2026-08-14, 15:25
Medlem
Jag har alltid haft betydligt svårare att komma ihåg folks namn än vad andra verkar ha. Jag har jobbat på min nuvarande arbetsplats i lite över ett år, och jag kan bara namnen på typ 6 av mina närmsta kollegor och 2 chefer, plus två brudar som jag har lagt på minnet bara för att de är snygga. Min arbetsplats har 300 anställda, varav jag dagligen interagerar med cirka 40.

Det är flera som varje dag säger god morgon *mitt namn*, men jag har ingen aning om vad han/hon heter. Några gånger har jag t.o.m stött på någon i fikarummet som vet vad jag heter, men jag kan inte ens minnas att jag någonsin sett människan. När jag gick i skolan tog det ungefär ett år innan jag kunde namnen på alla i min klass.

Är det fler som upplever samma sak? Är det normalt?
Jag tror det grundar sig mer på ett totalt ointresse för att lära mig namnen på folk jag inte bryr mig det minsta om än någon slags psykisk störning, för namnen på mina närmsta kollegor och chefer lärde jag mig på typ 2-3 veckor. Och om jag läser om typ någon intressant romersk general så memorerar jag hans namn direkt, men namnet på någon kärring på jobbet som pratar med mig varje dag lägger jag inte alls på minnet.

Det är lite svårt att lösa nu också, jag kan liksom inte bara säga till någon jag pratat nästan dagligen med i ett år "Du förresten, vad var det du hette?"

Mod får flytta till psykologi eller nåt om det passar bättre.
Citera
2026-08-14, 15:50
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Själv är jag tvärtom. Har väldigt lätt för att komma ihåg namn och veta vad andra heter. Även folk jag egentligen inte träffat nämnvärt. Men upplever att det överlag är rätt vanligt att andra lätt glömmer namn, att andra aldrig lär sig vad andra heter. Istället gäller det att förklara vem man pratar om, både för en som lär sig alla namn och gör den som inte kan namn alls. Det är så många möten med människor dagligen. Både i verkliga livet och via mail och sociala medier. Vet inte om det kan anses "konstigt" egentligen att inte kunna namn med tanke på alla olika typer av möten med människor.
Citera
2026-08-14, 15:53
Medlem
FNLSs avatar
Prova att koppla ihop namnet med något konkret. Heter hon Marie så tänk att hon äter ett Mariekex
Citera
2026-08-14, 15:55
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro

Det är lite svårt att lösa nu också, jag kan liksom inte bara säga till någon jag pratat nästan dagligen med i ett år "Du förresten, vad var det du hette?"

Penna och papper eller foto i mobilen med namn, och sedan plugga tills det sitter . Problem solved
Citera
2026-08-14, 15:56
Medlem
Timoteuss avatar
Jag förstår dig, har liknande problem.
Man får hitta på knep. Tex, när man nyss presenterats för någon, så snart som möjlugt i ensamhet högt säga vad han/hon heter och alla detaljer man minns, typ:
" Peter, han är ny på personalavdelningen och liknar Gunde Svan men verkar komma från Småland".

Eller så låtsas man att man fått ett plötsligt hjärnsläpp och tar hjälp av en kollega: "Jag pratade just med. Nej men hjälp, jag tappade namnet på hon den glada i receptionen, vad heter hon? Javisst, Johanna, tänk vad knäppt att man glömmer namnet på personer man träffar varje dag. Min mamma kanske ljög om mitt födelsedatum, jag är i själva verket nittitvå och helt senil, haha!"
Citera
2026-08-14, 16:02
Medlem
J.Doessons avatar
Njaa ibland men det är för att jag är tankspridd
Citera
2026-08-14, 16:06
Medlem
WakeUpScreamings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Prova att koppla ihop namnet med något konkret. Heter hon Marie så tänk att hon äter ett Mariekex

Eller om hon heter Ulla, så gillar hon att pulla och knulla.
Citera
2026-08-14, 16:09
Medlem
Belters avatar
Du kan ju alltid googla ordet ”disträ”.
Se om det ger något.
Citera
2026-08-14, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Du kan ju alltid googla ordet ”disträ”.
Se om det ger något.

Men det skulle jag inte säga att jag är när det kommer till andra saker, typ mina arbetsuppgifter.
Citera
2026-08-14, 16:36
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpScreaming
Eller om hon heter Ulla, så gillar hon att pulla och knulla.
Whatever works for you
Citera
2026-08-14, 16:45
Medlem
HBTKuks avatar
Glömmer man namnet på någon säger man "Kompis" i stället. Funkar alltid.
Citera
2026-08-14, 18:08
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Jag har alltid haft betydligt svårare att komma ihåg folks namn än vad andra verkar ha. Jag har jobbat på min nuvarande arbetsplats i lite över ett år, och jag kan bara namnen på typ 6 av mina närmsta kollegor och 2 chefer, plus två brudar som jag har lagt på minnet bara för att de är snygga. Min arbetsplats har 300 anställda, varav jag dagligen interagerar med cirka 40.

Det är flera som varje dag säger god morgon *mitt namn*, men jag har ingen aning om vad han/hon heter. Några gånger har jag t.o.m stött på någon i fikarummet som vet vad jag heter, men jag kan inte ens minnas att jag någonsin sett människan. När jag gick i skolan tog det ungefär ett år innan jag kunde namnen på alla i min klass.

Är det fler som upplever samma sak? Är det normalt?
Jag tror det grundar sig mer på ett totalt ointresse för att lära mig namnen på folk jag inte bryr mig det minsta om än någon slags psykisk störning, för namnen på mina närmsta kollegor och chefer lärde jag mig på typ 2-3 veckor. Och om jag läser om typ någon intressant romersk general så memorerar jag hans namn direkt, men namnet på någon kärring på jobbet som pratar med mig varje dag lägger jag inte alls på minnet.

Memorera namnet genom att associera namnet med något som du vet om personen. Heter han exempelvis Sven kan du tänka att han såg svennig ut, eller föreställa dig honom som Svan (extra lätt om han faktiskt har en lång vit hals). Sedan direkt efter mötet så skriv upp hans namn på en fusklapp i mobilen, som du sedan kan läsa på inför nästa gång du förväntas träffa honom.

Andra människor har nog inte bättre minne än du, men de tillämpar bättre memoreringsteknik (som den ovan).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in