brukar de med varmhyra få en högre hyreshöjning än de med kallhyra.
Citera
2006-09-14, 11:43
Medlem
woofers avatar
Citat:
Varmhyra (el o vatten) och kallhyra (bara vatten). När det är dags för hyreshöjningar brukar de med varmhyra få en procentuellt högra höjning än de med kallhyra.

Vid varmhyra ingår vatten/varmvatten +uppvärmning. Vid kallhyra så ingår bara vatten och man får själv stå för uppvärming och varmvatten. El kan ingå i varmhyra men gör det oftast inte.
Citera
2006-09-14, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Vid varmhyra ingår vatten/varmvatten +uppvärmning. Vid kallhyra så ingår bara vatten och man får själv stå för uppvärming och varmvatten. El kan ingå i varmhyra men gör det oftast inte.

jaha okej. Jag trodde elen alltid ingick vid varmhyra.
Citera
2006-09-14, 11:51
Medlem
spliffsters avatar
El ingick också för mig i en tidigare bostad, vilket var helt underbart för mig. Jag som har igång datorer, TV-apparater och massa annan elektronisk utrustning dygnet runt tjänade en fin hacka på det. Nuförtiden är elräkningen min största utgift efter hyran. Blä.
Citera
2006-09-14, 11:56
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gg
har sökt runt på ämnet men inte hittat ngt svar. kollar just nu efter annan lägenhet (hyresrätt), och i en annons på en trea så står det att el ingår i hyran. jag är van vid att vatten ingår i hyran men el också? hur går det ihop för de som äger hyreshuset? elen är ju inte billig precis, det handlar om flera tusenlappar om året då i sk. hyresavdrag......eller har de möjligtvis varit fula och bakat in ett fastpris i hyran?
I praktiken ar det naturligtvis ett fast pris. Bostadsbolaget vet ungefar hur mycket el som hyresgasterna gor at och satter hyran darefter. Hade det sa en gang i tiden och tyckte det var ganska praktiskt att slippa en rakning och att behova fundera pa elpriser och liknande.

Tycker forresten aldrig att elpriset ar nagot att tjafsa om for den som bor i lagenhet och bara anvander det till det vanliga hushallet. For de med elvarmda villor kan jag tanka mig att det ar varre...
Citera
2006-09-14, 12:22
Medlem
grens avatar
Det finns ett nytt system nu också, som vi har i vårt hus. Hyresvärden har köpt upp mätarna i källaren (efter godkännande av alla hyresgäster) och förhandlar om nätavgift osv. M a o slipper vi som hyresgäster nätavgiften och betalar ett bättre pris för elen, eftersom bostadsbolaget kan förhandla för flera kunder på en gång.

Nackdelarna: Man kan inte byta leverantör. Dyrt om man använder väldigt mycket el.

Fördelarna: Elen mäts varenda månad på läsarna i källaren. Elpriset kommer på hyresavin. Billigare om man använder normalt med el.
Citera
2006-09-14, 12:36
Moderator
Tystnads avatar
Kanske inte exakt detta du har ,men det finns en variant ,där bostadsbolag eller bostadsrättföreningen ansvarar för debiteringen av elströmmen.Rent praktisk går det till så att en ny mätare kopplas in som mäter ALL ström till fastigheten ,det blir alltså bara ett el abonnemang till hyreshuset istället för kanske 21 olika abonnemang till 20 hyresgäster ,+ en för fastighetens allmänna el i källare & trapphus osv.Man gör alltså en större besparing på abonnemangs kostnaden.Nackdelen är att hyresvärden eller Bostadsrättföreningen själva ansvarar för debitering av ström kostnaden till dem olika hyresgästerna (i regel låter man dem ursprungliga mätarna till varje lgh sitta kvar) genom att läsa av elmätarna och debitera via hyresavin ,en hel del adminstrativt mer arbeta alltså,inte alla som vill ta på sig detta jobb.

Edit: såg att gren precis skrivit om samma system
Citera
2006-09-15, 21:51
Medlem
SNIFF2s avatar
Intressant sätt att ta hand om elräknignen.
Citera
2006-09-18, 12:51
Medlem
mobeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Det är inbakat som ett fast pris i hyran. Förbrukar du lite så förlorar du på det, förbrukar du mycket så vinner du på det.
Du menar väl "förbrukar upp till en satt mängd"? Vi har elen inbakad i avgiften till bostadsrättföreningen. Men bara upp till en viss förbrukning. Över denna blir det till att betala det överskjutande beloppet.
Citera
2006-09-18, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mobeus
Du menar väl "förbrukar upp till en satt mängd"? Vi har elen inbakad i avgiften till bostadsrättföreningen. Men bara upp till en viss förbrukning. Över denna blir det till att betala det överskjutande beloppet.

Nej man får förbruka hur mycket man vill utan att man får betala extra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in