2026-08-14, 18:16
Medlem
zombie-nations avatar
Är det BARA namn du har svårt med? Många förvånas över att det tar många, många tillfällen innan vi kan skilja dessa personer från varandra, att det faktiskt inte är det vanliga. Jag känner absolut igen folk, MEN det tar kanske 20 gånger så många gånger man ses, innan deras utseende fastnar. Och då är det ändå osäkert om jag känner igen dem utanför platsen. Då har man dålig grund att så ett namn i.

Så vill fråga om det tar tid innan du vet vem som är vem, eller om du direkt vet vem dessa är, och du kanske ger dem ett eget namn i huvudet. T ex kvinnan med luggen, mannen med bruna glasögon osv.
Citera
2026-08-14, 19:17
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Hur ska man ha koll nuförtiden? Abdullah, Muhammed osv är inga namn man vill lägga på minnet.

Jobbar mest på att förtränga namn.
Citera
2026-08-14, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Jag har alltid haft betydligt svårare att komma ihåg folks namn än vad andra verkar ha. Jag har jobbat på min nuvarande arbetsplats i lite över ett år, och jag kan bara namnen på typ 6 av mina närmsta kollegor och 2 chefer, plus två brudar som jag har lagt på minnet bara för att de är snygga. Min arbetsplats har 300 anställda, varav jag dagligen interagerar med cirka 40.

Det är flera som varje dag säger god morgon *mitt namn*, men jag har ingen aning om vad han/hon heter. Några gånger har jag t.o.m stött på någon i fikarummet som vet vad jag heter, men jag kan inte ens minnas att jag någonsin sett människan. När jag gick i skolan tog det ungefär ett år innan jag kunde namnen på alla i min klass.

Är det fler som upplever samma sak? Är det normalt?
Jag tror det grundar sig mer på ett totalt ointresse för att lära mig namnen på folk jag inte bryr mig det minsta om än någon slags psykisk störning, för namnen på mina närmsta kollegor och chefer lärde jag mig på typ 2-3 veckor. Och om jag läser om typ någon intressant romersk general så memorerar jag hans namn direkt, men namnet på någon kärring på jobbet som pratar med mig varje dag lägger jag inte alls på minnet.

Det är lite svårt att lösa nu också, jag kan liksom inte bara säga till någon jag pratat nästan dagligen med i ett år "Du förresten, vad var det du hette?"

Mod får flytta till psykologi eller nåt om det passar bättre.

Det är samma här.
Förmodligen har du lättare att komma ihåg telefonnummer fast nu behöver man inte göra det längre.
Citera
2026-08-14, 19:36
Avstängd
Kan varenda namn som finns. Tusentals.
Men vem som har dem har jag ingen koll på.
Men väldigt lätt för namn har jag.
Citera
2026-08-14, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Är det BARA namn du har svårt med? Många förvånas över att det tar många, många tillfällen innan vi kan skilja dessa personer från varandra, att det faktiskt inte är det vanliga. Jag känner absolut igen folk, MEN det tar kanske 20 gånger så många gånger man ses, innan deras utseende fastnar. Och då är det ändå osäkert om jag känner igen dem utanför platsen. Då har man dålig grund att så ett namn i.

Så vill fråga om det tar tid innan du vet vem som är vem, eller om du direkt vet vem dessa är, och du kanske ger dem ett eget namn i huvudet. T ex kvinnan med luggen, mannen med bruna glasögon osv.

Ja det är bara just namnet som min hjärna verkar totalt ointresserad av att registrera. Jag kommer ihåg ansiktet som exempelvis "viktiga chefen" eller "lönekärringen", men oavsett hur tydligt de presenterar sitt namn så är det ingenting jag kommer ihåg om jag inte både får höra det 3-5 gånger, och jag faktiskt uppfattar det som en för mig betydelsefull individ.
Citera
2026-08-14, 21:02
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Jag har alltid haft betydligt svårare att komma ihåg folks namn än vad andra verkar ha. Jag har jobbat på min nuvarande arbetsplats i lite över ett år, och jag kan bara namnen på typ 6 av mina närmsta kollegor och 2 chefer, plus två brudar som jag har lagt på minnet bara för att de är snygga. Min arbetsplats har 300 anställda, varav jag dagligen interagerar med cirka 40.

Det är flera som varje dag säger god morgon *mitt namn*, men jag har ingen aning om vad han/hon heter. Några gånger har jag t.o.m stött på någon i fikarummet som vet vad jag heter, men jag kan inte ens minnas att jag någonsin sett människan. När jag gick i skolan tog det ungefär ett år innan jag kunde namnen på alla i min klass.

Jag tror det grundar sig mer på ett totalt ointresse för att lära mig namnen på folk jag inte bryr mig det minsta om än någon slags psykisk störning, för namnen på mina närmsta kollegor och chefer lärde jag mig på typ 2-3 veckor. Och om jag läser om typ någon intressant romersk general så memorerar jag hans namn direkt, men namnet på någon kärring på jobbet som pratar med mig varje dag lägger jag inte alls på minnet.

Det är lite svårt att lösa nu också, jag kan liksom inte bara säga till någon jag pratat nästan dagligen med i ett år "Du förresten, vad var det du hette?"

Jag har också svårt att komma ihåg namn. Tyvärr måste jag göra det i mitt yrke, så jag har lärt mig några trick att komma ihåg namn.

1) Ett enkelt sätt är att associera namnet på den nya personen med en gammal vän som du kommer ihåg. Tänk så här:

Denna person är som Mathias men smalare. En smal Mathias.

2) Ett annat sätt är att koppla en del av deras namn till något du kommer ihåg. Heter personen Larsson så tänk på personen som ”personliga Larsson”. Då är det lättare att komma ihåg Larsson. Heter personen Arne tänk på ”Herr Arnes penningar”. Det fungerar bra om personen också är snål!

Så tricket är att bygga upp en bild med mer än bara namnet. Det fungerar bra!
Citera
2026-08-14, 22:53
Medlem
slagskotts avatar
Är likadan, namn skitsvårt men jag kan komma ihåg vart de kommer ifrån, favorittband eller favorittlag av någon märklig grund.
Jag pratar med mycket folk i löpet av ett år så det borde finnas en ursäkt men många kollegor minns exakt alla vid utseende/namn/firma
Citera
2026-08-14, 23:10
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ja det är bara just namnet som min hjärna verkar totalt ointresserad av att registrera. Jag kommer ihåg ansiktet som exempelvis "viktiga chefen" eller "lönekärringen", men oavsett hur tydligt de presenterar sitt namn så är det ingenting jag kommer ihåg om jag inte både får höra det 3-5 gånger, och jag faktiskt uppfattar det som en för mig betydelsefull individ.

Det är ganska intressant att du sätter egna namn på dem, men minns inte de riktiga namnen. Jag har då egentligen ingen aning om varför.

Jag är också dålig på namn (men också ansikten), MEN jag kommer ihåg folks användarnamn för 20 år sedan. Hur funkar sånt egentligen???
Citera
2026-08-15, 10:21
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Själv är jag tvärtom. Har väldigt lätt för att komma ihåg namn och veta vad andra heter. Även folk jag egentligen inte träffat nämnvärt. Men upplever att det överlag är rätt vanligt att andra lätt glömmer namn, att andra aldrig lär sig vad andra heter. Istället gäller det att förklara vem man pratar om, både för en som lär sig alla namn och gör den som inte kan namn alls. Det är så många möten med människor dagligen. Både i verkliga livet och via mail och sociala medier. Vet inte om det kan anses "konstigt" egentligen att inte kunna namn med tanke på alla olika typer av möten med människor.

Mänskligt minne funkar bäst med bilder och spatial position.

Evolutionärt är det förståeligt då språk är en senare utveckling och vi inte är byggd för att trycka in en A4 med text i huvudet. Viktigt för överlevnad var att veta var man sett ett rovdjur eller mat. Och känna igen varandra gör vi ju visuellt.

Just namn har heller ingen mening eller samband för människor. Det säger inget om vem personen är.

Individuell variation finns dock, som.med det mesta.
Senast redigerad av GusFring 2026-08-15 kl. 10:35.
Citera
2026-08-15, 17:55
Medlem
Citat:

Samma här, namn och ansikten....

Men alla vet vem jag är, gamla uttrycket alla känner apan men apan känner ingen, stämmer på mig.

Har fler teamsmöten nu så då kommer ju namnen upp, det har löst lite av mitt problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in