Jag har alltid haft betydligt svårare att komma ihåg folks namn än vad andra verkar ha. Jag har jobbat på min nuvarande arbetsplats i lite över ett år, och jag kan bara namnen på typ 6 av mina närmsta kollegor och 2 chefer, plus två brudar som jag har lagt på minnet bara för att de är snygga. Min arbetsplats har 300 anställda, varav jag dagligen interagerar med cirka 40.
Det är flera som varje dag säger god morgon *mitt namn*, men jag har ingen aning om vad han/hon heter. Några gånger har jag t.o.m stött på någon i fikarummet som vet vad jag heter, men jag kan inte ens minnas att jag någonsin sett människan. När jag gick i skolan tog det ungefär ett år innan jag kunde namnen på alla i min klass.
Är det fler som upplever samma sak? Är det normalt?
Jag tror det grundar sig mer på ett totalt ointresse för att lära mig namnen på folk jag inte bryr mig det minsta om än någon slags psykisk störning, för namnen på mina närmsta kollegor och chefer lärde jag mig på typ 2-3 veckor. Och om jag läser om typ någon intressant romersk general så memorerar jag hans namn direkt, men namnet på någon kärring på jobbet som pratar med mig varje dag lägger jag inte alls på minnet.
Det är lite svårt att lösa nu också, jag kan liksom inte bara säga till någon jag pratat nästan dagligen med i ett år "Du förresten, vad var det du hette?"
Mod får flytta till psykologi eller nåt om det passar bättre.